اقتصاد کلان

از سجامی شدن تا مدیریت شرکت های ۴۰۰ هزار میلیارد تومانی

رئیس مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت اقتصاد و دارایی با اشاره به برگزاری مجامع الکترونیکی شرکت های سرمایه گذاری سهام عدالت در ۲۸ اردیبهشت و مهلت کاندیدا شدن برای اعضای هایت مدیره این شرکت ها تا ۲۸ فررودین ماه، توضیحاتی را درمورد انتخابات اعضای هیات مدیره شرکت های مذکور ارائه کرد.

پیمان میراب در گفت و گویی که در لایو اینستاگرام ایسنا برگزار شد، با بیان اینکه مشمولان سهام عدالت به دو دسته مستقیم و غیر مستقیم تقسیم می شوند، اظهار کرد: حدود ۳۰ میلیون از ۴۹ میلیون نفر مشمول سهام عدالت، روش غیرمستقیم را انتخاب کرده و سهام دار شرکت های سرمایه گذاری استانی سهام عدالت شدند و باید افراد را انتخاب کنند تا به عنوان هیات مدیره شرکت های مذکور، فعالیت کنند.

وی ادامه داد: در این راستا، مجامع الکترونیکی شرکت های سرمایه گذاری استانی، از نیمه اردیبهشت ماه تا نیمه خرداد ماه سال جاری برگزار و عملاً اعضای هیات مدیره انتخاب میشوند.    

همچنین بخوانید

رئیس مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت اقتصاد و دارایی درمورد دارایی شرکت های سرمایه گذاری استانی توضیح داد: مجموع دارایی این شرکتها که درواقع همان مجموع سهام موشولان غیرمستقیم محسوب میشود، حدود ۳۰۰ الی ۴۰۰ هزار میلیارد تومان است. بر اساس سرمایه ثبت شده در تیرماه، بزرگترین سرمایه مربوط به استان تهران و حدود ۳۰ هزار میلیارد تومان است.

قدم نخست، سجامی شدن است

میراب درمورد نحوع مشارکت در انتخابات شرکت های سرمایه گذاری استانی نیز توضیح داد: اگر فردی بخواهد در مجامع رای دهد، اولین قدم این است که احراز هویت شود. دلیل برگزاری مجامع به صورت الکترونیک این است که امکان برگزاری مجامع به صورت حضوری با توجه به تعداد مشمولان و ویروس کرونا، وجود ندارد. احراز هویت از طریق سامانه سجام صورت می گیرد.

وی ادامه داد: درحال حاضر بیش از ۶۵ درصد مشمولین عضو سجام هستند. البته در برخی استانها از جمله فارس و کرمان، بیش از ۸۰ درصد مشمولین سجامی شده اند. کمترین تعداد سجامی ها نیز متعلق به استان تهران است. در مرحله بعد زمان برگزاری انتخابات هر استانی به مشمولان آن استان اطلاع رسانی میشود و فرد میتواند با مراجعه به سامانه دیما، در رای گیری شرکت کند.

چه افرادی میتوانند کاندیدای هیات مدیره شوند؟

رئیس مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت اقتصاد و دارایی در ادامه با اشاره به کاندیدا شدن برای عضویت در هیات مدیره شرکت ها، اظهار کرد: فردی که می خواهد عضو هیات مدیره شود باید به سامانه ستان مراجعه و ثبت نام کند. البته فردی که می خواهد کاندیدا شود باید سهام دار آن شرکت باشد. افراد به دو صورت سهامدار شرکت ها هستند. نخست آنکه سهام این شرکت را از طریق سهام عدالت از قبل داشته اند و دوم انکه سهام شرکت را در بازار بورس خریداری کرده اند.

میراب ادامه داد: چند روز قبل از برگزاری انتخابات، اسامی و فهرست کاندیدا هایی صلاحیت عمومی و تخصصی آن ها تایید شده در سایت دیما قرار خواهد گرفت و مشولان می توانند این فهرست را ملاحظه کنند. رزومه کامل افراد در این لیست وجود دارد.

تاثیر عملکرد شرکت ها بر آینده استان و سهام داران

وی به این سوال که شرکت های سرمایه گذاری استانی در آینده استان چه تاثیری دارند، پاسخ داد: با توجه به اختیاراتی که بین شرکتها در آینده خواهند داشت در دو حوزه می توانند بسیار تاثیر گذار باشند. نخست در حوزه توسعه منطقه ای. زیرا به شرکت ها اختیار داده می شود که در استان خود سرمایه گذاری کنند و باعث توسعه و رونق زیرساخت های استان باشند. دوم نقشی که برای هر کدام از سهام دارها می توانند ایفا کنند. یعنی با عملکرد مثبت شان ارزش سهام آنها افزایش پیدا کند که روی ارزش سهام افرادی که سهام دار شرکت هستند، تاثیرگذار است.

مشمولانی که به اینترنت دسترسی ندارند چه کنند؟

رئیس مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت اقتصاد و دارایی درمورد نحوه مشارکت مشمولانی که به اینترنت دسترسی ندارند توضیح داد: با همکاری پست بانک که ۶ هزار باجه در سراسر کشور دارد، تفاهم نامه ای با مجری انتخابات که شرکت سپرده گذاری است منعقد و از پست بانک به عنوان بازوی اجرایی استفاه خواهد شد تا در مکانهایی که مشکل عدم دسترسی به اینترنت وجود دارد، مشمولان از این طریق بتوانند در انتخابات شرکت کنند. البته انتخابات در یک روز خلاصه نشده است و مشمول بین ۵ تا ۷ روز زمان خواهد داشت.

تکلیف انتخابات با به حد نصاب نرسیدن سهام داران

میراب به این سوال که  اگر تعداد افراد به حد نصاب نرسد تکلیف انتخابات چه می شود نیز پاسخ داد: این شرکتها تحت قانون تجارت فعالیت میکنند، بنابراین اگر در نوبت اول برگزاری مجامع به حد نصاب نرسد در نوبت دوم با هر تعدادی که افراد شرکت کنند، انتخابات برگزار و اعضا انتخاب می شوند. تاکنون  در ۱۶ استان انتخابات نوبت اول برگزار شده و به حد نصاب نرسیده است به همین دلیل نوبت دوم باید با هر تعداد که مشارکت می کنند، برگزار شود.

وی ادامه داد: این امر منطبق بر قوانین بالا دستی کشور است و کارمندان نمیتوانند کاندیدا شوند. افرادی که عملا با دولت رابطه استخدامی مستقیم ندارند مانند اعضای هیات علمی دانشگاه ها یا قرارداد کارمعین دارند می توانند برای هیات مدیره کاندیدا شوند.

رئیس مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت اقتصاد و دارایی به این سوال که  فردی که ساکن تهران است، میتواند کاندیدا شهری دیگری شود یا خیر نیز پاسخ داد: توزیع سهام عدالت پانزده سال قبل شکل گرفته است و بخش زیادی از افرادی که در آن زمان سرمایه دار یک شرکت بوده اند ممکن است در حال حاضر ساکن همان استان نباشند. با برگزاری انتخابات به صورت الکترونیک این محدودیت از بین رفته است و نیازی نیست که فرد در همان استان ساکن باشد.

میراب درمورد مسئولیت برگزاری مجامع توضیح داد: مسائل مربوط به این انتخابات بر عهده سازمان بورس است و بقیه سازمانها نیز کمک می کنند.

نحوه نظارت بر عملکرد اعضای هیات مدیره

وی درمورد نحوه نظارت بر عملکرد اعضای هیات مدیره انتخابی نیز اظهار کرد: پس از اینکه این ساختار شکل گرفت عملا هر گونه قوانین که بر سایر شرکتها حاکم است بر این شرکت ها نیز اعمال می شود. از سوی دیگر اینگونه نیست که اعضا مادام العمر باشند. دقیقا پس از برگزاری انتخابات به جز یکسری جزئیات که در آیین نامه مربوطه که در شورای بورس تصویب شده است بقیه موارد همه منطبق بر قانون تجارت است و بعد از یک دوره هیچ تفاوتی با بقیه نهادهای سرمایه گذاری موجود در کشور نخواهد داشت.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا