انرژی

درخشش هفتگی و ماهانه نفت با امید به آینده روشن

روند افزایشی سه روزه قیمت نفت روز جمعه متوقف شد و تصاویر تلویزیونی از هند که نشان می داد در آتش کووید ۱۹ می سوزد و هزاران قربانی این بیماری مرگبار در فضاهای باز سوزانده می شوند، بر بازارهای نفت که روی تقاضای این کشور پرجمعیت حساب می کنند، لرزه انداخت.

به گزارش آرمان اقتصادی، ایالتها و شهرها در اکثر نقاط هند از جمله دهلی نو، پایتخت این کشور و بمبئی، قطب مالی هند قرنطینه و محدودیت رفت و آمد وضع کردند اما قرنطینه سراسری اعلام نشد. هند سومین واردکننده بزرگ نفت جهان است و محدودیتهای اخیر، این انتظارات را برانگیخته که دولت نارندرا مودی، نخست وزیر هند به تهیه منابع مالی بیشتر برای اقدامات محرک مالی نیاز دارد. این کشور با گذشت یک ماه از سال مالی جدید با ۱۸۸ میلیارد روپیه (۲.۵ میلیارد دلار) کسری مالی روبروست.

بازارهای نفت در روزهای اخیر تلاش کردند فاجعه کووید ۱۹ هند را نادیده بگیرند. این کشور حدود ۱۸ میلیون آمار ابتلا به کووید ۱۹ را ثبت کرده که بیش از نصف آمار ۳۲ میلیون نفر در آمریکاست. قیمتهای نفت روزهای سه شنبه و چهارشنبه تحت تاثیر خوش بینی به دورنمای تقاضا برای نفت و پیش بینی گروه اوپک پلاس از رشد امسال تقاضا برای نفت و آمار اقتصادی و ذخایر نفت آمریکا، صعود کرده بودند.

همچنین بخوانید

اما خبر گسترش قرنطینه در هند و همچنین برزیل که اقتصاد نوظهور بزرگ دیگری برای نفت است، باعث توقف روند افزایشی نفت در معاملات جمعه شد. عملکرد ضعیف بازارهای سهام آمریکا هم به این حس منفی دامن زد.

بهای معاملات نفت برنت و وست تگزاس اینترمدیت آمریکا بزرگترین کاهش قیمت روزانه در بیش از سه هفته گذشته را ثبت کردند اما به ترتیب هشت درصد و شش درصد رشد ماهانه در آوریل را ثبت کردند.

بهای نفت برنت در آخرین روز معاملات قرارداد ژوئن، با یک دلار و ۳۱ سنت معادل ۱.۹ درصد کاهش، در ۶۷ دلار و ۲۵ سنت در هر بشکه بسته شد. بهای معاملات وست تگزاس اینترمدیت برای تحویل در ژوئن با یک دلار و ۴۳ سنت معادل ۲.۲ درصد کاهش، در ۶۳ دلار و ۵۸ سنت در هر بشکه بسته شد.

نفت برنت برای کل هفته ۱.۷ درصد و وست تگزاس اینترمدیت ۲.۳ درصد رشد هفتگی ثبت کردند.

سوفی گریفیث، مدیر تحقیقات در شرکت OANDA در این باره گفت: بحران کووید در هند همچنان شدت می گیرد و هیچ نشانی از فروکش کردن آن وجود ندارد. با ادامه رکوردزنی آمار روزانه موارد ابتلا، هند هنوز به پیک ابتلا نرسیده است. با توجه به ادامه قرنطینه ها و تهدید گونه های جدید ویروس کرونا، وضعیت کووید در هند ریسک اصلی تاثیرگذار بر نفت در حال حاضر است.

شرکت مشاوره ریستاد انرژی روز چهارشنبه هشدار داد موج مرگبار شیوع کووید ۱۹ در هند که یکی از مصرف کنندگان بزرگ نفت در جهان است، تقاضا برای مایعات نفتی را ۵۷۵ هزار بشکه در روز در آوریل و ۹۱۵ هزار بشکه در روز در مه کاهش می دهد و روی توازن بازار جهانی نفت تاثیر منفی می گذارد و باعث اشباع قابل ملاحظه عرضه نفت می شود.

در ژاپن که خریدار بزرگ نفت است، واردات در مارس ۲۵ درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته کاهش یافت و به ۲.۳۴ میلیون بشکه در روز رسید. با این حال فعالیت کارخانه ای این کشور با سریعترین روند از اوایل سال ۲۰۱۸ تاکنون توسعه یافت.

کمیته فنی مشترک اوپک پلاس در نشست دوشنبه گذشته پیش بینی کرده بود مازاد ذخایر نفت که بر اثر شیوع پاندمی به وجود آمد، ممکن است تا پایان سه ماهه دوم حذف شوند.

بر اساس گزارش اینوستینگ، اوپک پلاس که از آوریل ۲۰۲۰ تولیدش را دستکم هفت میلیون بشکه در روز محدود کرده است، از ماه مه نفت بیشتری عرضه می کند و قرار است ۳۵۰ هزار بشکه در روز در هر یک از ماههای مه و ژوئن و ۴۰۰ هزار بشکه در روز در ژوییه به تولیدش اضافه کند.

آماری که روز جمعه از سوی شرکت خدمات انرژی بیکرهیوز منتشر شد، نشان داد شرکتهای انرژی آمریکایی هفته گذشته به شمار دکلهای حفاری نفت و گاز اضافه کردند که به نهمین رشد ماهانه شمار دکلها منتهی شد.

شمار دکلهای حفاری نفت در هفته منتهی به ۳۰ آوریل با یک حلقه کاهش، به ۳۴۲ حلقه رسید در حالی که شمار دکلهای حفاری گاز با دو حلقه افزایش، به ۹۶ حلقه رسید. این ششمین رشد هفتگی در هفت هفته گذشته بوده و شمار دکلهای حفاری نفت و گاز ۳۲ حلقه یا هشت درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته رشد پیدا کرده است و ۸۰ درصد رشد از رکورد پایین اوت سال ۲۰۲۰ را نشان می دهد که شمار دکلها به ۲۴۴ حلقه سقوط کرده بود.

مجموع دکلهای حفاری نفت و گاز آمریکا در آوریل ۳۲ حلقه افزایش یافت که نهمین افزایش ماهانه متوالی بود و به بالاترین میزان از آوریل ۲۰۲۰ رسید.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا