انرژی

نخستین کلید طلایی برای نفت ایران

یک کارشناس ارشد حوزه انرژی معتقد است درصورت رفع تحریم ها ایران مشکلی از نظر فنی برای بازگشت به بازار ندارد اما ممکن است موانعی از سوی غول های نفتی وجود داشته باشد که باید مدیریت شود، هرچند آسان نیست اما بازگشت ایران امری شدنی است و می توانیم منتظر تحقق آن باشیم.

سیدمهدی حسینی در گفت و گو با ایسنا، با اشاره به چالش ها و موانع موجود برای ورود ایران به بازار نفت، اظهار کرد: ظرفیت تولید اسمی نفت ایران حدود ۴ میلیون و ۲۰۰ هزار بشکه است یعنی ایران می تواند تا این میزان نفت تولید کند، حدود ۶۰۰ تا ۷۰۰ هزار بشکه نیز ظرفیت تولید میعانات داریم که جزو تولیدات نفتی ما به حساب می آید البته بخشی از آن در داخل کشور مصرف و بخشی دیگر صادر می شود.

ایران چه میزان نفت صادر می کند؟

همچنین بخوانید

وی با تاکید بر اینکه ایران به لحاظ ظرفیت اسمی حدود ۴.۸ میلیون بشکه ظرفیت تولید نفت و میعانات دارد، تصریح کرد: از این میزان حدود ۲ میلیون و ۱۰۰ هزار بشکه را در داخل کشور پالایش و مصرف می کنیم، اگر این میزان را از تولید کل کنیمف صادرات ۲.۵ میلیون بشکه که دولت اعلام کرده عددی بسیار نزدیک به واقعیت است و ما پتانسیل صادرات این میزان را داریم و حتی ممکن است این عدد کمی بیش از این نیز باشد.  

اولین کلید طلایی برای نفت ایران

این کارشناس با اشاره به مشکلات و چالش های موجود بر سر راه صادرات نفت ایران گفت: با توجه به اینکه به دلیل شرایط تحریمی مجبور شدیم میزان تولید را کاهش دهیم اکنون در قدم اول باید میزان تولید افزایش یابد که ممکن بود برای این موضوع با مشکلات جدی روبرو شویم اما خوشبختانه تا آنجایی که اطلاع دارم همکاران ما در این حوزه بسیار خوب عمل کردند و چاه های نفت را مسدود نکردند و این مساله موجب می شود زمانی که بخواهند این چاه ها را باز کنند، گرفتار تعمیرات چاه نخواهند شد.

حسینی با اینکه با این وجود باید در برخی چاه ها تعمیرات صورت گیرد اما به دلیل اینکه سعی شده جریان کمی از چاه ها وجود داشته باشد، چاه ها زنده هستند و نیازی نیست که عملیات زیادی روی آن ها انجام شود. در واقع به دلیل عملکرد مثبت همکاران ما مقدار جریان نفت شیرهای سرچاهی کنترل شده بنابراین مشکل چندانی از نظر فنی وجود ندارد و تنها در برخی چاه ها باید عملیات تعمیرات انجام شود.

وی ادامه داد: مشکل اساسی در این حوزه وجود ندارد خصوصا اینکه در کشور بعد از جریان توسعه های نفتی که ایجاد کردیم، سرویس کمپانی ها بسیار رشد کردند و اکنون شرکت های متعدد حفاری، خدمات حفر چاه و به طور کلی سرویس های خدماتی مختلفی داریم که مشغول به فعالیت هستند، بنابراین فکر نمی کنم که با مشکل فنی درازمدتی روبرو باشیم تا بخواهیم به ظرفیت تولید سابق بازگردیم.

روزهای خوش در انتظار بازار نفت

او با اشاره به موانع صادرات نفت نیز گفت: اکنون بازار نفت وضعیت امیدوارکننده دارد چراکه هرچند تقاضای جهانی از زمان شیوع کرونا بسیار افت کرد اما اکنون شاهدیم که با شروع واکسیناسیون خصوصا در کشورهای صنعتی و مصرف کننده بزرگ این امیدواری وجود دارد که اقتصادهای کوچک شده دنیا در کشورهای مهم صنعتی مثل آمریکا، اروپا و چین توسعه یابد.

حسینی با تاکید بر اینکه اگر به آمار نگاه کنید میبینید که عمدتا رشدهای اقتصادی کشورها منفی بوده حتی رشد اقتصاد جهانی نیز منفی بوده است اما اکنون همه پیش بینی ها گویای این است که مسیر صعودی در پیش است و رشد اقتصادی جهان به اعداد قبل از کرونا خواهد رسید حتی اعداد خوش بینانه تری نیز پیش بینی شده است که می تواند اوضاع را سر و سامان دهد.

به گفته وی در نیمه دوم سال ۲۰۲۱ می توان فکر کرد که اقتصادهای مختلفی گشایش و تقاضا برای مصرف انرژی افزایش می یابد و این یک رابطه متقابل برای نفت است؛ یعنی اگر چهار درصد رشد اقتصادی محقق شود دو درصد آن برای نفت بوده است.

این کارشناس با بیان اینکه در سال گذشته کاهش شدید قیمت ها و تقاضا موجب شد که کشورها به دنبال ذخیره سازی باشند که این مساله  معمولا به قیمت و تقاضا نفت فشار می آورد چراکه همیشه این خطر وجود دارد که این ذخیره ها به بازار عرضه شوند، گفت: این موضوع ممکن است مشکلاتی را در بازار نفت ایجاد کند که نیازمند تدبیر اوپک و اوپک پلاس است.

ورود ایران چه چالش هایی را به دنبال دارد؟

به گفته حسینی در مجموع اگر فرض کنیم که اکنون میزان صادرات نفت ایران نیم میلیون بشکه است و در صورت رفع تحریم ها دو میلیون بشکه دیگر به آن اضافه کنیم، سهم ایران در برابر مصرف جهانی که حدود ۹۰ میلیون بشکه است، حدود دو درصد می شود که وارد بازار می کند. بنابراین من فکر نمی کنم که این میزان بازار را تا حد زیادی تکان دهد البته برخی کشورها ممکن است با ورود ایران مشکل داشته باشند اما با مدیریتی که اوپک خواهد کرد این مساله برطرف خواهد شد.

وی ادامه داد: نقاط مثبت دیگری که می توان به آن اشاره کرد وجود بازارهای سنتی ایران است؛ در برخی بازار ها به صورت سنتی از نفت ایران استفاده می کردند و اگر اکنون نفت دیگری جایگزین شده به اجبار است و آن ها به لحاظ مسائل فنی و تکنیکی چندان رضایتی ندارند.

مشتریان منتظر نفت ایران هستند

این کارشناس ارشد حوزه انرژی با اشاره به مسائل مطرح شده در این خصوص که ممکن است به دلیل تغییر تجهیزات پالایشگاه ها در کشورهایی که در گذشته خریدار نفت ایران بودند اکنون دیگر خواهان نفت ما نباشند چراکه این موضوع برای آن ها هزینه هایی برای تغییر روند کار پالایشگاه هایشان دارد، گفت: نفت ایران به دلیل اینکه نفت خوبی به لحاظ سبک بودن و شیرین بودن است در تمام پالایشگاه ها قابل مصرف است البته قطعا این کشورها هزینه هایی را انجام دادند تا بتوانند نفت سنگین تر از ایران را جایگزین کنند اما همان پالایشگاه نفت ایران را بسیار راحت تر می تواند مصرف کند و مشکلی وجود نخواهد داشت.

حسینی با اشاره به کیفیت بالای نفت ایران گفت: به اعتقاد من این مساله که نفت ایران به پالایشگاه ها بازگردد یک نقطه مثبت است و قطعا خریداران از این مساله استقبال خواهند کرد.

واکنش غول های نفتی چه خواهد بود

وی با اشاره به واکنش عربستان، روسیه و غول های نفتی برای بازگشت نفت ایران گفت: باید یک مدیریت خاص در داخل اوپک و اوپک پلاس آغاز کنیم و تا حدودی کار ما در داخل اوپک سخت خواهد بود. باتوجه به اینکه اوپکی ها سهمیه بندی انجام دادند و ما از آن معاف شدیم ممکن است به این موضوع توجه کنند، عده ای همچون عربستان و یا خارج از اوپک بازارهای ایران را کسب کردند و اکنون مجبور هستند که این بازار ها را به ایران بازگردانند، به طور مثال عربستان و عراق و روسیه نفت چین را تامین می کنند و طبیعی است که از ورود ما خوشحال نشوند.

او گفت: اینگونه نیست که بازار به راحتی بدست آید اما اینکه گمان شود نشدنی است فکر درستی نیست، هنر مدیریت ایران در داخل اوپک و خارج اوپک و درک درست از شرایط بازار و انجام اقدامات متناسب با شرایط می تواند شرایط خوبی را برای کشور رقم بزند و در کل باید گفت امری سخت اما شدنی است.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا