ارتباطات و فناوري اطلاعاتامور زیربنایی

ثبت ۷۰۰ هزار استعلام احراز هویت در فضای مجازی

معاون دولت الکترونیکی گفت: از زمان راه‌اندازی سامانه سماوا در شهریور سال گذشته تاکنون به بیش از ۷۰۰ هزار استعلام پاسخ داده شده است.

به گزارش آرمان اقتصادی، اکوسیستم سامانه احراز هویت معتبر در فضای مجازی شامل زنجیره‌ای از شناسه‌های معتبر اعم از تطبیق شماره تلفن همراه با کدملی، اطلاعات هویتی اتباع ایرانی، تطبیق عکس و زنده بودن، اطلاعات هویتی اتباع خارجی، اطلاعات افراد حقوقی، اطلاعات مکانی و نشانی و نیز امضای دیجیتال است. بهنام ولی‌زاده، معاون دولت الکترونیکی در تشریح جزییات بیشتر سامانه احراز هویت معتبر در فضای مجازی که با عنوان سماوا شناخته می‌شود، به تاریخچه قانونی شکل‌گیری این سامانه اشاره کرد.

وی با بیان این که سند «نظام هویت معتبر در فضای مجازی کشور» توسط شورای عالی فضای مجازی تصویب و ابلاغ شد، توضیح داد: بند ۴-۳ از این سند، تکالیفی را به عهده وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات گذاشته و در این میان طبق بند ۴-۳-۲، استقرار پنجره واحد احراز هویت در فضای مجازی به عهده وزارت ICT است. بر اساس این سند، سازمان فناوری اطلاعات ایران با هدف تعامل میان تامین‌کنندگان شناسه هویت معتبر، تامین‌کنندگان صفت‌ها و خدمات نسبت به راه‌اندازی پنجره واحد احراز هویت با عنوان سامانه احراز هویت معتبر در فضای مجازی (سماوا) اقدام کرد.

معاون دولت الکترونیکی در خصوص چگونگی تقسیم کار و وظایف میان نهادهایی که هر یک به نوعی در موضوع احراز هویت، نقشی را به عهد دارند، گفت: با توجه به مشخص نبودن برخی از نهادهای تامین‌کننده شناسه هویت معتبر در سند یادشده، کمیسیون عالی امنیت فضای مجازی کشور، نگاشت نهادی تامین‌کنندگان شناسه هویت معتبر را در مرداد سال گذشته تعیین و ابلاغ کرد. بر اساس این تقسیم کار، سازمان ثبت احوال کشور صرفا به عنوان متولی و تامین‌کننده شناسه معتبر اتباع داخلی، وزارت کشور متولی و تامین‌کننده شناسه معتبر اتباع خارجی و سازمان ثبت اسناد و املاک کشور، متولی و تامین‌کننده شناسه معتبر اشخاص حقوقی تعیین شده‌اند.

ولی‌زاده ادامه داد: البته وقتی از احراز هویت دیجیتال صحبت می‌شود، موضوع بسیار فراتر از اقدامات یک سازمان است. زیرا در این خصوص علاوه بر افراد حقیقی ایرانی شامل اتباع خارجی، افراد حقوقی و اشیا نظیر خودرو و غیره نیز هست. به عنوان نمونه می‌توان به احراز اصالت خودروهای مربوط به رانندگان تاکسی‌های اینترنتی، احراز هویت اتباع خارجی جهت دریافت خدمات و غیره اشاره کرد.

وی در خصوص چگونگی اکوسیستم سامانه احراز هویت معتبر در فضای مجازی بیان داشت: وقتی در سامانه سماوا و دولت همراه از احراز هویت یاد می‌شود، منظور یک اکوسیستم کامل است که بسته به کاربردهای مختلف کاربران متفاوتی دارد. ممکن است برای یک دستگاه یا کسب‌وکار فقط تطابق شماره تلفن همراه با کدملی کافی باشد، ولی برای کسب‌وکار دیگری اطلاعات هویتی نیز مورد نیاز باشد و یا اینکه دستگاهی باشد که برای ارایه خدمت نیازمند تطبیق عکس و زنده بودن شخص باشد.

معاون دولت الکترونیکی ادامه داد: در مجموع اکوسیستم تعریف‌شده در سماوا و دولت همراه شامل زنجیره‌ای از شناسه‌های معتبر شامل تطبیق شماره تلفن همراه با کدملی، اطلاعات هویتی اتباع ایرانی، تطبیق عکس و زنده بودن، اطلاعات هویتی اتباع خارجی اطلاعات افراد حقوقی، اطلاعات مکانی، نشانی، امضای دیجیتال و سایر موارد است که قسمت عمده‌ آن پیاده‌سازی شده و یا در حال پیاده‌سازی است.

ولی‌زاده با اشاره به اینکه از راه‌اندازی سامانه سماوا در شهریور سال گذشته تاکنون به بیش از ۷۰۰ هزار استعلام پاسخ داده شده است، تصریح کرد: سازمان فناوری اطلاعات ایران در خصوص این مهم، وظیفه پیاده‌سازی پنجره واحد را به عهده دارد و تمام شرکت‌های ارایه‌دهنده خدمات احراز هویت، می‌توانند از طریق این پنجره نسبت به ارایه خدمات اقدام کنند. به عنوان نمونه در این سامانه به منظور تطبیق عکس و زنده بودن از خدمات بخش خصوصی و برای ارایه امضای الکترونیکی از خدمات مراکز میانی صدور گواهی امضای بخش خصوصی استفاده شده است.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا