انرژی

خرید چین قیمت نفت را صعودی کرد

قیمت نفت در معاملات روز سه شنبه بازار جهانی تحت تاثیر آماری که افزایش رشد واردات نفت چین را نشان داد و همچنین تنشهای ژئوپلیتیکی در خاورمیانه، افزایش یافت.

به گزارش آرمان اقتصادی، بهای معاملات نفت برنت ۳۱ سنت معادل ۰.۵ درصد افزایش یافت و به ۶۳ دلار و ۵۹ سنت در هر بشکه رسید. بهای نفت آمریکا ۲۸ سنت معادل ۰.۵ درصد افزایش یافت و به ۵۹ دلار و ۹۸ سنت در هر بشکه رسید.

صادرات چین با روند قوی در مارس رشد کرد و روند احیای اقتصادی این کشور را تقویت کرد و نشان داد تقاضای جهانی در بحبوحه پیشرفت واکسیناسیون کووید ۱۹ اوج می گیرد. رشد واردات این کشور به بالاترین میزان چهار سال اخیر هم مورد توجه بازار قرار گرفت. واردات نفت به چین در مارس ۲۱ درصد در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته افزایش یافت که تحت تاثیر افزایش فعالیت پالایشگاهها در بحبوحه تقاضای قوی برای سوخت بود.

همچنین بخوانید

طبق آمار گمرکی، چین ماه میلادی گذشته ۴۹.۶۶ میلیون تن نفت وارد کرد که معادل ۱۱.۶۹ میلیون بشکه در روز بود. واردات مارس در مقایسه با ۱۱.۷۳ میلیون بشکه در روز در ماه پیش از آن کمتر بود. مجموع واردات نفت چین در سه ماهه نخست سال ۲۰۲۱ به ۱۳۹.۲۳ میلیون تن معادل ۱۱.۲۹ میلیون بشکه در روز در مقایسه با ۱۰.۲ میلیون بشکه در روز در مدت مشابه سال ۲۰۲۱ رسید.

به گفته استفن اینس، استراتژیست ارشد شرکت اکسی کورپ، این آمار به احیای داخلی چین اشاره دارند که می تواند خبر خوبی برای تقاضای سوخت باشد و به این ترتیب قیمتهای نفت پس از انتشار این آمار صعود کردند.

عامل دیگری که از رشد قیمتها پشتیبانی کرد، انتظار برای کاهش ذخایر نفت آمریکا در هفته گذشته برای سومین هفته متوالی بود. با این حال اداره اطلاعات انرژی آمریکا پیش بینی کرد تولید نفت هفت منطقه بزرگ شیل آمریکا در ماه مه حدود ۱۳ هزار بشکه در روز رشد کرده و به حدود ۷.۶۱ میلیون بشکه در روز می رسد. بزرگترین افزایش مربوط به منطقه پرمیان خواهد بود که بزرگترین حوزه نفت شیل در آمریکاست و تولیدش به میزان ۵۲ هزار بشکه در روز رشد کرده وبه حدود ۴.۴۷ میلیون بشکه در روز می رسد.

در این بین، نیروهای یمنی اعلام کردند روز دوشنبه ۱۷ پهپاد و دو موشک بالستیک به سمت اهدافی در عربستان سعودی شامل تاسیسات آرامکو در جبیل و جده نشانه رفتند اما سعودیها این خبر را تایید نکردند.

روند آهسته واکسیناسیون در اروپا و پیش بینی عرضه بیشتر نفت از سوی ایران در ماههای آینده، روند رشد قیمتها را محدود نگه داشت.

بر اساس گزارش رویترز، ادوارد مویا، تحلیلگر ارشد بازار در شرکت OANDA اظهار کرد: قیمت نفت در یک الگوی ثابت قرار گرفته است زیرا بعضی از اقتصادهای توسعه یافته به سمت ایمنی جمعی پیشرفت می کنند در حالی که بعضی از کشورها برای مقابله با انتشار ویروس در کشمکش هستند.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا