بانکبانک و بیمه

دلایل چسبندگی سود بانک‌ها اعلام شد


صاحب‌نظر پولی و بانکی تقویت بازار بین بانکی و حمایت بانک مرکزی از این بازار را راهکار مهمی برای خروج بانک‌ها از رقابت برای پرداخت سود سپرده‌ها دانست.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی (ECOIDEAL)،حسن معتمدی با بیان اینکه امروز نرخ های سود به عنوان بزرگترین چالش اقتصاد کلان شناخته می‌شود، به ایبنا گفت: علاوه بر این، نرخ های مورد انتظار سود و یا بازدهی در بازار سرمایه و یا نرخ های مورد انتظار در سایر بازارها، با توجه به سطح بالای نرخ های سود به نسبت تورم، چالش بزرگی را برای اقتصاد ایجاد کرده است.

این صاحب نظر پولی و بانکی اظهارداشت: برای خروج از این چالش باید به مسائل و مشکلات به وجود آورنده چسبندگی نرخ های سود توجه شود. مهمترین مسئله مربوط به بانک ها است و با توجه به بانک محور بودن اقتصاد، نظام بانکی نقش بسیار مهمی در تعیین نرخ سود دارد.
مدیرعامل سابق بانک اقتصاد نوین افزود: از سویی نیز با توجه به تنگنای نقدینگی، انجماد دارایی ها و دارایی های غیرمولد در ترازنامه بانک ها باعث رقابت بانک ها در نرخ سود و همچنین رقابت با سایر بازارهای غیررسمی به ویژه موسسات اعتباری غیرمجاز شده است.
وی تاکید کرد: راهکارهای برون رفت و خروج از این چالش در دو مقوله خلاصه می شود. حتما لازم است موضوع ثبات مالی و هماهنگی در بین بازارها سازماندهی شود و شکل بگیرد، چون تنها با فعالیت یک بخش و به ویژه بانک ها نمی‌توان این مسائل را حل کرد.
این صاحب نظر پولی و بانکی خاطرنشان کرد: در عین حال، در شرایطی که بانک‌ها با تنگناهای مالی مواجه هستند، راهکارهای برون رفت از این تنگناهای اعتباری برای بانک ها نیز اندیشیده شود.
مدیرعامل سابق بانک اقتصادنوین تصریح کرد: تا زمانی که بانک ها مشکل نقدینگی و تامین سپرده های مردم را دارند مجبورند همچنان نرخ های بالا را به بازار ارائه کنند و این شرایط به عنوان نرخ های پایه، به بازارهای بدهی و سرمایه نیز اشاعه پیدا می کند.
معتمدی افزود: به نظر من شروع کار باید از بازار بین بانکی باشد و بانک مرکزی به عنوان تنظیم کننده این بازار و نهادی که در کوتاه مدت کمبودها را جبران می کند باید حضور فعالی در این بازار داشته باشد. توجه به حاکمیت شرکتی و تشکیل جلسات مدیریت بانک ها در این زمینه می تواند راهگشا باشد.
وی خاطرنشان کرد: این شرایط می تواند کمک کند تا بانک ها تصمیمات مهمی را اتخاذ و آن را به مرور عملیاتی کنند. در عین حال، این تصمیمات می تواند در سایر بازارها نیز تاثیرگذار باشد.

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا