بین الملل

هالک ‌بانک خواستار بسته شدن پرونده مرتبط با ایران در آمریکا شد

وکلای هالک ‌بانک در یکی از دادگاه‌های تجدیدنظر در آمریکا با بیان اینکه این بانک در آمریکا مصونیت قضایی دارد،اعلام کرد باید کیفرخواستی که آنرا به دور زدن تحریم های ایران متهم می‌کند باطل شود.

همچنین بخوانید

به گزارش آرمان اقتصادی به نقل از رویترز، وکلای هالک بانک روز دوشنبه ۲۳ فروردین در یکی از دادگاه‌های تجدیدنظر در ایالات متحده اعلام کردند این بانک دولتی ترکیه‌ای در آمریکا مصونیت قضائی دارد و از این رو کیفرخواستی که آن را متهم می‌کند به ایران برای دور زدن تحریم‌های واشنگتن کمک کرده است، باید پس گرفته شود.

سیمون لاتکوویچ، وکیل هالک بانک در دادگاه تجدیدنظر ناحیه دوم در منهتن گفت که دولت ایالات متحده صلاحیت اقامه دعوی قضائی علیه این بانک را ندارد و هالک بانک از آنجا که بانکی دولتی است در آمریکا مصونیت قضائی دارد.

هالک بانک اتهامات پول‌شویی و تبانی برای دور زدن تحریم‌های آمریکا علیه ایران در ترکیه و امارات متحده را رد کرده است.

دادستان ایالات متحده این بانک را متهم کرده که درآمد حاصل از فروش نفت ایران را به طلا تبدیل می‌کرده و دوباره آن را می‌فروخته و در مواردی نیز با جعل سند تلاش داشته است وانمود کند که به جای نفت محموله‌های غذا به فروش رفته است.

مقامات قضائی آمریکا همچنین می‌گویند که هالک بانک به ایران کمک کرده تا ۲۰ میلیارد دلار وجوه مسدود شده را مخفیانه به ایران منتقل کند و با استفاده از سیستم اقتصادی ایالات متحده دست‌کم یک میلیارد دلار پولشویی کرده است.

این پرونده موجب تنش‌هایی در روابط میان ایالات متحده و ترکیه نیز شده و رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه تاکید داشته که هالک بانک هیچ خطایی مرتکب نشده است.

لاتکوویچ روز دوشنبه در دادگاه تاکید کرد که این بانک طبق قانون فدرال «مصونیت‌های مطلق خارجی» در ایالات متحده مصونیت قضائی دارد، اما «سیزارتا کاماراجوا» دادستان ایالات متحده گفت که این قانون تنها در مورد پرونده‌های مدنی صدق می‌کند و از دادگاه تجدید نظر خواست که دعوی او را رد کند.

وزارت دادگستری آمریکا در این پرونده علیه ۹ نفر اعلام جرم کرده است.

تیر ماه گذشته نیز یک دادگاه استیناف در ایالات متحده رأی محکومیت مهمت هاکان آتیلا، معاون هالک بانک را تأیید کرد. او به دو سال و نیم زندان محکوم شده است.

منبع

مهر

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا