انرژی

ماهانه چقدر پول بنزین می دهید؟

در حال حاضر روزانه بیش از ۱۱۰ میلیون لیتر بنزین در پالایشگاه‌های کشور تولید و به طور میانگین روزانه حدود ۷۵ میلیون لیتر مصرف می شود که ماهانه عددی حدود ۲ میلیارد و ۲۵۰ میلیون لیتر را در برمیگیرد و بر اساس ارزیابی ها حدود ۳۵ درصد بنزین مصرفی ماهانه در کشور به نرخ آزاد و ۶۵ درصد با نرخ ۱۵۰۰ تومان است.

به گزارش آرمان اقتصادی، از زمان افزایش قیمت بنزین و بازگشت سهمیه بندی، تغییرات چشم گیری در مصرف روی داده است و با شیوع کرونا هم نوسانات زیادی را در این مورد شاهد بودیم. پس از افزایش قیمت بنزین و در ماه‌های اولیه با کاهش مصرف روبرو شدیم که طبق اعلام قلی زاده- رئیس هیئت مدیره انجمن صنفی صاحبان اماکن فروش و عرضه فراورده‌های نفتی کشور در مورد بنزین آزاد حدود ۱۰ تا ۲۰ درصد از بنزین مصرفی به نرخ آزاد بود، اما رفته رفته این میزان تغییر کرده و هم اکنون بر اساس واقعیات میدانی می‌توان گفت به صورت میانگین حدود ۳۵ درصد بنزین مصرفی به نرخ آزاد است.

وی با بیان اینکه کاهش فروش و حتی عرضه بنزین سوپر در برخی ماه‌ها تا بیش از ۸۰ درصد نیز اتفاق افتاد و هم اکنون این بنزین حداقل میزان مصرف خود را در پانزده سال اخیر تجربه می‌کند، گفت: طبیعی است که هرچه به روزهای پایانی هر ماه نزدیک می‌شویم مردم بیشتر بنزین آزاد استفاده می‌کنند و این مورد در هفته‌های اول ماه کمتر است.

همچنین بخوانید

به گفته وی، در سطح کلانشهرها، شهرها و جاده‌ها این آمار تغییراتی دارد و در بازه‌های زمانی با اجرا یا عدم اجرای طرح ترافیک، ممنوعیت عبور و مرور و… اعداد مصرف بسیار متفاوت هستند و میتوان آمار دقیقتر با جزئیات بیشتر هم ارائه کرد.

بر اساس آخرین آمار ارائه شده در فروردین‌ماه سال گذشته روزانه حدود ۴۵ میلیون لیتر بنزین در کل کشور توزیع شد، در حالی که این مقدار در روزهای نخست فروردین‌ماه سال ۱۴۰۰ به میانگین روزانه ۸۵ میلیون لیتر رسیده است که نسبت به فروردین‌ماه پارسال افزایش روزانه حدود ۳۷ تا ۳۸ میلیون لیتری را نشان می‌دهد.

همچنین از انتهای بهمن ماه ۹۸ به دلیل شیوع ویروس کرونا و کاهش رفت و آمد شهروندان میزان مصرف بنزین در کشور ۱۰ درصد کاهش یافت و میزان مصرف بنزین در کشور ۷۵ تا ۷۶ میلیون لیتر در روز بود و در ابتدا تغییر قیمت بنزین میزان مصرف به ۹۵ تا ۹۶ میلیون لیتر در روز رسید.

حال چنانچه میزان مصرف هر خودرو شخصی را جدا از خودروهای عمومی وانت های بار، تاکسی های اینترنتی به طور میانگین در ماه حدود ۷۵ لیتر درنظر بگیریم، به طور تقریبی هر فرد در ماه ۹۰ هزار تومان با نرخ دولتی و ۴۵ هزار تومان با نرخ آزاد بنزین مصرف می کند که در ماه حدود ۱۳۵ هزار تومان می شود.

البته در این بین خودروهایی نیز هستند که میزان مصرف بنزین آنها بسیار کمتر است و حتی در یک ماه بسیار کمتر از سهمیه ای که به آنها اختصاص می یابد مصرف بنزین دارند و سهمیه چندین ماه در کارت سوخت آن ها ذخیره می شود.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا