بین الملل

افزایش تولید نفت خاورمیانه احتمالاً یک جنگ قیمت جدید به راه می‌اندازد

با افزایش تولید نفت خاورمیانه و کاهش تولید نفت دریای شمال به خاطر ورود به فصل تعمیرات، تولیدکنندگان نفت‌هایی که بر اساس برنت قیمت‌گذاری می‌شوند، مجبورند قیمت کالای خود را پایین بیاورند تا قابل رقابت با درجات نفتی خاورمیانه باشد.

 به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی به نقل از اویل پرایس، افزایش تولید نفت خاورمیانه باعث می‌شود قیمت نفت این منطقه نسبت به درجات نفتی مرتبط با برنت ارزان‌تر شود و احتمالاً یک جنگ قیمت دیگر به راه می‌افتد.

 آخرین اخبار اقتصادی در توئیتر پایگاه خبری آرمان اقتصادی.

همچنین بخوانید

 گریسان لیم، تحلیلگر ارشد نفت در شرکت مشاوره انرژی اف جی ای میگوید:«نفت ارزان زیادی وجود خواهد داشت و بیشتر آن از خاورمیانه می‌آید».

 وی توضیح داد:« درجات نفتی مرتبط با برنت باید با تخفیف بسیار بیشتری برای خریداران آسیایی عرضه شوند ولی اگر قیمت آنها خیلی پایین بیاید، احتمالاً خریداران چینی برای خرید آنها ترغیب می‌شوند».

 این اظهارات زمانی بیان شده که ائتلاف اوپک پلاس آماده افزایش تولید در پاسخ به قیمت بالاتر نفت و دورنمای بهبود تقاضا می‌شود. ولی بی‌ثباتی‌های بسیاری همچنان باقی است چون همه‌گیری ویروس کرونا در بسیاری از مناطق دنیا از جمله بازارهای کلیدی نفت مثل هند و آمریکا در حال گسترش است.

 از نظر عرضه، یک روند افزایشی واضح وجود خواهد داشت چون ایران تولید نفت خود را افزایش می‌دهد و عربستان هم از ماه آینده میلادی کاهش تولید داوطلبانه یک میلیون بشکه‌ای خود را متوقف می‌کند.

 سایر اعضای اوپک از جمله عراق و امارات هم به سرعت تولید خود را افزایش می‌دهند.

 در این بین، میادین نفتی دریای شمال وارد فصل تعمیرات و نگهداری می‌شوند. در این صورت درجات نفت خام مرتبط با نفت برنت کمیاب‌تر شده و قیمت آنها بالاتر می‌رود. طبق گفته لیم، اختلاف بین نفت خاورمیانه و نفت برنت طی ۱۶ ماه گذشته افزایش یافته است. به این ترتیب تولیدکنندگان نفت‌هایی که بر اساس برنت قیمت‌گذاری می‌شوند، مجبورند قیمت کالای خود را پایین بیاورند تا قابل رقابت با درجات نفتی خاورمیانه باشد.

 انتهای پیام/۳۱

 

منبع

تسنیم

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا