صنعت، معدن، تجارت

لزوم اصلاح کانال مالی ایران و عراق

عضو کمیسیون صنایع مجلس گفت:باید با عراق توافقی خارج از نظارت آمریکا منعقد شود تا عراق بتواند بدهی خود را پرداخت کند و ایران بتواند از منابع حاصل از صادرات برق و گاز آزادانه استفاده کند.

روح الله ایزدخواه، عضو هیأت رئیسه فراکسیون دیپلماسی اقتصادی همسایگان در گفت و گو با خبرنگار مهر درباره لزوم اصلاح مسیر مبادلات تجاری ایران و عراق، اظهار داشت: کشور عراق یکی از مقاصد اصلی صادرات انرژی ایران است و سالانه میلیاردها دلار هزینه صادرات برق و گاز کشور ما به عراق است. در پی توافقی که در سال‌های گذشته میان کشورهای ایران و عراق منعقد شده، ایران باید صادرات برق و گاز خود را به عراق ادامه دهد و در مقابل کشور عراق نیز باید مبلغ صادرات را به شیوه‌ای پرداخت کند اما متأسفانه به دلیل دخالت آمریکا در این توافق مالی، این پول بلوکه شده و وارد کشور نمی‌شود.

عضو کمیسیون صنایع مجلس تاکید کرد: این کانال مالی باعث شده نتوانیم از پول‌های خودمان در عراق استفاده کنیم و پول ما عملاً بلوکه شده است.

وی با اشاره به سفر وزیر برق عراق به تهران گفت: وزیر برق عراق برای رایزنی درباره شیوه پرداخت بدهی، به کشورمان سفر کرده است. راهکار اصولی برای ادامه صادرات برق ایران به عراق این است که توافقی جدید و خارج از نظارت و تسلط آمریکا منعقد شود تا عراق بتواند بدهی خود به ایران را پرداخت کند و ایران بتواند از منابع مالی حاصل از صادرات برق و گاز آزادانه استفاده کند.

وی افزود: همچنین خرید کالاهای مورد نیاز ایران می‌تواند راهکار دیگری باشد که به تراز شدن تجارت دو جانبه نیز کمک خواهد کرد. از سوی دیگر ایران در عراق می‌تواند با استفاده از این منابع مالی، پروژه‌های پیمانکاران ایرانی در بازسازی عراق را تأمین مالی کند.

وی اظهار داشت: حضور آمریکا و دخالت در روابط مالی و اقتصادی کشورهای آسیای غربی، خسارت زیادی به این منطقه زده است و باید با استفاده از روش‌های مبادلاتی مستقل، علاوه بر خروج فیزیکی دست آن‌ها را از دخالت در زمینه‌های اقتصادی هم قطع کنیم.

منبع

مهر

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا