صنعت، معدن، تجارت

جزئیات مصوبات جدید شورای عالی توسعه صادرات غیر نفتی کشور

شورای عالی توسعه صادرات غیر نفتی کشور بر اساس دستور کار پیشنهادی وزارت صنعت، معدن و تجارت و گزارش موضوعات جاری مرتبط با صادرات غیر نفتی کشور تشکیل جلسه داد.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، بر اساس تصمیمات و جمع بندی نشست شورای عالی توسعه صادرات غیر نفتی کشور که بر اساس دستور کار پیشنهادی وزارت صنعت، معدن و تجارت و نیز گزارش موضوعات جاری مرتبط با صادرات غیر نفتی کشور با حضور اعضا تشکیل گردید موارد به شرح ذیل که به تصویب اعضا رسید جهت اجرا ابلاغ می گردد.

۱- به منظور حل مشکلات مرزهای شرقی و غربی کشور مقرر شد وزارت نیرو به عنوان مسئول کمیسیون مشترک ایران با کشورهای عراق و افغانستان جلسه ای با حضور وزارتخانه های صنعت، معدن و تجارت راه و شهرسازی و گمرک جمهوری اسلامی ایران برگزار نماید و گزارشی برای معاون اول رئیس جمهور ارسال  شود.

۲- به دلیل اهمیت مبادلات تجاری به ویژه صادرات در نقاط مرزی مشترک با کشورهای همسایه مقرر شد وزارت صنعت، معدن و تجارت جلسه ویژه ای با حضور دستگاههای اجرایی برگزار و پیشنهادات را به دولت ارائه نماید.

۳- مقرر گردید وزارت راه و شهرسازی با توجه به تکالیف و ماموریت های محرمانه ای که در خصوص ساماندهی و مدیریت زیرساخت های مرزی به عهده دارد، ضمن ارزیابی امکانات و زیرساخت های مرزی مشترک با کشورهای همسایه، به فوریت طرح پیشنهادی را برای طرح در جلسات دولت ارسال نماید.

۴- مقرر گردید به منظور راه اندازی سریع گمرک مرزی اسلام قلعه با افغانستان، وزیر محترم نیرو با طرف افغانی و استانداران استان های مرزی برای کمک جهت راه اندازی مجدد و سریع مرز هماهنگی لازم را انجام دهد.

۵- مقرر شد سازمان توسعه تجارت ایران با همکاری گمرک جمهوری اسلامی ایران گزارش دقیقی از میزان خسارت وارده به صاحبان کالا و امکانات لجستیکی به دلیل حادثه اخیر مرز دو قارون را تهیه و با ارائه راهکارهایی برای معاون اول رئیس جمهور ارسال نمایند.

۶- مقرر شد موضوع ترانزیت و نقشه راه مربوطه در دستور کار جلسه آتی شورای عالی توسعه صادرات غیر نفتی کشور قرار گیرد و وزارت راه و شهرسازی گزارش جامعه ارائه نمایند.

۷- با عنایت به اعلام آمادگی وزارت راه و شهرسازی مبنی بر تامین و تجهیز ناوگان حمل سرد از طریق تولید داخل و یا واردات به منظور تسهیل صادرات محصولات کشاورزی، مقرر شد در خصوص کانتینرهای یخچالدار و کشتی رورو، بر اساس تفاهم نامه وزارتخانه های صنعت، معدن و تجارت و راه و شهرسازی موانع موجود برطرف شود.

۸- مصوبه پیشنهادی در ارتباط با اجازه صادرات قطعی ماشین آلات و تجهیزات خروج موقت شده توسط صادرکنندگان خدمات فنی و مهندسی، به شرح زیر به تایید شورای عالی توسعه صادرات غیر نفتی رسید و مقرر شد وزارت صنعت، معدن و تجارت مصوبه پیشنهادی مربوطه برای طرح و تصویب در هیئت وزیران را برای معاون اول رئیس جمهور ارسال نماید.

صادرات قطعی ماشین آلات و تجهیزات خروج موقت شده توسط صادرکنندگان خدمات فنی و مهندسی به منظور اجرای پروژه های برون مرزی را که بعضا در حین انجام پروژه دچار سانحه، حادثه، تخریب و یا فرسودگی بیش از حد و موارد مشابه آن شده و بازگشت ماشین آلات و تجهیزات فاقد ارزش تجاری باشد پس از تایدی نمایندگی های وزارت امور خارجه و یا دفاتر رایزنی بازرگانی جمهوری اسلامی ایران در کشور هدف و تصویب کمیته موضوع ماده (۱۹) آیین نامه اجرایی حمایت از صادرکنندگان خدمات فنی و مهندسی مجاز می باشد.

۹- ورود ماشین آلات و تجهیزات استفاده شده در پروژه های برون مرزی که توسط پیمانکاران خدمات فنی و مهندسی در کشورهای هدف خریداری شده پس از تایید کمیته موضوع ماده ۱۹ آیین نامه اجرایی حمایت از صادرکنندگان خدمات فنی و مهندسی و کمیته ماده ۱ مقررات صادرات و واردات با پرداخت حقوق و عوارض گمرکی مربوط و با رعایت سایر ضوابط و مقررات مجاز می باشد.

۱۰- با توجه به ممنوعیت تردد لنج های باری در خلیج فارس و ضرورت جایگزینی آنها با کشتی های کوچک تجاری و وجود ظرفیت بزرگ داخلی در تولید این کشتی ها، حسب نظر معاون اول رئیس جمهور مقرر گردید با هماهنگی وزارت راه و شهرسازی ارائه تسهیلات دراز مدت با بهره کم به منظور جلب مساعدت لنج داران در عملیاتی ساختن این برنامه اجرایی شود.

۱۱- مقرر شد در راستای تسهیل رفع تعهد ارزی صادرکنندگان و تکمیل مصوبات جلسه ۱۷۷ ستاد هماهنگی اقتصادی دولت، جلسه ای با حضور رئیس کل سازمان توسعه تجارت ایران و معاون ارزی بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران تشکیل و متن بسته پیشنهادی که مورد تایید رئیس کل بانک مرکزی نیز باشد، تهیه گردیده و پس از تایید معاون اول رئیس جمهور، برای تصویب به ستاد هماهنگی اقتصادی دولت ارسال و اجرایی شود.

انتهای پیام/

منبع

تسنیم

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا