اقتصاد کلان

سازندگان مسکن مارگزیده شده‌اند!

رییس کانون انبوه‌سازان گفت: از سال ۱۳۹۰ تا کنون با هر جهش نرخ ارز، بسیاری از سازندگان ورشکست شده و از ریسمان سیاه و سفید می‌ترسند، به همین دلیل سعی می‌کنند به جای تولید انبوه در مناطق میانی و پایین شهرها، در مناطق مرفه‌نشین مسکن لوکس بسازند تا عقب‌ماندگی خود را جبران کنند، نتیجتا با کمبود مسکن در بخش تقاضای واقعی مواجه می‌شویم و قیمتها بالا می‌رود.

جمشید برزگر در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: قیمت مسکن مثل سایر کالاهای تولیدی به یک سری مولفه‌ها بستگی دارد؛ مهمترین مولفه قیمت زمین است. موضوع دیگر به هزینه دستگاههای خدمات‌رسان مثل نظام مهندسی، شهرداری، دفترخانه، بیمه و غیره برمی‌گردد. مساله دیگر قیمت مصالح ساختمانی است و دستمزد نیز مولفه دیگر است. در همه این سطوح طی دو سه سال اخیر با رشد قیمت مواجه بوده‌ایم.

هزینه ساخت، متری ۲ تا ۲۰ میلیون افزایش یافته است

همچنین بخوانید

وی افزود: طی همین یک سال اخیر افزایش هزینه‌های بالاسری منجر به رشد حداقل دو میلیون تومانی هزینه‌های ساخت مسکن در مناطق معمولی کشور شده و در بعضی مناطق تهران و کلانشهرها این عدد به ۱۵ تا ۲۰ میلیون تومان می‌رسد.

رییس کانون انبوه سازان با بیان اینکه شهرداری باید نرخ عوارض ساختمانی را کاهش دهد گفت: در سال ۱۴۰۰ شهرداری تبریز نرخ تراکم مجاز را ۲۰۰ درصد و تراکم مازاد را ۸۰۰ درصد افزایش داد. در سایر شهرها نیز با چنین افزایشهای سرسام آوری مواجه هستیم. قیمت مصالح ساختمانی هم که روز به روز بالا می‌رود. در سال گذشته نرخ سیمان سه بار تغییر کرد. امسال هم هنوز سال آغاز نشده قیمت را بالا بردند و  پاکتی ۴۵ هزار تومان به دست مصرف کننده می‌رسد.

دلار پایین می‌آید مصالح بالا می‌رود

وی تاکید کرد: جالب است زمانی که دلار ۳۰ هزار تومان بود هر کیلو میل‌گرد در کیفیتهای مختلف بین ۸ تا ۱۲ هزار تومان فروخته می شد. حالا که دلار پایین آمده و به حدود ۲۳ هزار تومان رسیده میل‌گرد بالا رفته و هم‌اکنون بیش از ۱۴ هزار تومان است. هر ورق که بسته به نوع آلیاژ بین ۱۰ تا ۱۶ هزار تومان قیمت داشت نیز در حال حاضر ۲۰ تا ۲۵ هزار تومان شده است.

برزگر با بیان اینکه از سال ۹۰ تا کنون بعضی همکاران ما سه بار ورشکست شده‌اند گفت: هر بار سازندگان با دلار پایین واحدهای مسکونی را می‌فروشند، یکمرتبه قیمتها جهش می‌کند و دیگر با نقدینگی که در اختیار دارند نمی‌توانند پروژه تعریف کنند. همه سازندگان مارگزیده شده اند. سازندگان مجبورند برای جبران عقب‌ماندگی به جای اینکه ۵۰۰ واحد در یک محله متوسط یا پایین بسازند ۲۰ واحد لوکس در مناطق مرفه‌نشین کلانشهرها بسازند تا بلکه دو واحد برایشان بماند. نتیجتا با کسری مسکن کوچک متراژ و متوسط مواجه می‌شویم و باید شاهد بالا رفتن قیمتها باشیم.

لزوم اجرای قانون ساماندهی تولید و عرضه مسکن

رییس کانون سراسری انبوه سازان، اجرای قانون ساماندهی تولید و عرضه مسکن را ضروری دانست و افزود: امیدوارم برجام به سرانجام برسد تا از ثبات اقتصادی خوبی برخوردار باشیم و قیمت مسکن و نهاده های ساختمانی بالا نرود. بانکها تسهیلات مناسب با سود پایین به متقاضیان و سازندگان پرداخت کنند بلکه مقداری ساخت و ساز رونق بگیرد.

به گفته برزگر، دولت می تواند قیمت زمین را کنترل کند. زمین یا در دست مالکان است یا در اختیار دولت قرار دارد. اگر دولت عزم و اراده داشته باشد می تواند نرخ زمین را مدیریت کند. قوانینی مثل ساماندهی تولید و عرضه مسکن هم در این زمینه وجود دارد. اگر جهش تولید مسکن هم که اخیرا تصویب شده به اجرا گذاشته شود انبوه سازان می توانند در خدمت تولید کشور قرار بگیرند.

متوسط قیمت مسکن در تهران ۲۹.۳ میلیون تومان

بنابراین گزارش، فروردین سال ۱۴۰۰ متوسط قیمت یک متر مربع مسکن در شهر تهران ۲۹ میلیون و ۳۲۰ هزار تومان بوده که نسبت به ماه قبل ۳.۱ درصد کاهش و در مقایسه با ماه مشابه سال قبل ۹۱.۷ درصد افزایش نشان می‌دهد. طبق اعلام بانک مرکزی همچنین تعداد معاملات انجام شده در این ماه معادل ۲.۱ هزار فقره بود که از کاهش ۶۰ درصد نسبت به ماه گذشته و افزایش ۶۸ درصد در مقایسه با ماه مشابه سال گذشته حکایت دارد.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا