امور زیربناییتعاون و اشتغال

حوادث کارگری به کمتر از ۱۴۵ مورد رسیده است

اردبیل- مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان اردبیل گفت: میزان حوادث ناشی از کار در استان اردبیل در طول سال به کمتر از ۱۴۵ مورد رسیده است.

همچنین بخوانید

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، قاسم رحیمی عصر شنبه در جشنواره امتنان از نخبگان جامعه کار و تولید در سالن ورزشی کارگران اردبیل اظهار کرد: با حمایت استاندار اردبیل ما در سال گذشته که به نام جهش تولید نامگذاری شده بود، با وجود شیوع کرونا و شرایط سخت تحریمی سعی کردیم تا حمایت از واحدهای تولیدی به ویژه کارفرمایان و کارگران را شاهد باشیم.

وی تصریح کرد: میزان پرداخت بیمه بیکاری در سال گذشته از دو هزار نفر به شکل معمول در طول سال به بیش از ۱۲ هزار نفر رسید که ۱۰ هزار نفر از آنها آسیب‌دیدگان ویروس کرونا بودند که به دلایلی از فضای کار بیرون آمده بودند.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان اردبیل گفت: در کنار پرداخت بیمه بیکاری برای آسیب‌دیدگان در سال گذشته، امسال نیز همچنان این فرآیند ادامه دارد و امیدواریم در نیمه اول سال پرداختی بیمه‌ها به افراد واجد شرایط به انجام برسد.

رحیمی با قدردانی از حمایت کارفرمایان از کارگران در شرایط سخت کرونایی و آسیب‌های ناشی از تشدید تحریم‌ها در سال گذشته افزود: به رغم همه این شرایط سخت که ما با آن روبه‌رو بودیم، سعی شد در بخش‌های مختلف کارگران فعال اعم از کارگران حاضر در بخش کشاورزی، صنعت، خدمات و گروه‌های دیگر مورد حمایت جدی قرار گیرند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود خاطر نشان کرد: برای سی و دومین جشنواره امتنان که به صورت ملی و در تجلیل از کارگران خلاق و مبتکر انجام می‌شود، بیش از یک‌هزار و ۱۵۰ اثر به دبیرخانه ارسال شده بود که در بین گروه‌های برتر کارگری استان اردبیل در هر سه بخش توانست نفرات برگزیده‌ای را داشته باشد که در هفته گذشته با حضور رئیس جمهور از این کارگران و گروه‌های نمونه کارگری تجلیل شد.

رحیمی اضافه کرد: بر اساس قانون بازنشستگی بیش از موعد برای مشاغل سخت و زیان‌آور تعداد افراد بهره‌مند از مزایای این طرح یک‌هزار و ۷۵۰ نفر بوده که توانسته‌اند در سال گذشته نیز از مزایای آن استفاده کنند.

وی بیان کرد: مدت زمان رسیدگی به شکایات کارگری به کمتر از ۱۶ روز رسیده که با اصلاح آئین دادرسی انتظار می‌رود این فرآیند زمانی کوتاه‌تر نیز شود.

رحیمی با بیان اینکه در استان اردبیل ۱۸۵ هزار کارگر از خدمات بیمه تأمین اجتماعی استفاده می‌کنند، ادامه داد: ۶۱۰ هزار نفر از جمعیت استان که ۴۸ درصد جمعیت استان اردبیل را شامل می‌شود، تحت پوشش بیمه تأمین اجتماعی هستند.

وی مجموع کارگران فعال استان را ۱۱۱ هزار نفر اعلام کرد و گفت: ۲۸ درصد این کارگران در بخش صنعت، ۳۳ درصد در بخش کشاورزی و ۴۴ درصد در بخش خدمات فعالیت می‌کنند.

رحیمی به افزایش جمعیت کارگری فعال در بخش صنعت به میزان چهار درصد در سه سال اخیر اشاره کرد و افزود: این امر به دلیل فعال شدن واحدهای راکد و نیمه تعطیلی بوده که با حمایت دولت به چرخه تولید بازگشته‌اند.

وی در ادامه تصریح کرد: در بخش ورزشی نیز کارگران استان در سال‌های اخیر مدال‌های رنگارنگ ملی و جهانی کسب کردند که سال گذشته ۲۲ مدال ملی و دو مدال جهانی توسط کارگران ورزشکار استان به دست آمده است.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان اردبیل به پوشش بیمه‌ای کارگران صنعت ساختمان نیز اشاره کرد و ادامه داد: تعداد این افراد از شش هزار نفر در سال ۹۵ هم اکنون به ۲۴ هزار نفر رسیده که انتظار می‌رود امسال با رفع خلأ ۹ هزار نفری در این زمینه، بیش از ۳۳ هزار نفر از بیمه ساختمانی بهره‌مند شوند.

رحیمی به کاهش حوادث ناشی از کار و ارتقا سلامت کارگران اشاره کرد و گفت: میزان حوادث کارگری از ۳۰۰ مورد در طول سال در سال ۹۹ به حدود ۱۴۵ مورد کاهش یافته است.

در این مراسم از کارگران برگزیده استان در بخش ملی و استانی با اهدای لوح سپاس و هدایایی تجلیل شد.

منبع

مهر

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا