انرژی

پیش‌بینی نفت ۷۵ دلاری در بزرگترین بازرگان نفت جهان

مدیر گروه ویتول که بزرگترین شرکت بازرگانی نفت جهان است، پیش‌بینی کرد تقاضا برای نفت امسال و سال آینده که جهان از بحران پاندمی ویرس کرونا خارج می شود، بهبود پیدا خواهد کرد.

 به گزارش آرمان اقتصادی، راسل هاردی، مدیرعامل شرکت ویتول در مصاحبه با بلومبرگ اظهار کرد: تقاضا برای نفت تا پایان سال ۲۰۲۲ به میزان هفت تا هشت میلیون بشکه در روز نسبت به سطح فعلی افزایش پیدا خواهد کرد و تولید کنندگان برای تامین تقاضای بالاتر به تکاپو خواهند افتاد.

هاردی گفت: ما برای سپری کردن سال ۲۰۲۲ به همه توانمان نیاز خواهیم داشت. ویتول بر این باور است که قیمت ۷۰ تا ۷۵ دلار هر بشکه نفت نتیجه کاملا معقولی برای سه ماهه سوم خواهد بود.

همچنین بخوانید

این پیش‌بینی خوش بینانه ای از احیای قوی مصرف جهانی نفت پس از شیوع پاندمی است که باعث ریزش تقاضا برای سوخت جت، دیزل و بنزین شد. ویتول سال گذشته در تجارت بیش از هفت میلیون بشکه نفت و فرآورده های نفتی سهم داشت که به این شرکت بصیرت دقیقی از نوسانات عرضه و تقاضای جهانی نفت می بخشد.

مدیرعامل ویتول گفت: تقاضای جهانی برای نفت حدود ۳.۵ میلیون بشکه در روز پایین سطح پیش از شیوع پاندمی مانده است اما با ادامه عرضه واکسنهای کووید ۱۹، رفع قرنطینه ها و از سر گرفته شدن سفر برای تفریح و تجارت، میزان مصرف نیز تا پایان سال بهبود پیدا خواهد کرد.

این شکاف با بازگشایی اقتصادها به آهستگی بسته می‌شود و رشد اقتصادهای شرقی، تقاضا را بالاتر می برد. با این حال وی هشدار داد افزایش اخیر آمار ابتلا در هند و سایر کانون‌های شیوع کرونا، ممکن است روند احیای اقتصادی را متاثر کند.

هاردی پیش بینی کرد تقاضا برای سوخت جت احیای کندتری نسبت به سایر فرآورده‌های نفتی داشته باشد. تقاضا تا پایان سال همچنان حدود ۱.۵ میلیون بشکه در روز پایین سطح پیش از پاندمی خواهد بود. اما کاهش مصرف سوخت هواپیمایی با افزایش ۱.۵ میلیون بشکه در روز سایر فرآورده های نفتی مانند پتروشیمی که در تولید پلاستیک استفاده می‌شود، جبران خواهد شد.

بازرگانان و تولیدکنندگان نفت یک سال پیش که اعمال قرنطینه از سوی دولت‌های جهان، باعث فلج شدن تقاضا شد، به پر کردن مخازن نفت در خشکی و دریا پرداختند. قیمت نفت آمریکا در نتیجه عرضه فزاینده که جایی برای نگهداری آن وجود نداشت به پایین صفر سقوط کرد. هفته جاری بهای معاملات وست تگزاس اینترمدیت حدود ۶۴ دلار در هر بشکه بود.

بازرگانان انرژی سال گذشته پس از این که به ذخیره نفت ارزان در مخازن یا کشتیهایی که مالک آن بودند یا اجاره کرده بودند پرداختند و آنها را در معاملات آتی به قیمت‌های بالاتر فروختند، سود عظیمی کسب کردند. به گفته منابع آگاه، گروه ویتول در سال ۲۰۲۰ حدود سه میلیارد دلار سود کرد که بهترین نتایج مالی در تاریخ این شرکت بود اما این شرکت سهامی خاص درآمدهای سالانه خود را فاش نمی کند.

 مدیرعامل ویتول گفت: بیش از نیم میلیارد بشکه نفت مازاد که در واکنش به فروپاشی بازار در سال ۲۰۲۰ شکل گرفته بود، حذف شده است. کاهش مازاد ذخایر تا پایان سه ماهه سوم امسال حتی با وجود برنامه ریزی افزایش تولید از سوی اوپک، تا حدود زیادی کامل خواهد شد. حدود دو میلیون بشکه نفت در روز در حال حاضر از ذخایر برداشت شده و این روند در ماههای ژوئن، ژوییه و اوت ادامه خواهد داشت.

 پس از فروپاشی تقاضا در سال گذشته، تقاضا برای نفت با بهبود اقتصاد های آسیایی، اخبار مثبت از واکسن کرونا و رفع قرنطینه ها در بعضی از کشورها بهبود قابل ملاحظه‌ای پیدا کرده است و بهای نفت برنت از ابتدای امسال تاکنون حدود ۳۰ درصد رشد داشته که تحت تاثیر انتظارات سرمایه‌گذاران برای بهبود مصرف و کاهش سطح ذخایر با بازگشایی اقتصادها بوده است.

هاردی گفت: اوپک و متحدانش حتی با وجود عرضه ۱.۵ میلیون بشکه در روز نفت تحریمی ایران باید تولیدشان را برای تامین تقاضای فزاینده افزایش دهند.

بر اساس گزارش بلومبرگ، اوپک پلاس تصمیم گرفته است از هشت میلیون بشکه در روز محدودیت عرضه فعلی بیش از دو میلیون بشکه در روز را احیا کند. این افزایش تولید به صورت تدریجی در مدت سه ماه تا پایان ژوییه انجام خواهد گرفت. این گروه سرگرم مذاکره برای لغو نشست وزیران در هفته آینده است که نشان می دهد به برنامه خود برای احیای تدریجی تولید پایبند مانده است.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا