بین الملل

کاهش وابستگی به دلار و افزایش استقلال اقتصادی روسیه؛ پاسخ پوتین به تحریم های آمریکا

دولت آمریکا همچنان سایه تحریم ها را بر سر روسیه نگه داشته ولی پوتین پاسخ تحریم‌های آمریکا را با افزایش استقلال اقتصادی کشورش داده است.

 به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی به نقل از بلومبرگ، پاسخ ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه، به دور جدید تحریم‌های آمریکا احتمالاً همان پاسخی است که به تحریم‌های قبلی داده بود یعنی سرعت بخشیدن به روند خودکفایی اقتصادی روسیه.

 آخرین اخبار و مطالب اقتصادی در توئیتر آرمان اقتصادی.

همچنین بخوانید

 دولت پوتین طی هفت سالی که از الحاق کریمه به این کشور گذشته است، استفاده از دلار را کاهش داده، سرمایه‌های دلار خود را پایین آورده و سهم کمتری از بدهی خود را به خارجی‌ها فروخته است.

الینا ریباکوا، اقتصاددان ارشد در موسسه مالی بین المللی در واشنگتن می‌گوید:«آمریکایی‌ها می‌گویند مراقب باشید وگرنه اقدامات بیشتری انجام می‌دهیم ولی روسیه مسیر خود را برای رسیدن به استقلال اقتصادی ادامه می‌دهد».

 دولت آمریکا همچنان سایه تحریم ها را بر سر روسیه نگه داشته ولی پوتین پاسخ تحریم‌های آمریکا را با افزایش استقلال اقتصادی کشورش داده است.

سهم طلا در ذخایر بین المللی ۵۸۱ میلیارد دلاری روسیه در سال گذشته میلادی برای اولین بار از دلار پیشی گرفت که نتیجه تلاش چند ساله این کشور برای کاهش مواجهه با سرمایه‌های دلار بوده است. طلا ۲۴ درصد از ذخایر بانک مرکزی روسیه را تا پایان سپتامبر ۲۰۲۰ تشکیل می‌داد. سهم دلار تا ۲۲ درصد پایین آمده است در حالی که در ۲۰۱۸ برابر با ۴۰ درصد بود.

 همین شرایط در مورد سهم ذخایر بین المللی روسیه که در آمریکا نگه داشته می‌شود هم وجود دارد. این سرمایه‌ها تا پایان سپتامبر ۲۰۲۰ به زیر ۷ درصد رسیده بود، در حالی که قبل از الحاق کریمه حدود ۳۰ درصد بود. بیشتر این تغییرات در نیمه دوم ۲۰۱۸ صورت گرفت یعنی درست بعد از تحریم‌های آمریکا علیه شرکت بزرگ آلومینیوم روسیه.

 البته اقدامات زیادی وجود دارد که روسیه می‌تواند بدون قطع ارتباط خود با اقتصاد جهان انجام دهد. مقامات واشنگتن هم با این واقعیت مواجه هستند که اگر تحریم‌ها را بیشتر کنند احتمال آشفتگی بازارهای جهانی وجود دارد.

 روسیه به دنبال قول خود برای حذف دلار در معاملات، به تدریج سهم ارز آمریکا را در صادرات خود به اتحادیه اروپا، چین و هند کاهش داده است. یورو تقریباً جای دلار را در تجارت روسیه با اتحادیه اروپا گرفته است و اخیراً سهم آن در تجارت با چین هم از دلار بیشتر شده است. حدود دو سوم صادرات روسیه به هند با روبل انجام می‌شود.

 انتهای پیام/۵۲

 

منبع

تسنیم

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا