انرژی

کاهش قابل توجه ذخیره برفی در تهران

نتایج حاصل از عملیات برف سنجی تهران در روزهای آخر اسفندماه سال گذشته و همچنین تحلیل تصاویر ماهواره‌ای، کاهش قابل توجه بودجه برفی حوضه آبریز سدها را نسبت به مدت مشابه سال ۹۹ نشان می‌دهد.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، بجز حوضه آبریز سد لار که توانست سهم مناسبی از آب معادل برف نسبت به مدت مشابه سال گذشته داشته باشد، در سایر سامانه‌های تامین کننده منابع آب استان وضعیت نگران کننده‌ای از کاهش آب معادل برف و افزایش دما، ثبت شده است.

در حوضه آبریز سد لتیان، ارتفاع آب معادل برف نسبت به سال گذشته و دوره آماری بلند مدت به ترتیب به میزان ۱.۴۱ و ۱۲.۴۸ سانتی‌متر کاهش داشته که بر این اساس شاهد کاهش ۳۶.۲ درصدی حجم آب معادل برف برآورد شده نسبت به سال گذشته هستیم.

همچنین بخوانید

در حوضه سد امیرکبیر ارتفاع آب معادل برف نسبت به سال گذشته و دوره آماری بلندمدت به ترتیب به میزان ۱۳.۴۴ و ۲۲.۵۸ سانتی‌متر کاهش داشته است و حجم آب معادل برف برآورد شده به میزان ۷۷ درصد نسبت به سال گذشته کاهش را نشان می‌دهد.

طبق اعلام وزارت نیرو همچنین در حوضه سد طالقان ارتفاع آب معادل برف نسبت به سال گذشته و دوره آماری بلندمدت به ترتیب به میزان ۸.۳۶ و ۶.۵۵ سانتی‌متر کاهش داشته که حجم آب معادل برف برآورد شده به میزان ۸۴.۸۱ درصد نسبت به سال گذشته کاهش داشته است.

بر خلاف دیگر حوضه‌ها، در حوضه سد لار ارتفاع آب معادل برف نسبت به سال گذشته با افزایش ۶.۲۳ سانتی‌متری مواجه بوده در حالی که نسبت به دوره آماری بلندمدت به میزان ۴.۳۶ سانتی‌متر کاهش داشته است. در همین راستا حجم آب برآورد شده به میزان ۴۲.۳۵ نسبت به سال گذشته افزایش را نشان می‌دهد.

در مجموع با عنایت به کاهش قابل توجه حجم آب معادل برف در حوضه آبریز سدها نسبت به متوسط دوره آماری ضروری است این موضوع مد نظر متولیان برنامه‌ریزی منابع آب قرار گیرد.
انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا