صنعت، معدن، تجارت

کارخانه ارج پس از راه‌اندازی چه محصولاتی تولید خواهد کرد؟

بررسی روند فعالیت دوباره کارخانه ارج نشان می دهد هنوز خط تولید این واحد تجهیزات کافی را ندارد و در خوشبینانه ترین حالت می توان در یک تا یک سال و نیم آینده شاهد آغاز تولید در این واحد باسابقه صنعتی بود.

به گزارش آرمان اقتصادی، ” اولین کارخانه تولید لوازم خانگی به‌دلیل تشدید مشکلات تولید رسماً تعطیل شد” این خبری بود که در خردادماه ۹۵ توسط این خبرگزاری منتشر و به دنبال آن موج جدیدی از توجه مردم و مسئولین به این کارخانه‌ قدیمی جلب شد به نحوی که هر کس با ابراز تاسف به بیان موضع‌گیری‌هایی در مورد تعطیلی کارخانه ارج پرداخت.

برخی واردات بی رویه لوازم خانگی از کشورهای دیگر را دلیل تعطیلی ارج می دانستند و عده‌ای دیگر عدم توجه دولت به رفع مشکلات تولیدکننده داخلی را عامل اصلی این موضوع اعلام می‌کردند.

همچنین بخوانید

از طرف دیگر دولتی‌ها و به ویژه وزارت صنعت به توجیحات خاص خود در مورد این اتفاق پرداختند و حتی وزیروقت صنعت با بیان اینکه از مدار خارج شدن این واحدهای صنعتی به دلایل متعدد نظیر قدمت ، عدم نوسازی و به روز نشدن ، شرایط بازار، اختلاف بین شرکا و غیره بوده تعطیلی آن را کاملاً طبیعی عنوان کرد.

درآن مقطع نعمت زاده اعلام کرد گزارش کارخانه ارج بر روی میز من است و در حال بررسی جزییات آن هستم، البته پیش از این عده‌ای را برای تحقیق درباره کارخانه ارج مامور کرده بودم که بر اساس آن متوجه شدم عمده سهام این کارخانه یعنی چیزی حدود ۷۵ درصد آن بین سه گروه خصولتی‌ها، شرکت‌های سرمایه‌گذاری و غیره تقسیم شده است.

نعمت زاده معتقد بود “این سه گروه سهام را گرفته‌اند و کارخانه را در طول زمان دوشیده‌اند وهیچ اقدامی برای نوسازی کارخانه خود انجام نداده‌اند. به هر حال کارخانه‌ای که قدمت تجهیزات و قطعاتش به حدود ۴۰ سال قبل می‌رسد، نیاز به نوسازی دارد. من عامل اصلی تعطیلی این کارخانه را فرسودگی آن می‌دانم.”

*نعمت زاده: “نبش قبر کردن کارخانه ارج غیر منطقی است

وی با تاکید بر این که نبش قبر کردن مواردی از جمله کارخانه ارج غیر منطقی است، گفته بود: چند سال قبل حتی تصویب شد که کارخانه ارج جابه‌جا شود و زمین هم در اختیار آنان قرار گرفت اما به هر دلیل این کار انجام نشد. به هر حال وزارتخانه در تلاش برای تعیین تکلیف کارخانه‌های ایرانی تعطیل شده است و حتی دستور اکید داده شده که پیگیر واگذاری این کارخانه باشیم، به همین منظور با مسوولان بانک ملی صحبت کرده‌ایم که به هیچ‌وجه واگذاری کارخانه ارج در همین راستا به سرمایه‌گذاری که قصد استفاده‌ای غیر از تولید لوازم خانگی را دارد، انجام نشود و به نظر می‌رسد نهایتا تا دو ماه آینده این کارخانه تعیین تکلیف شود.

درآن مقطع نعمت زاده وعده داد که این کارخانه به زودی احیا خواهد شد اما با گذشت زمان خبری از رفع مشکلات این واحد تولیدی نشد.

در حال حاضر حدود ۴ سال از صحبت های احیا کارخانه ارج می گذرد و اخیراً اعلام شد با خریداری این کارخانه توسط بخش خصوصی  روند تولید در این واحد آغاز خواهد شد. 

آنطور که عمرانی معاون قضایی دادستان کل کشور گفته است: کارخانه ارج با ۴ محصول خوب و با آخرین تکنولوژی روز شروع به کار خواهد کرد و مقدمات آن در حال اجراست. 

البته هنوز مراحل روند تولید در این کارخانه اعلام نشده و مشخص نیست خط تولید این واحد تا چه میزان تجهیز و تولید چه زمانی آغاز خواهد شد. اما بررسی های خبرنگار تسنیم از فعالیت دوباره کارخانه ارج نشان می دهد قرار است در این واحد ماشین های ظرفشویی و لباسشویی، جاروبرقی و خشک کن تولید شود . علاوه بر این گفته شده احتمالاً اسپیلت هم در برنامه تولید کارخانه ارج قرار خواهد گرفت.

اما در این رابطه همچنان مشکلاتی وجود دارد که باید توسط وزارت صنعت مرتفع شود . به نحوی که در روند پرداخت بدهی این واحد تولیدی ۸۰ درصد ماشین آلات فروخته شده و هنوز خط تولید این واحد تجهیز کافی را ندارد و در خوشبینانه ترین حالت می توان در یک تا یک سال و نیم آینده شاهد آغاز تولید در این واحد باسابقه صنعتی بود.

 انتهای پیام/

منبع

تسنیم

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا