صنعت، معدن، تجارت

آخرین وضعیت ۱۵۰ هزار تن ذرت آلوده به آفلاتوکسین در بنادر جنوبی/ لزوم شفاف سازی گمرک درخصوص محموله ذرت منجمد

حدود ۱۵۰ هزار تن ذرت آلوده به قارچ آفلاتوکسین از چند سال پیش در بنادر جنوبی کشور رسوب کرده است. گمرک ایران نیز بایستی در خصوص محموله ذرت منجمد که اخیرا خبر ساز شده است شفاف سازی کند.

به گزارش آرمان اقتصادی،‌از سال ۹۲ تا ۹۶ حدود ۱۵۰ هزار تن ذرت در بنادر  جنوبی کشور رسوب کرده است،‌ مسئولان دولتی معتقدند، امکان عودت یا صادرات این محموله‌های ذرت که حالا به آفلاتوکسین آلوده شده اند،  به دلیل عدم دریافت مجوزهای بهداشتی وجود ندارد. 

در همین خصوص اخیرا یک مقام مسئول در حوزه قرنطینه اعلام کرده است،‌ دو  مسیر  برای تعیین تکلیف محموله ذرت رسوبی در بندر حضرت امام در خوزستان وجود داشت،  یک بحثی داشتند دادستان خوزستان که این مواد غذایی اگر بهداشتی نیست شما اجازه صادرات ندهید. کالا و محصولی را باید صادر بکنید که گواهی بهداشتی بگیرید.

همچنین بخوانید

نجار  مدیر کل امنیت زیستی سازمان دام پزشکی، گفت محموله مذکور در سالهای ۹۵ و… وارد کشور شده بود اما در مرحله آزمایشات بعدی مشخص میشود که محموله مذکور آلوده به آفلاتوکسین است.

وی افزود، میزان آفلاتوکسین b1   آن بالای بیست بود و الان هم  بعد از چند سال ماندگاری در محوطه انبار  وضعیت این آلودگی  خیلی بدتر شده است.  اینجا باید به این نکته تاکید کرد  که محموله وقتی وارد کشور شد به دلیل مسیر طولانی و رطوبت بالا این میزان آفلاتوکسین حاصل از رشد قارچ مذکور،  بالا رفت.

۱۴۰ تا ۱۵۰ هزار تن ذرت آلوده به آفلاتوکسین از کشورهایی مانند برزیل وارد ایران شده است و مسیر طولانی حمل ۵۰ تا ۶۰ روز در تشدید این آلودگی موثر است.  ته کشتی شرایط رطوبتی خیلی بالا است و رشد قارچ ها را به همراه دارد و در بنادر هم  رسوبشان باعث شد که این قارچ رشد بکند و این میزان آفساتوکسین خیلی بالا است.

البته این محموله متعلق به دولت نبوده و توسط هفت شرکت متعلق به بخش خصوصی یا غیر دولتی وارد ایران شده است. درنهایت باید گفت که مسیر انتقال این ذرتها به صنایع تبدیلی مانند الکل سازی در دستور کار است که این موضوع مرتبط با سازمان نیست.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی،‌اخیرا مباحثی در خصوص یک محموله جدید ذرت منجمد نیز مطرح شده است که تا کنون پیگیری ها از گمرک ایران در این خصوص بی حاصل بوده است. بر همین اساس ضروری است تا سازمان مربوطه در این خصوص شفاف سازی کند.

انتهای پیام/

منبع

تسنیم

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا