انرژی

سهم اکسون در میدان نفتی عراقی به فروش گذاشته شد

شرکت اکسون موبیل با هدف کاهش حجم بدهی عظیم خود، در حال بررسی فروش سهم خود در میدان نفتی قرنه غربی ۱ عراق است.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، وزارت نفت عراق در اقدامی غیرمعمول اعلام کرد در حال مذاکره با شرکتهای آمریکایی درباره احتمال خرید سهم ۳۲.۷ درصدی اکسون در میدان نفتی قرنه غربی ۱ توسط آنهاست. بلومبرگ نیوز سال گذشته خبر داده بود شرکت ملی نفت چین (CNPC) و شرکت CNOOC در حال بررسی خرید این سهم هستند.

قرنه غربی ۱ یکی از جایزه های درخشان صنعت نفت در بازسازی عراق پس از جنگ خلیج فارس به شمار می رفت و اکسون در سال ۲۰۱۰ پیمانکار اصلی آن شد اما شرایط دشوار قراردادی، تاخیر در پرداخت، کاهش تولید اوپک و بی ثباتی سیاسی جذابیت این میدان نفتی را در سالهای اخیر کمتر کرده است. در این بین کووید ۱۹ هم تاثیر مخربی بر وضعیت مالی اکسون داشته و باعث شده است بدهی این شرکت به بیش از ۷۰ میلیارد دلار صعود کند و دو تنزل رتبه مالی در کمتر از یک سال از سوی موسسه اعتبارسنجی “مودیز اینوسترز سرویس” داشته باشد.

فروش دارایی بخش مهمی از استراتژی اکسون به منظور کاهش بدهی و همچنین حفظ توان پرداخت سود نقدی ۱۵ میلیارد دلار در سال به سهامداران است. اکنون که نفت برنت به بیش از ۶۶ دلار در هر بشکه بهبود یافته و از ابتدای امسال تاکنون ۲۹ درصد رشد کرده، دسترسی به این اهداف راحتتر شده است. بلومبرگ نیوز در نوامبر به نقل از منابع آگاه نوشته بود سهم اکسون در قرنه غربی ۱ می تواند دستکم ۵۰۰ میلیون دلار ارزش داشته باشد.

در حالی که این میدان نفتی عراقی با بیش از ۲۰ میلیارد بشکه ذخایر، یکی از بزرگترین میدانهای نفتی جهان به شمار می رود اما برای بهره برداری از ذخایرش به سرمایه گذاری نیاز دارد. به خصوص تولید آتی این میدان به یک پروژه تزریق آب بستگی دارد که تاکنون به دفعات با تاخیر روبرو شده است.

اکسون هزینه سرمایه سالانه را به میزان ۱۰ میلیارد دلار در سال تا سال ۲۰۲۵ کاهش داده و اعلام کرده روی پروژه های اصلی خود در گویان و منطقه پرمیان باسین متمرکز خواهد شد. این امر قرنه غربی ۱ را در سلسله مراتبب که اکسون موبیل برای سرمایه محدودش برای توسعه های جدید دارد، در ردیف پایینتری قرار می دهد.

بر اساس گزارش بلومبرگ، شرکت پتروچاینا با ۳۲.۷ درصد، ایتوچو کورپ ژاپن با ۱۹.۶ درصد و پی تی پرتامینا با ۱۰ درصد، سایر سهامداران قرنه غربی ۱ هستند.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا