بین الملل

شرکت اکسون سهام خود در یکی از میادین نفتی عراق را به فروش می‌گذارد

وزارت نفت عراق به دنبال تصمیم اکسون موبیل برای فروش سهام خود در میدان نفتی قرنه۱ به خاطر افزایش بدهی، اعلام کرد در حال مذاکره با شرکت‌های آمریکایی در مورد خرید احتمالی این سهم است.

 به گزارش آرمان اقتصادی به نقل از بلومبرگ، شرکت اکسون موبیل به دنبال فروش سهم خود در میدان نفتی قرنه-۱ درعراق است.  این تصمیم شرکت اکسون برای فروش بزرگترین میدان نفتی خود در خاورمیانه به منظور کاهش بار بدهی آن گرفته شده است.

 آخرین اخبار اقتصادی در توئیتر پایگاه خبری آرمان اقتصادی.

همچنین بخوانید

 وزارت نفت عراق اعلام کرد در حال مذاکره با شرکت‌های آمریکایی در مورد خرید احتمالی ۳۲.۷ درصد سهام اکسون در این میدان نفتی در جنوب عراق در نزدیکی شهر بصره است. شرکت ملی نفت چین و شرکت CNOOC (شرکت ملی نفت فلات قاره چین) هم به دنبال خرید سهام این میدان هستند.

 شرکت اکسون موبیل هیچ اظهار نظری در این مورد نکرده است.

 میدان نفتی قرنه غربی۱ یکی از دستاوردهای بزرگ صنعت نفت عراق در دوره بازسازی این کشور به دنبال جنگ دوم خاورمیانه بود و شرکت اکسون در ۲۰۱۰ به بزرگترین پیمانکار این میدان تبدیل شد. ولی مفاد سخت قرارداد، به تعویق افتادن پرداخت‌ها، کاهش تولید اوپک و بی‌ثباتی سیاسی، جذابیت این میدان نفتی را در سال‌های اخیر پایین آورده است. در این بین، بحران کرونا هم ضربه سختی به منابع مالی اکسون زد و بدهی این شرکت را به بیش از ۷۰ میلیارد دلار رساند.

  فروش سرمایه‌ بخش اصلی استراتژی اکسون برای کاهش این بدهی است. این شرکت قصد دارد هدف سود سالانه ۱۵ میلیارد دلاری خود را همچنان دنبال کند و افزایش قیمت نفت به بیش از ۶۶ دلار در هر بشکه رسیدن به این هدف را آسان‌تر کرده است. سهام اکسون در میدان نفتی قرنه غربی۱ حداقل ۵۰۰ میلیون دلار ارزش دارد.

 در حالی که این میدان نفتی یکی از بزرگترین میادین نفتی دنیاست و انتظار می‌رود ذخایر آن ۲۰ میلیارد بشکه افزایش یابد ولی رساندن این بشکه‌ها به بازار نیازمند ادامه سرمایه‌گذاری است. در واقع، ظرفیت تولید آینده این میدان نفتی تا حد زیادی بستگی به پروژه تزریق آب دارد که بارها به تعویق افتاده است.

 شرکت اکسون هزینه‌های سالانه خود را تا ۲۰۲۵ حدود ۱۰ میلیارد دلار را کاهش داده است و قرار است تمرکز خود را بر پروژه های اساسی در گویان و حوزه پرمین آمریکا قرار دهد.

 سایر سهامداران میدان نفتی قرنه غربی ۱ شرکت پتروچاینا با ۳۲.۷ درصد سهام، شرکت ژاپنی ایتوچو با ۱۹.۶ درصد و  شرکت پرتامینای اندونزی با ۱۰ درصد سهام هستند.

انتهای پیام/۳۷

منبع

تسنیم

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا