انرژی

انتقاد شدید از وزارت نیرو/دریچه سدها به‌روی دریاچه ارومیه بسته شده است

مدیر دفتر برنامه‌ریزی و تلفیق ستاد احیای دریاچه ارومیه ضمن انتقاد از عملکرد وزارت نیرو درخصوص پرداخت حق‌آبه دریاچه ارومیه گفت: متاسفانه طی سال آبی ۱۴۰۰- ۱۳۹۹ دریچه سدها را به روی ارومیه بسته و اجازه نداده‌اند آبی به دریاچه برسد.

مسعود تجریشی در گفت و گو با ایسنا اظهار کرد: در حوضه‌های آبریزی مثل دریاچه ارومیه که دارای سد هستند، وزارت نیرو آب را پشت سدها نگه می‌دارد و بر اساس توافق‌های انجام شده در زمان مشخصی آب را به سمت دریاچه رها می‌کند اما متاسفانه طی امسال تمام سدها را بسته‌ و اجازه نداده‌اند که آب به دریاچه ارومیه برسد.

به گفته وی حق‌آبه دریاچه ارومیه طی سال آبی ۱۴۰۰-۱۳۹۹، ۶۴۰ میلیون مترمکعب برآورد شده بود که از این میزان تنها حدود ۱۶۰ میلیون مترمکعب به دریاچه ارومیه پرداخت شده است.

تجریشی با اشاره به اینکه بر اساس مصوبات شورای عالی آب و ستاد احیای دریاچه ارومیه آب شرب و پرداخت حق‌آبه محیط زیست باید در اولویت وزارت نیرو باشند، اظهارکرد: متاسفانه وزارت نیرو به تعهدات خود در این زمینه و البته مصوبات قانونی عمل نکرده است.

مکاتباتمان با وزیر نیرو بی‌فایده بوده است

مدیر دفتر برنامه‌ریزی و تلفیق ستاد احیای دریاچه ارومیه با بیان اینکه سازمان حفاظت محیط زیست با وزیر نیرو و مدیران استانی مکاتبه کرده اما بی‌فایده بوده است، گفت: تا زمانی که خلاهای قانونی درخصوص حق‌آبه‌های زیست محیطی داشته باشیم، وضعیت همین خواهد بود و با کاهش بارش‌ها در کشور تضاد منافع بین بهره‌برداران و محیط زیست بیشتر می‌شود.

وی ادامه داد: سازمان حفاظت محیط زیست به‌تنهایی از پس بهره‌برداران و حاکمیت برنخواهد آمد. آب دست یک مجموعه است و هر زمان که خواست حق‌آبه محیط زیست را می‌دهد و هر زمان نخواست این کار نمی‌کند. متاسفانه خلاهای قانونی و… در این زمینه وجود دارد.

حق‌آبه دریاچه ارومیه عملا طی امسال از دست رفته است

تجریشی در ادامه تصریح کرد: عملا حق‌آبه دریاچه ارومیه طی امسال از دست رفته است چراکه اگر اکنون فصل کشاورزی است و اگر آب به سمت دریاچه ارومیه رهاسازی شود، کشاورزان آن را مصرف خواهند کرد.

مدیر دفتر برنامه‌ریزی و تلفیق ستاد احیای دریاچه ارومیه در پایان با بیان اینکه درخصوص دریاچه ارومیه ما توافق کرده بودیم که کشاورزی، شرب و دریاچه ارومیه را در کنار هم داشته باشیم، اظهار کرد: در کشورهای پیشرفته ابتدا سهم محیط زیست پرداخت می‌شود سپس برای سایر مصارف برنامه‌ریزی می‌شود اما متاسفانه در کشور ما تمام آب موجود مصرف می‌شود و به محیط زیست چیزی تعلق نمی‌گیرد.

به گزارش آرمان اقتصادی، پیش از این فرهاد سرخوش – رییس استانی ستاد احیای دریاچه ارومیه – با بیان اینکه تراز فعلی دریاچه ارومیه ۱۲۷۱.۴۳ و دریاچه ارومیه ۶٠ سانتی متر عمق یافته است، تصریح کرده بود که در حال حاضر دریاچه ۳میلیارد و ۸۱۰ میلیون مترمکعب آب دارد. 

به گفته وی چنانچه رهاسازی‌ها به سمت دریاچه ارومیه قطع شود وضعیت دریاچه با توجه به نزدیک شدن به فصل گرما و تبخیر آب، بحرانی خواهد شد و با بازگشت وضعیت دریاچه ارومیه به شرایط کم آبی، معیشت و زندگی نزدیک به ۱۵ میلیون نفر از مردم منطقه به خطر خواهد افتاد. 

به گزارش آرمان اقتصادی سال آبی ۱۴۰۰-۱۳۹۹ از مهرماه سال گذشته آغاز شده است و تا آخر خرداد ماه امسال ادامه دارد.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا