بانکبانک و بیمه

یک بام و دو هوای نظام بانکی در اعطای وام ازدواج ۷۰ میلیون تومانی / بانک‌ها از نبود منابع و ظرفیت کافی برای پرداخت وام می‌گویند

بر اساس مصوبه مجلس در ۱۳ اسفندماه ۱۳۹۹، مقرر شد که از سال ۱۴۰۰ به هر زوج، وام ۷۰ میلیون تومانی اختصاص یابد، اما درحالی که یک ماه از سال گذشته است، بسیاری از بانک‌ها هنوز وام ۵۰ میلیون تومانی را ارائه می‌دهند و اعلام کرده‌اند که اعتباری برای پرداخت این وام ندارند.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی و به نقل از راه پرداخت، این موضوع برخلاف آن چیزی است که در مصوبه مذکور به آن اشاره شده است. بر اساس مصوبه مجلس مسئولیت اجرای این حکم به عهده بانک مرکزی، بانک‌های عامل، کلیه مدیران و کارکنان ذیربط است. عدم اجرا یا تأخیر در پرداخت تسهیلات تخلف محسوب شده و قابل پیگیری در مراجع ذیصلاح است.

از سوی دیگر باتوجه به تماسی که با واحد مردمی بانک مرکزی برقرار کردیم، به ما اعلام شد که اعطای وام ازدواج ۷۰ میلیون تومانی به همه بانک‌ها ابلاغ شده است و برای این منظور نیز باید به سایت بانک مرکزی، سامانه تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج مراجعه و برای وام ۷۰ میلیون تومانی درخواست داد.


شرایط متفاوت بانک‌ها برای پرداخت تسهیلات ازدواج


به‌نظر می‌رسد برخی بانک‌ها از اجرایی کردن این مصوبه سرپیچی کرده‌اند، هرچند بانک مرکزی هم تاکنون جلوی این سرپیچی را نگرفته است. از برخی کارشناسان بانک‌ها نیز حرف‌های متفاوتی درخصوص اعطای وام ۷۰ میلیون تومانی شنیدیم. به‌طور مثال بانک پارسیان به ما اعلام کرد که هنوز اعطای وام ازدواج ۷۰ میلیون تومانی به ما ابلاغ نشده است.

از سوی دیگر بانکی مانند صادرات به ما توضیح داد که این وام اعطا می‌شود، اما باید ظرفیت برای ثبت‌نام خالی شود. کارشناس بانک سامان نیز در پاسخ به اینکه اکنون وام ازدواج ۷۰ میلیون تومانی اعطا می‌شود یا خیر، گفت که باتوجه به منابع محدود بانک‌های خصوصی اعطای این وام زمان‌بر است، اما بانک‌های دولتی که شعب بیشتری دارند زودتر برای وام‌دهی اقدام می‌کنند. بنابراین تا زمانی‌که منابع قرض‌الحسنه تأمین نشود، نام بانک در سایت نمایش داده نمی‌شود.


چه کسانی می‌توانند وام ازدواج ۷۰ میلیون تومانی دریافت کنند؟


پیگیری‌هایی که راه پرداخت در این خصوص انجام داد، حاکی از این است که ثبت‌نام برای وام ازدواج ۷۰ میلیون تومانی به راحتی و در هر بانکی که مایل باشیم امکان‌پذیر نیست. در ابتدا بد نیست توضیح دهیم که این وام به‌طور کلی به چه کسانی تعلق می‌گیرد؟

باتوجه به مصوبه مجلس در اسفندماه ۱۳۹۹، بانک مرکزی مکلف است از محل پس‌انداز و جاری قرض‌الحسنه نظام بانکی، تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج به کلیه زوج‌هایی که تاریخ عقد ازدواج آنها بعد از تاریخ اول فروردین‌ماه ۱۳۹۷ است و تاکنون تسهیلات ازدواج دریافت نکرده‌اند با اولویت نخست پرداخت کند. تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج برای هر یک از زوج‌ها در سال ۱۴۰۰ میزان ۷۰۰ میلیون ریال و با دوره بازپرداخت ۱۰ ساله است.

برای دریافت این وام شرایط سنی مطرح نیست، مگر اینکه یکی از زوجین در گروه سنی ۲۳ تا ۲۵ سال باشند و در این صورت مشمول دریافت وام ۱۰۰ میلیونی شوند.


چگونه می‌توان برای وام ازدواج ثبت‌نام کرد؟


افراد برای ثبت‌نام وام ازدواج ابتدا باید به سایت بانک مرکزی و بخش سامانه تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج در پایین صفحه اصلی مراجعه کنند. در این قسمت می‌توانند لیست بانک‌هایی که در حال حاضر وام ازدواج ارائه می‌دهند را مشاهده کنند.

در حال حاضر بانک‌های ملت، رفاه کارگران، مسکن، سپه، کشاورزی، ملی ایران، تجارت، صادرات ایران، پست بانک ایران، صندوق کارآفرینی امید، پارسیان، سامان، قرض الحسنه مهر ایران، انصار، گردشگری، دی، قرض الحسنه رسالت، توسعه تعاون، ایران زمین، حکمت ایرانیان، موسسه اعتباری کوثر، پاسارگاد، آینده، اقتصاد نوین، قوامین، موسسه اعتباری ملل، شهر، سینا، موسسه اعتباری نور، توسعه صادرات، مشترک ایران و ونزوئلا، خاورمیانه، سرمایه و موسسه اعتباری کاسپین بانک‌هایی هستند که وام ازدواج ۷۰ میلیون تومانی را به متقاضیان پرداخت می‌کنند.

برای انتخاب هرکدام از این بانک‌ها در ابتدا باید در کادر راست این صفحه گزینه ثبت‌نام جدید را انتخاب کنید. پس از ثبت‌نام وارد صفحه درخواست تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج می‌شوید. پس از تکمیل اطلاعات و انتخاب شهر باید بانکی که در کادر نمایش داده شده را انتخاب کنید. اگر اسامی بانک مورد نظر خود را مشاهده نکردید به این دلیل است که در آن زمان ظرفیتی برای ثبت‌نام ندارد. بنابراین شما بانکی را می‌توانید انتخاب کنید که در کادر نمایش داده می‌شود.

این موضوع را هم باید در نظر گرفت که برای انتخاب بانک باید شهری را انتخاب کرد که زوجین عقدنامه خود را در آن شهر ثبت کرده یا بر اساس آدرس محل سکونت خود که در عقدنامه قید کرده، شهر و بانک خود را انتخاب کنند. به‌طور مثال ممکن است در شهری عقدنامه زوجین ثبت شده باشد، اما آدرس شهر دیگری را برای سکونت در عقدنامه قید کرده باشند. در این صورت می‌توان یا بانک شهر محل سکونتی که در عقدنامه قید شده را انتخاب کرد یا بانک شهری که در آن عقدنامه ثبت شده است.

در هر صورت برای انتخاب بانکی که مد نظرتان است باید بدانید که متقاضی در صف برای وام ازدواج در آن بانک چقدر است و آیا ظرفیت دارد یا نه. برای پی بردن به این موضوع نیز باید از قسمت انتخاب شهر و بانک اقدام کنید تا ببینید نام بانک مورد نظر در آن دیده می‌شود یا خیر.

هر یک از زوجین باید به‌صورت جداگانه در این سامانه ثبت‌نام کنند و پس از تکمیل فرم به آنها کد رهگیری ۱۰ رقمی داده می‌شود. پس از آن جهت اطلاع از شعبه عامل اعطای وام ازدواج باید به قسمت «مشاهده وضعیت» مراجعه کنند. مدت زمان تعیین شعبه از سوی بانک‌ها باتوجه به میزان منابع قرض الحسنه قابل اعطای بانک، مورد اقدام قرار می‌گیرد.

زمانی‌که شعبه عامل زوجین معرفی شد، آنها تا ۱۲ روز کاری فرصت دارند که به همراه مدارک مورد نیاز خود به بانک مراجعه کنند. در صورت عدم مراجعه به شعبه مربوطه در مدت زمان تعیین شده، اطلاعات ثبت‌نامی زوجین حذف می‌شود.

مدارک مورد نیاز برای مراجعه به شعبه اصل و کپی سند ازدواج، اصل و کپی کلیه صفحات شناسنامه‌های زوجین، اصل و کپی شناسنامه‌های ضامنین، اصل و کپی کارت ملی (موقت یا دائم) زوجین، اصل و کپی کارت ملی (موقت یا دائم) ضامن، کد پستی ۱۰ رقمی و آدرس کامل محل سکونت زوجین، کد رهگیری ۱۰ رقمی دریافتی از سایت پس از مرحله ثبت‌نام است.


مدت بازپرداخت و شرایط ضامن‌ها


طبق شرایط و دستورالعملی که در سامانه تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج قید شده، تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج برای هریک از زوج‌ها، مبلغ ۷۰ میلیون تومان با دوره بازپرداخت ۱۰ ساله با اخذ یک ضامن معتبر و سفته است. بانک‌ها و مؤسسات اعتباری غیربانکی می‌توانند یارانه پرداختی به اشخاص را به عنوان تضمین در این زمینه بپذیرند.‌

مدت بازپرداخت تسهیلات، ۱۲۰ ماهه با اقساط مساوی است و سررسید اولین قسط، یک ماه پس از پرداخت تسهیلات است .نرخ کارمزد تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج نیز ۴ درصد تعیین شده است.

همانطور که گفته شد مدت زمان دریافت این تسهیلات بعد از ثبت‌نام مشخص نیست و آنطور که برخی از کارشناسان بانک‌ها به ما توضیح دادند، باتوجه به منابع قرض‌الحسنه موجود در بانک‌ها، به متقاضیان وام اختصاص می‌یابد که در بانک‌ها دولتی و خصوصی این منابع متفاوت است.

 

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا