انرژی

خبر خوش برای سرمایه گذاران در حوزه تجدیدپذیرها

مدیرکل دفتر بودجه، تسهیل سرمایه‌گذاری و تجهیز منابع مالی ساتبا از جذب ۱۵۰ میلیارد تومان به‌صورت ردیف درآمدی و همچنین ۲۵۰۰ میلیارد تومان در قانون بودجه ۱۴۰۰ به‌عنوان منابع مالی جدید سازمان ساتبا برای توسعه نیروگاه‌های تجدیدپذیر و پرداخت مطالبات سرمایه‌گذاران این حوزه خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، تا پیش از این صورتحساب‌های سرمایه‌گذاران حوزه نیروگاه‌های تجدیدپذیر تنها از محل عوارض موضوع ماده ۵ قانون حمایت از صنعت برق پرداخت می‌شده است که با توجه به افزایش نرخ ارز و تورم در سال‌های اخیر باعث بروز مشکلات زیادی برای آنها شده همچنین در تبصره‌های ۲ و ۳ این ماده، از ارزش سوخت صرفه‌جویی‌شده، فروش برق و همچنین عدم تولید آلاینده‌های زیست‌محیطی به‌عنوان این منابع مالی یاد شده است.

در این راستا سجاد انجم‌شعاع- مدیرکل دفتر بودجه، تسهیل سرمایه‌گذاری و تجهیز منابع مالی ساتبا از جذب منابع مالی این قانون برای اولین بار و پس از ۱۰ سال از تصویب آن خبر داد و عنوان کرد: خوشبختانه با همکاری مجلس شورای اسلامی و سازمان برنامه و بودجه منابع مالی تبصره ۲ به میزان ۱۵۰ میلیارد تومان به‌صورت ردیف درآمدی برای ساتبا و همچنین منابع مالی تبصره ۳ در قانون بودجه سال ۱۴۰۰ تا سقف ۲۵۰۰ میلیارد تومان به‌صورت مستقیم به سرمایه‌گذاران حوزه تجدیدپذیر تعلق خواهد گرفت.

همچنین بخوانید

طبق اعلام وزارت نیرو، وی در تشریح اقدامات سازمان ساتبا در راستای استفاده مناسب از ظرفیت ایجاد شده، اظهار کرد: با الهام از تجارب موفق بین‌المللی و با هماهنگی سازمان برنامه و بودجه، وزارت نفت و شرکت بورس انرژی، طراحی حواله‌های سوخت صرفه‌جویی‌شده در دست اقدام است.

وی با اشاره به قابلیت فروش این حواله‌ها در رینگ داخلی و بین‌المللی بورس انرژی، افزود: هدف از طراحی این حواله‌ها افزایش درجه نقدشوندگی است که برای اولین بار در صنعت برق به سرمایه‌گذاران حوزه تجدیدپذیر تعلق خواهد گرفت.

مدیرکل دفتر بودجه، تسهیل سرمایه‌گذاری و تجهیز منابع مالی ساتبا از طراحی و اجرایی‌کردن گواهی سبز عدم انتشار آلایندگی به‌عنوان یکی دیگر از ابزارهای جدید مالی تجربه‌شده در سایر کشورها یاد کرد و هدف از آن را استفاده از ظرفیت‌های بازار سرمایه در راستای تنوع‌بخشی منابع مالی صنعت برق دانست.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا