صنعت، معدن، تجارت

۳ مانع مهم جهش تولید در کشور/ راغفر: واردات بی رویه کالا‌های لوکس تولید را بی رمق کرده است

یک کارشناس اقتصادی گفت: موانع دسترسی به تسهیلات بانکی، واردات بی رویه و افزایش قیمت ارز از مهم‌ترین موانع جهش تولید در کشور ما به شمار می‌رود.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، حسین راغفر استاد دانشگاه الزهرا افزود: تولیدکنندگان در کشور، برای دستیابی به نقدینگی، با بن بست‌های زیادی روبرو هستند.

وی ادامه داد: بانک‌ها به راحتی به تولیدکنندگان تسهیلات نمی‌دهند، زیرا روند تولید در کشور ما طولانی است.

همچنین بخوانید

این کارشناس اقتصادی گفت: سود تسهیلات بانکی نیز برای تولید کنندگان بسیار بالا بوده و خود تولید کننده‌ها هم ترجیح می‌دهند به جای اینکه این تسهیلات بانکی را در تولید استفاده کنند وارد بازارهایی، چون ارز و سکه که سود بیشتری برای آن‌ها به همراه دارد، کنند.

راغفر ادامه داد: تولیدکننده‌ها در روند طولانی تولید وقتی به محصول مورد نظر می‌رسند نیز متاسفانه با مانع بزرگی، چون واردات بی رویه روبرو هستند که این واردات بی رویه سبب شده بسیاری از تولید کنندگان دچار ورشکستگی شوند.

این استاد دانشگاه الزهرا گفت: واردات بی رویه کالا‌های لوکس توسط بعضی از افراد که عموماً دارای رانت قدرت و ثروت هستند سبب شده تولید در کشور ما بی رمق شود.

وی افزود: تسهیلات بانکی هم به وارد کننده‌ها راحت‌تر داده می‌شود، زیرا آن‌ها به راحتی پول دریافتی را به سود می‌رسانند.

 راغفر در خصوص افزایش بی سابقه نرخ ارز که یکی دیگر از موانع مهم تولید به شمار می‌رود گفت: افزایش بی سابقه ارز مهم‌ترین محرک تورم در کشور بوده و متاسفانه به دلیل سیاست‌های دولت، کاهش پیدا نمی‌کند.

این استاد دانشگاه الزهرا گفت: افزایش قیمت ارز و همچنین خروج بی رویه ارز از کشور، سبب ایجاد تورم طی چند سال آینده در کشور خواهد شد و یکی از موانع مهم بر سر راه تولید خواهد بود.

وی ادامه داد: تصویب مقررات دست و پا گیر نیز سبب می‌شود تولید در کشور ما با مشکلات عمده روبرو بوده و به کندی پیش برود.

راغفر اضافه کرد: بعضی از مسائل سیاسی نیز مثل تحریم‌ها باید از بین برود تا شرایط امن برای افزایش تولید در کشور فراهم شود.

انتهای پیام/

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی به نقل از روابط عمومی شرکت فولاد مبارکه، حمیدرضا عظیمیان ضمن تبریک حلول ماه رمضان از تولید عریض ترین تختال توسط این شرکت فولادی خبر داد و اظهار کرد: همه ما در شرکت فولاد مبارکه با یکدیگر هم قسم شدیم تا در افزایش تولید، رکوردزنی‌ها و مهم‌تر از همه تولید محصولات جدید قدم برداشته و اخبار خوبی برای مردم، صنعتگران و سهامداران خود داشته باشیم.

وی با بیان این مطلب در ادامه افزود: شرکت فولادمبارکه در پایان سال ۱۳۹۹ موفق شد برای اولین بار از طریق ماشین شماره ۵ ریخته گری اسلب با ضخامت ۳۰۰میلیمتر را تولید کند؛ امروز نیز در روزهای ابتدایی سال ۱۴۰۰ و در راستای اجرای منویات مقام معظم رهبری که با عنوان تولید، پشتیبانی‌ها و مانع زدایی ها نامگذاری شده، توانستیم یکی از موانع سد راه برخی صنایع را برداشته و به روند تولید این صنایع کمک کنیم.

مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه تصریح کرد: این اقدام با تولید اسلب از عرض ۲۰۰۰ تا ۲۰۲۵ میلیمتر و ضخامت ۲۵۰میلیمتر صورت پذیرفته است، چراکه این اسلب برای نخستین بار در شرکت فولاد مبارکه تولید شده که برای صنایع نفت و گاز، کشتی سازی کاربرد داشته، همچنین یک محصول صادراتی است. در واقع این محصول می تواند برای کشورمان ارزآوری داشته باشد و از خروج ارز برای این صنایع که مجبور به تامین این نوع از اسلب از دیگر کشورها بودند، جلوگیری کند.

به گفته وی، تولید این اسلب نشان می‌دهد که صنعتگران، مدیران، مهندسان و کارشناسان شرکت فولاد مبارکه در تلاشند که همواره سرآمد صنعت کشور باشند و هم اینکه در جهت تامین نیازهای صنعتگران گام بردارند و برای سهامداران این شرکت فولادی نیز سودآوری بیشتری ایجاد کنند.

عظیمیان ادامه داد: شرکت فولاد مبارکه در تلاش است تا بتواند در جامعه پمپاژ امید انجام دهد؛ در واقع این شرکت فولادی با تولید محصولهای جدید و کاربردی، این پیام را برای صنعت کشور ارسال می‌کند که فولادمبارکه همواره به فکر صنعتگران بوده و در تلاش است تا نیازهای آنها را به بهترین شکل ممکن و کمترین قیمت تمام شده در داخل کشور به تولید و تامین رسانده تا دیگر نیازی به دیگر کشورها نداشته باشند و منابع ارزی به مصارف بهتری برسد.

انتهای پیام/

منبع

تسنیم

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا