اقتصاد کلان

بیتکوین حریف دلار نخواهد شد

استیو هانکه گفت: بیتکوین برای آن که به ارز جهانی تبدیل شود باید رقیب سرسختی به نام دلار را شکست دهد که این مساله اتفاق نخواهد افتاد.  

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، صعودهای پی در پی بیتکوین باعث هشدار شماری از کارشناسان اقتصادی به معامله گران نسبت به وجود حباب قیمتی در این رمزارز شده است. استیو هانکه- استاد اقتصاد دانشگاه جان هاپکینز- در همین رابطه در گفتگو با نیلی پتل- تهیه کننده پادکست ورجز دکودر- ضمن بررسی مسیر احتمالی پیش روی بیتکوین گفت: بیتکوین یک ارز مثا ارزهای فعلی نیست و نمی توان آن را وسیله ای برای حفظ ارزش پول دانست. بیتکوین برای برای آن که به ارز جهانی تبدیل شود باید رقیب سرسختی به نام دلار را شکست دهد که این مساله اتفاق نخواهد افتاد.  

هانکه در ذکر دلایل خود برای برتری دلار نسبت به بیتکوین گفت: دلار ارز (غالب) جهانی است. نه تنها تقریبا تمام کالاهای مهم جهانی بر حسب دلار قیمت گذاری شده اند بلکه طبق قانون نانوشته ای دلار تنها ارزی است که همه جای دنیا قبولش دارند و به همین دلیل هم می بینیم در کشورهای با تورم بالا مردم برای حفظ ارزش پول خود دلار نگهداری می کنند. دلار دارای یک ارزش ذاتی است اما بیتکوین پشتوانه قابل اتکایی ندارد.  

همچنین بخوانید

به عقیده هانکه، روزی یک ارز دیجیتالی برتر از بیتکوین وارد بازار خواهد شد و بیتکوین آن روز دچار مرگ تدریجی می شود و شاید حتی ارزش آن به صفر برسد. این ارز دیجیتالی یک ارز متعلق به بخش خصوصی خواهد بود که دارای لنگرگاه ارزی مطمین و قابل تبدیل به آن ارز تکیه گاه با نرخ تبدیل ثابت خواهد بود. این لنگرگاه ارزی می تواند ترکیبی از طلا، سبدی از کالاهای اولیه و اوراق بهادار باشد.  

این کارشناس حوزه هیات های ارزی در ادامه با مقایسه طلا و بیتکوین گفت: طلا از ۲۰۰۰ سال پیش تاکنون قدرت خرید خود را حفظ کرده است و حتی اگر قیمت طلا هم روزی سقوط کند، خود طلا به عنوان یک کالا، گران بها خواهد بود و دارای ارزش ذاتی است.  

پیش از این نیز بالت لی- مدیر سابق صرافی ارزی بی تی سی سی- گفته بود: احتمالش وجود دارد که تا فصل تابستان بیتکوین خود را به ۱۰۰ هزار دلار هم برساند اما این نکته را هم باید در نظر داشت که هر صعود زیادی، ریزش زیادی را هم در پی خواهد داشت و سرمایه گذارانی که در اوج وارد شوند، متحمل ضرر سنگینی خواهند شد.  

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا