انرژی

افت ۱۴ متری تراز آب در سد کرخه

مدیر روابط عمومی سد کرخه با اشاره به آخرین وضعیت این سد گفت: تراز امروز سد کرخه نسبت به مدت مشابه سال گذشته که ۲۱۴ متر بود، کاهش یافته است و در یک سال، حدود ۱۴ متر افت تراز داشته‌ایم.

یونس قادری در حاشیه بازدید اصحاب رسانه از سد کرخه که امروز (۳۰ فروردین‌ماه) انجام شد، اظهار کرد: تراز فعلی سد کرخه ۱۹۹.۷۲ متر با حجم ۲ میلیارد و ۶۳۵ مترمکعب است. آورد رودخانه نیز ۹۰ مترمکعب بر ثانیه است و خروجی از سد و توربین‌ها نیز ۱۰۲ مترمکعب بر ثانیه است.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، مدیر روابط عمومی سد کرخه گفت: تراز امروز سد کرخه نسبت به مدت مشابه سال گذشته که ۲۱۴ متر بود، کاهش یافته است و در یک سال، حدود ۱۴ متر افت تراز داشته‌ایم.

همچنین بخوانید

قادری بیان کرد: حجم مخزن، ۴ میلیارد و ۴۶۰ میلیون مترمکعب بوده و حدود یک میلیارد و ۹۰۰ میلیون مترمکعب کمبود آب داریم. همچنین نسبت به سیلاب سال ۹۸، حدود ۲۴.۵ متر افت تراز داریم؛ در واقع نسبت به سیلاب ۹۸، ۳ میلیارد و ۲۰۰ میلیون مترمکعب آب کمتر داریم.

وی تصریح کرد: با توجه به اینکه در نیمه اول سال آبی، بارندگی کم بوده و در نیمه دوم سال آبی نیز بارندگی نداریم، پیش بینی می‌شود، افت تراز حتی پایین‌تر از تولید نیروگاه باشد.

مدیر روابط عمومی سد کرخه با بیان اینکه افت تراز به صورت روزانه رخ می‌دهد، گفت: افت تراز بر اساس دستوری که دیسپاچینگ ملی از ما دریافت می‌کند و نیاز آب منطقه‌ای برای تامین آب کشاورزی، رخ می‌دهد؛ در واقع پایین آمدن تراز به خروجی دیسپاچینگ یا آب منطقه‌ای بستگی دارد.

وی ادامه داد: باید برنامه‌ریزی شود که میزان آب پایین‌دست تامین یا از واحدهای نیروگاه تامین شود اما اگر تراز آب از ۱۸۶ متر پایین‌تر بیاید، واحدها خاموش می‌شوند و از طریق دریاچه‌های تحتانی یا کالورت، آب به پایین‌دست می‌رسد.

قادری بیان کرد: خروجی‌ها بر اساس میزان ورودی تنظیم می‌شود مگر اینکه پایین‌دست به خروجی بیشتری نیاز داشته باشد. خروجی کنونی از سد رودخانه کرخه و سد سیمره انجام می‌شود؛ احتمالا سد سیمره قصد آبگیری دارد و می‌خواهد آب را نگهدارد و بر اساس آن، تولید داشته باشد.

وی تصریح کرد: در حال حاضر یک هزار و ۳۵۵ مگاوات ساعت تولید داشته‌ایم و کاهش تولید نیز خواهیم داشت؛ بر اساس حجم آب، تولید کاهش می‌یابد.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا