امور زیربناییكشاورزی و دامپروری

نرخ مصوب نهاده‌های دامی افزایش یافت/ نرخ شیرخام بازنگری شود

یک فعال بخش خصوصی با اشاره به افزیش نرخ مصوب نهاده‌های دامی گفت: از ستاد تنظیم بازار انتظار داریم قیمت جدید شیرخام را با توجه به هزینه‌های تمام شده تولید، بررسی و اعلام کند.

مدیر عامل اتحادیه صنعت دامپروری خراسان رضوی در گفتگو با خبرنگار مهر با بیان اینکه تمام مراتع استان و زمین‌های چراگاهی استان خراسان رضوی به دلیل کاهش بارندگی‌ها همه خشک شده است، اظهار داشت: امیدواری دامداران به این بود که در فصل بهار بخشی از خوراک دام‌هایشان را از طریق مراتع تأمین کنند که با توجه به وضعیت ایجاد شده چنین امکانی وجود ندارد.

امین هراتی با اشاره به مشکل کمبود نهاده‌های دامی در این استان افزود: شرایط فعلی باعث شده کشتار دام مولد نیز داشته باشیم چرا که دامداران توان تأمین خوراک دام را ندارند بویژه درباره دام سبک این مساله شدیدتر است چون در فصل بهار عمده علوفه دام‌های سبک از مراتع تأمین می‌شود.

این فعال بخش خصوصی با اشاره به پیگیری‌های سازمان جهاد کشاورزی استان خراسان رضوی در این زمینه گفت: در همین راستا ۱۶ هزار و ۷۰۰ هزار جو بابت خشکسالی وارد استان شد که اکنون در حال توزیع آن هستیم.

هراتی با اشاره به افزایش نرخ نهاده‌های دولتی نیز گفت: با اعمال افزایش نرخ، قیمت سویا به ۳,۴۰۰ تومان رسید. جو ۱,۸۰۰ تومان و ذرت نیز به ۱,۹۰۰ تومان رسید که این امر افزایش قیمت تمام شده تولیدات دامی از جمله گوشت و شیر را به دنبال دارد. البته با این وجود قیمت شیرخام همان ۴,۵۰۰ تومان سال گذشته است و از ستاد تنظیم بازار انتظار داریم قیمت جدید شیرخام را با توجه به هزینه‌های تمام شده تولید، بررسی و اعلام کند.

هراتی با اشاره به اقدامات انجام شده در جهت رفع معضل خشکسالی، افزود: یکی از این اقدامات در راستای جذب علوفه از استان‌هایی بوده که کمتر درگیر خشکسالی بوده‌اند.

وی گفت: همچنین امکان واردات یونجه از کشور قزاقستان به مشهد از مرز سرخس فراهم است به شرط اینکه دولت تأمین ارز با قیمت ارز دولتی را فراهم کند چون غیر از آن با ارز آزاد واردات مقرون به صرفه نیست.

این فعال بخش خصوصی ادامه داد: با توجه به مشکل تأمین ارز دولتی، پیشنهاد ما این بوده که اجازه تهاتر کالا صادر شود تا بتوانیم در ازای صادرات محصولات مازاد از جمله شیرخشک، کره، خامه و حتی تلیسه را صادر و در ازای آن علوفه و نهاده وارد کنیم.

منبع

مهر

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا