انرژی

اعطای بیش از ۱۲ هزار میلیارد تومان خدمات مالی به شرکت‌ها/ تقاضای صندوق نوآوری از وزارت نفت

رییس صندوق نوآوری و شکوفایی از اعطای بیش از ۱۲ هزار میلیارد تومان خدمات مالی در دو سال گذشته توسط صندوق نوآوری خبر داد و گفت: در دو سال گذشته همچنین بیش از ۸ بانک کشور در حوزه تامین مالی شرکت‌های دانش بنیان و فناور فعالیت کردند و بیش از ۵ هزار میلیارد تومان با واسطه‌گری صندوق نوآوری از این شرکت‌ها حمایت کرده‌اند.

به گزارش آرمان اقتصادی، دکتر علی وحدت در مراسم بهره برداری از صندوق پژوهش و فناوری صنعت نفت که با حضور مهندس بیژن زنگنه وزیر نفت،  که صبح امروز ۲۳ فروردین ماه جاری برگزار شد، به تداوم استفاده صنعت نفت از توان بالای شرکت‌های دانش بنیان این حوزه تاکید کرد و گفت: شرایط شرکت‌های دانش‌بنیان با ۸ سال گذشته قابل مقایسه نیست. فضای هدایت شرکت‌ها در کل کشور با همت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، وزارت علوم، وزارت بهداشت و وزارت ICT تغییر کرده است. قانون شرکت‌های دانش‌بنیان اگرچه در سال ۸۹ امضا شد، اما در عمل در سال ۹۲ کار اجرایی آن آغاز شده است. بعد از تصویب قانون، دولت حدود ۵۵ شرکت را احصا کرد که شرایط شرکت دانش بنیانی داشتند، اما امروز ۵۸۰۰ شرکت دانش بنیان فعال در کشور داریم.

وی ادامه داد: در حال حاضر زیست‌بوم نوآوری در کشور شکل گرفته که در کنار شکل‌گیری آن، نظام تامین مالی نوآوری نیز تشکیل شده است. صندوق نوآوری به عنوان متولی این قسمت تلاش کرده اجزای نظام تامین مالی نوآوری را به وجود بیاورد. بر این اساس بانک‌ها را برای شرکت‌های تجاری بزرگ که قابلیت تعامل با بانک‌ها داشتند، فعال کردیم و بانک‌ها نیز به ارائه تسهیلات و خدمات به این حوزه علاقمند شده‌اند. در دو سال گذشته بیش از ۸ بانک کشور در این حوزه فعالیت کردند و بیش از ۵ هزار میلیارد تومان با واسطه‌گری صندوق نوآوری و شکوفایی از شرکت‌های دانش بنیان حمایت کرده‌اند که بین آنها بانک تجارت، کارآفرین و صادرات بیشتر فعال بودند.

وحدت در مورد دیگر اقدامات صورت گرفته برای توسعه نظام تامین مالی نوآوری در کشور گفت: دسته دیگر نوآوری‌های تامین مالی صندوق نوآوری، استفاده از امکانات بورس بود. در حال حاضر ظرفیت‌هایی ایجاد شده و اوراق نوآوری برای تامین مالی شرکت‌های بزرگ بالغ بر ۳۰۰ تا ۴۰۰ میلیارد تومان در بورس تصویب شده و به‌زودی اجرا می شود. در این زمینه ۵ پرونده آماده ارائه در بورس داریم که صندوق نوآوری نقش رکن ضامن این شرکت‌ها را ایفا می‌کند. علاوه بر آن ۸ صندوق جسورانه بورسی نیز با سرمایه ۹۰۰ میلیارد تومانی با مشارکت صندوق نوآوری برای حمایت از استارت‌آپ‌های کوچک تشکیل شده است. 

وی در ادامه ضمن اشاره به توسعه صندوق‌های پژوهش و فناوری استانی و تخصصی در کشور گفت: هم‌اکنون ۶۰ صندوق پژوهش و فناوری در کشور وجود دارد و مجموع سرمایه این صندوق‌ها نزدیک به ۸۰۰ میلیارد تومان است. در همه استان‌ها و در کنار همه دانشگاه‌های مادر، صندوق پژوهش و فناوری و همچنین در حوزه‌های تخصصی مثل نفت، بایو و نانو صندوق پژوهش و فناوری داریم. این صندوق‌ها کمک می‌کنند در زیست‌بوم تحرک بیشتری ایجاد شود. اگرچه نظام تامین مالی نوآوری در کشور نوپا است، اما کمک‌های بزرگی خواهد کرد.

رییس صندوق نوآوری و شکوفایی در مورد قرارداد LC بانک تجارت و شرکت ملی نفت ایران نیز خاطرنشان کرد: این قرارداد که امروز از آن رونمایی شد، با تامین مالی صندوق نوآوری و شکوفایی همراه است. در دو سال گذشته صندوق نوآوری و شکوفایی بیش از ۱۲ هزار میلیارد تومان خدمات مالی ارائه کرده و سبب رشد شرکت‌های دانش‌بنیان شده است. در تلاش هستیم که خدمات مالی را به جای طرف عرضه به سمت طرف تقاضا نیز ببریم، یعنی با وجود اینکه عمده تسهیلات صندوق با نرخ ۱۱ درصد است، اما در تسهیلات لیزینگ نرخ را ۸ درصد در نظر گرفتیم؛ به عبارت دیگر جدا از تامین مالی شرکت، به بهانه استفاده از تسهیلات لیزینگ، طرف خریدار نیز تامین مالی می‌شود.

وحدت به تفاهمنامه ۲ هزار میلیارد تومانی خرید از شرکت‌های دانش بنیان نیز اشاره کرد و گفت: امیدواریم تفاهمنامه امروز با شرکت ملی نفت ایران راهگشا باشد، زیرا چنانچه شرکت‌ها بتوانند یک‌بار مشتری شرکت نفت باشند و استانداردهای مورد نیاز را پشت سر بگذارند، می‌توانند برای قراردادهای مجدد بین آنها ایجاد جذابیت و انگیزه شود. این تفاهمنامه با شرکت‌های دیگر مانند همراه اول و صنایع دفاعی نیز اجرا شده است.

وی در ادامه همچنین به طرح استفاده از ظرفیت ساخت بار اول اشاره کرد و گفت: این طرح ابزاری قانونی در خدمت اکوسیستم نوآوری کشور است، به این شکل که محصول مورد نیاز کشور که هنوز تولید نشده، می‌تواند بدون گذر از تشریفات و به سرعت دانش بنیان شود. این امتیاز برای مدتی باقی می‌ماند و بعد از تولید محصول دانش بنیانی ادامه می‌یابد و این کار به صندوق نوآوری و شکوفایی کمک می‌کند تا محصولات استراتژیک را نیز تامین مالی کند.

رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی در مورد توانمندی شرکت‌های دانش بنیان، بر عملکرد آنها در حوزه سلامت در ایام مواجهه با ویروس کرونا تاکید کرد و گفت: شرکت‌های دانش بنیان حوزه سلامت در ایام کرونا خود را اثبات کردند، به‌طوری‌که در این ایام هیچ نیازی به واردات ونتیلاتور و اکسیژن‌ساز و اقلام مصرفی نداشتیم. صنعت نفت که یک صنعت مادر در کشور است نیز با نگاه رو به جلویی که به تولید داخل دارد، می‌تواند حوزه اصلی فعالیت شرکت‌های دانش بنیان را شامل شود. برآورد ما از فروش شرکت‌های دانش بنیان در سال جاری بیش از ۱۵۰ هزار میلیارد تومان است که نسبت به آمارهای پیشین رشد بالایی را نشان می‌دهد. 

به نقل از روابط عمومی صندوق نوآوری و شکوفایی، وحدت در پایان از وزیر نفت خواست تا در مورد تفاهمنامه‌های امضا شده در رویداد ارائه نیازهای فناورانه صنعت نفت از شرکت‌های زیر مجموعه گزارش بخواهد و گفت: در بهمن ۹۸ رویداد صنعت نفت برگزار و نزدیک به ۴ هزار میلیارد تومان تفاهمنامه منعقد شد و دستمزد کارگزار نیز منوط به تبدیل تفاهمنامه‌ها و عقد قرارداد است، لذا امیدواریم با دستور شما این تفاهمنامه‌ها هرچه سریعتر به قرارداد تبدیل شود.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا