كشاورزی و دامپروری

عرضه مستقیم خرمای مضافتی در میادین میوه و تره بار به قیمت ۲۵۵۰۰ تومان

معاون بازرگانی داخلی وزارت صمت با تکذیب افزایش قیمت خرما به ۷۰ هزار تومان تاکید کرد درحال حاضر عرضه مستقیم خرمای مضافتی در سازمان های میادین میوه و تره بار شهرداری ها با قیمت هر کیلوگرم ۲۵۵۰۰ تومان در حال انجام است.

به گزارش آرمان اقتصادی، عباس قبادی معاون بازرگانی داخلی وزارت صمت و دبیر کارگروه تنظیم بازار در واکنش به خبر ” بازار خرما هم از کنترل خارج شد/ هر کیلوگرم رطب به ۷۰ هزار تومان هم رسید” نوشت:

– در راستای حمایت از نخل داران و تولید کنندگان زحمت کش خرما و از طرفی تامین خرمای مورد نیاز ایام ماه مبارک رمضان و عرضه آن با قیمت های متعارف و متناسب مقرر گردید دو نوع خرمای پرمصرف شامل مضافتی و کبکاب با محوریت انجمن ملی خرمای ایران بعنوان مرجع تامین کننده با همکاری مراکز توزیع سازمان میادین میوه و تره بار ، فروشگاه‌های زنجیره ای، اتاق اصناف و مباشرین معرفی شده از سوی سازمان‌های صنعت، معدن و تجارت استان ها اقدام گردد.

– با توجه به اهمیت تامین خرمای مورد نیاز، سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران مکلف گردید میزان ۲۰ هزارتن انواع خرمای مورد نیاز طرح را خرید و ذخیره سازی نماید.

همچنین بخوانید

– ازآنجاییکه خرما جزء گروه‌ها ۳ کالایی در دستورالعمل نرخ گذاری کالا و خدمات بوده و مشمول قیمت گذاری مصوب نمی باشد بر این اساس واحد های تولیدی بخصوص برندها راساً و با توجه به شرایط بازار نسبت به نرخ‌گذاری و درج قیمت آن بر روی بسته بندی ها اقدام می نمایند.

– قیمت اعلامی انجمن ملی خرما، تحویل درب سردخانه استان های مبدا تولید کننده خرما مضافتی و کبکاب بدون احتساب هزینه های حمل، بسته بندی مجدد، سورت، توزیع و فروش و سود می باشد.

– با عنایت به مراتب فوق و ازآنجاییکه خرمای مورد نیاز فروشگاه های زنجیره ای به صورت غالباً مضافتی خشک و بدون شیره تهیه می شود به مراتب با قیمت های بیشتری در سطح فروشگاه‌ها عرضه می گردد.

– بر مبنای ضوابط قیمت گذاری می بایست هر بسته خرمای مضافتی با لحاظ شرایط فوق تحویل به فروشگاه‌های زنجیره ای هر کیلو گرم ۲۶ هزار تومان و قیمت مصرف کننده ۲۹ هزار تومان عرضه گردد که حسب بررسی های صورت گرفته ۹۰ درصد از فروشگاه‌های زنجیره ای با رعایت حاشیه سود ۱۰ الی ۱۲ درصد قیمت های اعلامی را رعایت نمودند و طی روزهای اخیر نیز حسب مکاتبات صورت گرفته با سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولید کنندگان و فروشگاه‌های زنجیره‌ای ضمن تذکر با خاطیان برخورد لازم صورت پذیرفته است.

– درحال حاضر عرضه مستقیم خرمای مضافتی در سازمان های میادین میوه و تره بار شهرداری ها با قیمت هر کیلو گرم ۲۵۵۰۰ تومان در حال انجام است ضمن اینکه برای عرضه مستقیم خرما توسط تولیدکنندگان غرف رایگان در نقاط اصلی سازمان میادین واگذار شده است.

به هر حال قیمت اعلامی۷۰ هزار تومان برای خرما، به نظر ناکارآمد جلوه دادن دستگاه‌های اجرایی می باشد. بررسی های میدانی از سطح بازار نشان میدهد حتی در سطح خرده فروشی اصناف این قیمت اتفاق نیفتاده و مجددا تاکید می گردد هر میزان از دو نوع خرمای مضافتی و کبکاب که مورد نیاز استان‌ها، سازمان میادین میوه و تره بار ، فروشگاه‌های زنجیره ای و… می باشد، سریعا از طریق انجمن ملی خرما و سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران اقدام نمایند.

انتهای پیام/

منبع

تسنیم

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا