كشاورزی و دامپروری

«معجزه آبخیزداری» |حکمرانی مطلوب منابع طبیعی؛ مهمترین دستاورد تصویب قانون مدیریت جامع حوزه آبخیز/ مجلس اقدام کند

تصویب قانون مدیریت جامع حوزه آبخیز در مجلس می تواند راهکاری موثر برای حکمرانی مطلوب منابع طبیعی و حفاظت از آب و خاک و مقابله با سیل در کشور باشد.

به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری تسنیم «پرونده معجزه آبخیزداری»؛ یکی از قوانینی که می تواند نقش موثری در حکمرانی مطلوب منابع طبیعی در کشور داشته باشد، قانون مدیریت جامع حوزه آبخیز است که این طرح هم اکنون در مجلس شورای اسلامی در حال بررسی است. اهمیت تصویب این قانون در مجلس شورای اسلامی بدان سبب حائز اهمیت است که آب و خاک به‌عنوان بزرگ‌ترین سرمایه‌های طبیعی هر کشوری محسوب می‌شود و هرگونه آسیب به این منابع می‌تواند اثرات و عواقب جبران‌ناپذیری را برای ذی‌نفعان داشته باشد.

درباره وضعیت کنونی منابع آب و خاک کشور و مخاطرات آن، امین صالح پورجم عضو هیئت علمی پژوهشکده حفاظت خاک و آبخیزداری می گوید: امروزه منابع آب و خاک با ارزش به‌دلیل مخاطرات طبیعی و مدیریت‌های نامناسب دچار بحران شده است. ضرورت توجه به حفظ و داشتن خاک به‌دلیل داشتن پتانسیل بالای کشور در فرسایش خاک به خصوص با وقوع سیل ها و از سویی دیگرمسئله صادرات خاک باعث نامطلوب‌شدن شرایط زیست محیطی کشور شده است. علاوه بر مخاطرات یاد شده باید بحران‌های آبی اعم از خشک‌شدن دریاچه‌های کشور و کمبود آب آشامیدنی برای ذی‌نفعان آبخیزنشین و خشک‌سالی‌ها نیز به این فهرست اضافه کرد.

همچنین بخوانید

 حکمرانی مطلوب منابع طبیعی با تصویب قانون مدیریت جامع حوزه آبخیز

به اذعان بسیاری از کارشناسان، تصویب قانون مدیریت جامع حوزه آبخیز می تواند نقش بسیار مهمی در مقابله با مخاطرات موجود عرصه آب و خاک به خصوص سیل و فرسایش خاک در کشور داشته باشد. در این باره  پورجم معتقد است: تصویب قانون مدیریت جامع می‌تواند زمینه مناسب برای حکمرانی و مدیریت مطلوب حوزه‌های آبخیز کشور را فراهم کند. از این رو حمایت همه‌جانبه سازمان و تشکیلات دولتی برای تصویب این قانون ارزشمند امری ضروری قلمداد می‌شود.

به گفته عضو هیئت پژوهشکده حفاظت خاک و آبخیزداری، در طرح پیشنهادی قانون مدیریت جامع حوزه آبخیز موارد مهمی همچون: مشارکت همه ذی‌نفعان و به‌ویژه مشارکت مردمی؛ تدوین الگوهای مدیریت جامع آبخیز؛ مقوله پایش و ارزیابی سلامت حوزه؛ ارتقاء ساختار تشکیلاتی سازمان متولی منابع طبیعی کشور پیش بینی شده و موارد مذکور مهمترین عناوین قانون مدیریت جامع حوزه آبخیز می‌باشد.

قانون مدیریت جامع حوزه آبخیز؛ راهکاری برای امنیت غذایی

یکی از آثار، دستاوردها و نتایج مهمی که قانون مدیریت جامع حوزه آبخیز می تواند به دنبال داشته باشد، امنیت غذایی در کشور است در این باره علی طالبی رئیس انجمن علمی آبخیزداری می گوید: اعمال هرگونه سیاست و راهبردی در مورد نقش و جایگاه آبخیزداری و مدیریت جامع حوزه آبخیز، تأثیر مستقیمی بر امنیت غذایی کشور خواهد داشت.

به گفته این استاد دانشگاه مهم‌ترین پشتیبانی از حوزه منابع طبیعی تسریع در روند تصویب قانون مدیریت جامع حوزه آبخیز است و کمبود بودجه و حمایت‌های مالی از این بخش مهمترین نگرانی برای پیشرفت اهداف آبخیزداری می‌باشد.

عدم آگاهی مردم به اهمیت سلامت و پایداری حوزه های آبخیز

یکی از موانع اساسی برای حفاظت از آب و خاک کشور و همچنین تصویب طرح مدیریت جامع حوزه آبخیز در مجلس شورای اسلامی، می توان عوامل فرهنگی اجتماعی دانست. در این باره پورجم عضو هیئت علمی پژوهشکده حفاظت خاک و آبخیزداری معتقد است: تا زمانی‌ که به لحاظ فرهنگی، اهمیت و ضرورت حفظ سلامت و پایداری حوزه‌های آبخیز کشور برای همگان آشکار نشده است، مشخص است که این قانون در ایران در مرحله ابتدایی و طفولیت قرار دارد و همواره با مشکلات عدیده‌ای برای تصویب روبه‌رو است.

به گفته پورجم، در راستای آگاهی بخشی در اهمیت سلامت و پایداری حوزه های آبخیز کشور، انجمن های علمی مرتبط با حفاظت آب و خاک به خصوص انجمن آبخیزداری ایران رسالت مهمی در تبیین ضرورت و اجرای قانون جامع حوزه‌های آبخیز در راستای حفظ سرمایه‌های ملی کشور برعهده دارند. این انجمن ها در همه زمینه‌ها و حتی در شرایط وقوع بحران باید پیشنهادهای سازنده‌ علمی را به سیاست‌مدارن، مدیران و برنامه‌ریزان سطح کشوری ارائه دهد که خوشبختانه این کار انجام شده است ولی اهتمام و جدیت بیشتر مسئولان را می طلبد.

گزارش از: مهدی عرفانیان

از همین پرونده توئیتر آرمان اقتصادی را دنبال کنید:

انتهای پیام/

 

منبع

تسنیم

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا