امور زیربناییكشاورزی و دامپروری

قیمت کلزا دیر اصلاح شد/واردات با ارزدولتی،تولید را غیراقتصادی کرد

مشاور عالی نظام صنفی کشاورزی و منابع طبیعی کشور گفت: قیمت خرید تضمینی کلزا دیرهنگام و زمانی اصلاح شد که کشت انجام گرفته بود؛ به همین دلیل تاثیری بر میزان تولید نداشت.

همچنین بخوانید

سید جعفر حسینی در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به اینکه برداشت کلزا در کشور بیش از ۱۰ روز است که آغاز شده، روند برداشت این محصول را مطلوب ارزیابی کرد و گفت: در سال ۹۶ مقدار ۱۸۱ هزار تن کلزا و در سال ۹۷ مقدار ۳۳۰ هزار تن از این محصول به صورت تضمینی از کشاورزان خریداری شد.

وی میزان خرید در سال ۹۸ را نیز ۳۶۳ هزار تن اعلام کرد و افزود: در سال ۹۹ نیز ۲۶۴ هزار تن از این محصول در کشور توسط شرکت بازرگانی دولتی خریداری شده است.

شورای قیمت گذاری محصولات استراتژیک قیمت خرید تضمینی کلزا را ۱۱ هزار تومان تعیین کرد اما آن زمان کشت کلزا انجام شده بود و تعیین این قیمت نتوانست منجر به افزایش سطح زیر کشت شود

حسینی با اشاره به اینکه در سال جاری تولید کلزا نسبت به سال گذشته تفاوت چندانی ندارد، گفت: شورای اقتصاد در پاییز سال گذشته قیمت خرید تضمینی هر کیلوگرم کلزا را ۷,۸۰۰ تومان اعلام کرده بود که این رقم مورد رضایت کشاورزان نبود.

وی اضافه کرد: در نهایت نیز شورای قیمت گذاری محصولات استراتژیک در اسفندماه سال ۱۳۹۹، قیمت خرید تضمینی کلزا را ۱۱ هزار تومان تعیین کرد اما آن زمان کشت کلزا انجام شده بود و تعیین این قیمت نتوانست منجر به افزایش سطح زیر کشت شود.

واردات روغن با ارز دولتی باعث شده واردات به صرفه تر از تولید باشد و به همین دلیل بنده معتقدم برای ایجاد رقابت بین تولید دانه‌های روغنی داخل کشور و واردات روغن، ارز ۴۲۰۰ تومانی واردات روغن باید حذف شود

این فعال بخش خصوصی عدم توسعه کشت کلزا را علاوه بر قیمت گذاری نامناسب طی سالیان گذشته مربوط به عوامل دیگری از جمله کمبود ماشین آلات و ضعف در این حوزه دانست و افزود: وقتی کاری را از صفر تا صد درست و اصولی انجام می‌دهید اما در لحظه آخر به مشکل بر می‌خورید تمام دستاوردها از بین می‌رود. وضعیت ناوگان مخصوص برداشت کلزا چندان مناسب نیست و هد برداشت (تیغه شانه مانندی که جهت برداشت محصول به جلوی کمباین متصل می‌شود)، به میزان اندک در داخل کشور وجود دارد بنابراین هم موقع برداشت ریزش داریم وهم محصول دچار ناخالصی می‌شود و زمان فروش و تحویل به دولت، منجر به کاهش مبلغ دریافتی کشاورز می‌شود.

حسینی با بیان اینکه هنگام برداشت کلزا با کمباین تخصصی، حدود ۳ درصد وزن محصول برداشت شده ریزش محصول وجود دارد، گفت: در برداشت کلزا با کمباین غیر تخصصی، میزان ریزش حداقل ۲ تا ۳ برابر می‌شود.

این فعال بخش خصوصی با بیان اینکه در بحث خرید نیز حمایت کافی از تولیدکننده نمی‌شود، افزود: واردات روغن با ارز دولتی باعث شده واردات به صرفه تر از تولید باشد و به همین دلیل بنده معتقدم برای ایجاد رقابت بین تولید دانه‌های روغنی داخل کشور و واردات روغن، ارز ۴۲۰۰ تومانی واردات روغن باید حذف شود.

منبع

مهر

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا