امور زیربناییكشاورزی و دامپروری

مصوبه غیرقانونی دولت درباره قیمت گندم فردا امضا می‌گیرد؟

علی رغم تاکید کمیسیون کشاورزی مجلس بر لروم اصلاح نرخ گندم توسط شورای قیمتگذاری محصولات استراتژیک طی هفته جاری، شواهد نشان می‌دهد دولت قصد تمکین به قانون را ندارد.

به گزارش آرمان اقتصادی، در حالی که انتظار می‌رفت تصمیم گیری درباره نرخ گندم در دستور کار جلسه فردای شورای قیمت گذاری محصولات استراتژیک باشد و دولت از قانون تمکین کند، یکی از اعضای این شورا به خبرنگار مهر گفت که این موضوع در دستور کار شورا نیست و قرار است در جلسه فردا (دوشنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۰) مصوبه ستاد هماهنگی اقتصادی دولت توسط اعضای شورا امضا شود که البته برخی اعضا نیز به شدت با این مساله مخالف هستند و اعلام کرده اند که مصوبه را امضا نخواهند کرد.

وی با بیان اینکه دولت پافشاری بسیاری بر تصمیم خود دارد و احتمال تغییر نرخ گندم بسیار ضعیف است، افزود: در همین راستا جلسه شورای قیمت گذاری فردا دوشنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۰ قرار است با دستور بحث و تبادل نظر در خصوص وضعیت تولید محصولات زراعی و دامی، خشکسالی و سیاست‌های حمایتی لازم، خرید تضمینی گندم و دانه‌های روغنی برگزار شود.

دولت چگونه قانون را دور زد؟

به گزارش آرمان اقتصادی، در حالی که کشاورزان ماه‌ها منتظر بودند شورای قیمت گذاری محصولات استراتژیک در چارچوب قانون نرخ خرید تضمینی گندم برای سال زراعی جاری را اصلاح کند (افزایش دهد)، دولت در اقدامی تأمل برانگیز، با دور زدن قانون، در ستاد هماهنگی اقتصادی مصوب کرد که یکهزار تومان به نرخ خرید تضمینی گندم افزوده شود و به این ترتیب در این اقدام غیرقانونی، این نرخ را به ۵ هزارتومان افزایش داد. دولت برای آنکه اقدام غیرقانونی خود را توجیه کند، به این یکهزارتومان، عنوان «جایزه تسریع در تحویل» اطلاق کرد. اما به هرحال این عنوان هم نتوانست بار سنگین بدعت تازه دولت را کم کند.

این اقدام عجیب دولت با واکنش مجلس مواجه شد؛ از جمله این واکنش‌ها، سید جواد ساداتی نژاد، رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس بود که هفته قبل با انتقاد از اقدام غیرقانونی دولت تاکید کرد شورای قیمت‌گذاری محصولات استراتژیک باید در هفته جاری قیمت گندم را تعیین و اعلام کند. وی تاکید کرده بود در صورت عدم تمکین دولت به قانون، موضوع به قوه قضائیه ارجاع داده خواهد شد. (جزئیات بیشتر). با این حال اقدامات دولت نشان می‌دهد قصد تمکین از قانون مجلس را ندارد و در جلسه فردای شورای قیمت گذاری نیز بحث بررسی مجدد قیمت گندم مطرح نیست.

دولت نه تنها با دور زدن شورای قیمت گذاری، بصورت غیرقانونی در مورد نرخ گندم تصمیم گیری کرد بلکه نرخ تعیین شده یعنی ۵هزارتومان نیز همچنان مورد اعتراض تشکل‌های کشاورزی است و آنها معتقدند این نرخ عادلانه ای برای گندم نیست و موجب می‌شود گندم تولیدی به جای فروش به دولت، یا به دامداران فروخته شود یا به خارج از کشور قاچاق شود.

شورای قیمت گذاری فردا مصوبه ستاد هماهنگی اقتصادی دولت را امضا می‌کند؟!

خبرنگار مهر امروز پیگیر شد تا از دستور کار جلسه فردای شورای قیمت گذاری کسب اطلاع کند که بررسی‌ها نشان داد ظاهراً عنوان «خرید تضمینی گندم» جزو دستورکارهای فردای این شورا قرار دارد اما یکی از اعضای شورای قیمت گذاری به خبرنگار مهر گفت: قرار نیست در جلسه فردا اصلاح قیمت گندم مورد بررسی قرار بگیرد بلکه قرار است مصوبه ستاد هماهنگی اقتصادی دولت یعنی نرخ ۵ هزارتومان در جلسه مطرح و اعضای شورای این نرخ را تأیید و امضا کنند.

وی تاکید کرد: برخی اعضای شورا با این رویکرد و تصمیم دولت به شدت مخالف هستند و اعلام کرده اند در جلسه فردا نرخ ۵ هزارتومانی را که در واقع مصوبه ستاد هماهنگی اقتصادی دولت است، امضا نخواهند کرد.

وی گفت: طبق قانون، نرخ خرید تضمینی گندم باید مانند سایر اقلام مهم کشاورزی در شورای قیمت گذاری، نرخ گذاری شود و دولت باید به قانون تمکین کند.

دستور کار جلسه فردای شورای قیمت گذاری

در دعوتنامه جلسه فردای شورای قیمت گذاری محصولات استراتژیک که به امضای وزیر جهاد کشاورزی برای اعضای شورای قیمت گذاری و نمایندگان ناظر مجلس ارسال شده آمده است:

در راستای اجرای مفاد قانون اصلاح قانون خرید تضمینی محصولات اساسی کشاورزی مصوبه شماره ۱۸۰/۶۷۸۲۶ مورخ ۱۳۹۹.۹.۱۲ مجلس شورای اسلامی موضوع «تشکیل شورای قیمت گذاری و سیاست‌های حمایتی محصولات اساسی کشاورزی» خواهشمند است در ششمین جلسه شورا که در روز دوشنبه مورخ ۱۴۰۰.۰۲.۱۳ رأس ساعت ۱۴-۱۶ در طبقه ۱۶ این وزارتخانه (با دستور ذیل) تشکیل می‌گردد شخصاً حضور به هم رسانید.

دستور جلسه: بحث و تبادل نظر در خصوص وضعیت تولید محصولات زراعی و دامی، خشکسالی و سیاست‌های حمایتی لازم، خرید تضمینی گندم و دانه‌های روغنی

منبع

مهر

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا