امور زیربناییتعاون و اشتغال

تسهیل صدور مجوزها در کمیسیون جهش تولید بررسی می شود

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: تسهیل مناسبات اقتصادی، کاهش موانع سر راه تولید از نظر تسهیل صدور مجوزها و ارتقا و تقویت مالی تولید از اقداماتی است که کمیسیون جهش تولید دنبال می‌کند.

همچنین بخوانید

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی به نقل از صداوسیما، سید شمس الدین حسینی رئیس کمیسیون جهش تولید مجلس شورای اسلامی افزود: مجلس اصلاح ماده ۷ قانون اصل ۴۴ در رابطه با تسهیل مجوزها را به تصویب رسانده است که این ماده در راستای کاهش موانع صدور مجوزها بوده و ضمانت‌های اجرایی خوبی برای مقابله با افرادی است که بر سر راه تولید مانع ایجاد می‌کنند.

وی ادامه داد: اقدام دیگری که انجام شده تسهیل و تقویت تأمین مالی تولید است و اقداماتی که سرمایه گذاری و تولید را تسهیل می‌کند.

حسینی گفت: اقدام دیگر این کمیسیون معافیت مالیاتی برای شرکت‌های سهامی عام پروژه محور بوده است و شرایط خوبی برای سرمایه گذاری و مشارکت بانک‌ها در کارهای زیربنایی ایجاد کردیم.

وی افزود: در تبصره ۱۸ قانون بودجه امسال ۳۲ هزار میلیارد تومان منابع حاصل از هدفمندی یارانه‌ها برای تولید و اشتغال در نظر گرفته ایم و همچنین با اصلاح تبصره ۱۶ قانون بودجه سال ۱۴۰۰ منابعی برای تأمین مالی مشاغل خرد پیش بینی کرده ایم.

حسینی با اشاره به اینکه کمیسیون جهش تولید بحث ارتقا و تقویت مالی تولید را دنبال می‌کند، گفت: تسهیل فعالیت‌های اقتصادی و کاهش موانع بر سر راه تولید از نظر تسهیل صدور مجوزها از جمله اقداماتی است که انجام داده ایم.

وی با اشاره به اینکه قوانین را به سمتی هدایت می‌کنیم که فعالیت‌های اقتصادی را طبقه بندی کنیم، گفت: فعالیت‌های اقتصادی را به دو گروه اعلان محور یا ثبت محور و مجوز محور طبقه بندی کردیم و در این راستا برخی از کارها به مجوز احتیاج ندارد و با ثبت در یک درگاه بدون مجوز می‌تواند شروع به فعالیت کند.

وی ادامه داد: تمرکز بر روی تأمین مالی برخی از حوزه‌ها و تأمین زنجیره کالاهای اساسی هم در حال انجام است.

وی با اشاره به اینکه تلاش می‌کنیم ظرفیت‌های کشور را در راستای تولید به کار بگیریم، گفت: با قانونگذاری‌های درست، نظارت بر اجرای قانون‌های تصویب شده است و تسهیل مناسبات اقدامات لازم برای تسهیل تولید را انجام خواهیم داد.

این نماینده مجلس در خصوص موانع موجود بر سر راه تولید در کشور گفت: بالاترین سطح در موانع تولید فرهنگ سازمانی ادارات حاکمیتی و اجرایی کشور است که باید اصلاح شود.

وی گفت: در بسیاری از موارد وقتی به اداره‌ای برای دریافت مجوز رجوع می‌کنید متولی امر به جای اینکه در جایگاه تسهیل کننده و یاری دهنده باشد از منظر صاحب اختیار و صاحب و منصب بودن برخورد می‌کند و این فرهنگ باید اصلاح شود.

وی در خصوص دومین مانع تولید در کشور گفت: تعدد صدور مجوز برای یک فعالیت اقتصادی از موانع بر سر راه تولید است، زیرا وقتی یک فرد برای راه اندازی یک فعالیت اقتصادی اقدام می‌کند باید به جاهای متعددی مراجعه کند به عنوان مثال وقتی یک فردی می‌خواهد واحد پرورش گل راه اندازی کند؛ باید به محیط زیست، منابع طبیعی و وزارت جهاد کشاورزی مراجعه کند که زمان بر است.

وی ادامه داد: سومین مانع بر سر راه تولید وجود انحصار است که گاهی از جنس انحصارهای دولتی است یعنی سیاستگذاری‌های متعدد و بی ثباتی سیاست‌ها از جمله این انحصارهاست. حسینی گفت: به عنوان مثال دولت در پایان سال ۹۹ تصمیم گرفت که صادرات پرتقال را ممنوع کند و این امر شامل کسانی که محصولاتشان در گمرکات بود هم می‌شد و این امر یکی از موانع مهم بر سر راه تولید است.

این نماینده مجلس گفت: رانت‌هایی که در بخش‌های مختلف وجود دارد نیز از موانع تولید به شمار می‌رود به عنوان مثال تعدد نرخ ارز در حال حاضر از مهمترین رانت‌های موجود بر سر راه تولید است.

وی موانع بر سر راه تأمین مالی را یکی دیگر از مشکلات تولید دانست و گفت: روند تأمین مالی در کشور ما پر ریسک، پرهزینه و بسیار طولانی است که باید برطرف شود.

منبع

مهر

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا