ارتباطات و فناوري اطلاعاتامور زیربنایی

خطر جنگ تجاری در کمین صنعت تراشه

شرکت TSMC تایوان که بزرگترین شرکت تراشه سازی قراردادی جهان است، در بحبوحه شکاف فزاینده میان آمریکا و چین برای نخستین بار هشدار داد که تنشهای تجاری ممکن است دسترسی به تجهیزات تولید کلیدی را مختل کرده و به فعالیت‌های این شرکت لطمه وارد کند.

به گزارش آرمان اقتصادی، این شرکت که نیمه رساناها را برای شرکت اپل و سایر شرکت‌های فناوری بزرگ جهانی تولید می کند، در گزارش سالانه خود اعلام کرد ادامه تنشهای تجاری یا تدابیر حمایت گرایانه ممکن است به قیمت‌های بالاتر و یا حتی غیر قابل دسترس شدن تجهیزات کلیدی منجر شود. این شرکت به عواملی مانند تاخیر یا مخالفت با مجوزهای صادرات، تدابیر کنترل صادرات بیشتر و سایر موانع تعرفه‌ای یا تعرفه‌ای اشاره کرد. شرکت TSMC به تجهیزات از سوی شرکت‌های آمریکایی نظیر اپلاید متریال اینک و لام ریسرچ کورپ برای تولید متکی است. این شرکت اعلام کرد تنشهای تجاری ممکن است مانع از تامین مواد خام مورد نیاز برای تولید شود و نکته‌ای که در گزارش سالانه قبلی خود ذکر کرده بود را تکرار کرد.

نیمه رساناها به حوزه مهم رقابت فزاینده میان آمریکا و چین تبدیل شده اند چرا که تراشه‌ها در مجموعه گسترده‌ای از کالاها از موشک‌ها گرفته تا خودروها و تلفن‌های هوشمند به کار می روند. چین به دنبال توسعه صنعت نیمه رسانای داخلی به منظور کاهش وابستگی به فناوری آمریکایی همزمان با تشدید کنترلهای واشنگتن روی صادرات مربوط به تراشه به این کشور از جمله فروش تجهیزات کلیدی به شرکت تراشه سازی چینی SMIC است.

همچنین بخوانید

دو نماینده جمهوری‌خواه آمریکایی هفته گذشته از وزارتخانه‌های خارجه و بازرگانی آمریکا درخواست کردند راه بهتری را برای خنثی کردن ریسک فراهم کردن خدمات و فناوریها از سوی شرکت‌های تایوانی برای نهادهایی که به عنوان ریسک امنیتی شناخته شده اند، پیدا کنند و خاطرنشان کرده بودند شرکت TSMC نباید تراشه‌های پیشرفته برای ارتش چین تولید کند.

 نشریه ساعت چاینا مورنینگ پست هفته گذشته گزارش کرد که شرکت TSMC سفارشهای جدید از سوی شرکت فناوری تیانجین فیتیوم اینفورمیشن تکنولوژی را معلق کرده است. شرکت مذکور یکی از شرکت‌هایی است که به دلیل نگرانی از مشارکت در ساخت ابررایانه های مورد استفاده عوامل نظامی چین، تلاش‌های مدرنیزه شدن ارتش این کشور یا سلاح‌های کشتار جمعی، در لیست سیاه آمریکا قرار گرفته است.

 بر اساس گزارش بلومبرگ، این شرکت تراشه سازی تایوانی هشدار داد تدابیر جدیدی که از سوی چین برای مقابله با تحریم‌های آمریکا اتخاذ شده ممکن است بر فعالیت‌های این شرکت تاثیر بگذارد. چین در ژانویه تدابیری را برای جبران خسارت شرکت‌های چینی که از محدودیتها اعمال شده از سوی کشورهای دیگر متضرر شده اند، اعلام کرد.

شرکت TSMC در این گزارش اعلام کرد تدابیر اتخاذ شده از سوی کشور متاثر از محدودیتها برای اقدام متقابل در برابر اقدامات یا قوانین کشورهای دیگر ممکن است به مسئولیت حقوقی قابل توجه برای شرکت‌های چند ملیتی از جمله شرکت ما منجر شود.

 انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا