صنعتصنعت، معدن، تجارت

شیشه رنگی و ویژگی هایی که تا به امروز نمیدانستید!

شیشه رنگی کاربرد های فراوانی در دکوراسیون داخلی و خارجی دارد. این دسته از شیشه های دکوراتیو، با تنوع بالای طرح و رنگ، در فضاهای مختلف برای زیباتر شدن مورد استفاده قرار می گیرند. به طور کلی شیشه رنگی از قدیم الایام در ایران، اللخصوص در شهر های کویری، در ساخت درب و پنجره به وفور به چشم می خوردند. بر کسی پوشیده نیست که نور و رنگ دو عنصر اساسی و پایه در دکوراسیون داخلی و طراحی معماری هستند. در گذشته هنر دوستان و معماران به این امر واقف بوده و به طور شایسته و درست از آنها در بناها استفاده می کردند که شاهکار های بجا مانده از دوره های قبل مصداق آن است.

 

قدیم الایام شیشه رنگی هایی که در دکوراسیون داخلی بکار می رفتند، عمدتا شفاف بودند، اما امروزه برخلاف گذشته از شیشه های رنگی که یک سمت آن ها لعاب دار بوده و از شفافیت شیشه می کاهد، استفاده می شود که به آن ها لاکوبل می گویند. در ادامه قصد داریم تا راهکارهایی در خصوص استفاده از شیشه های رنگی در زندگی امروزی را با شما به اشتراک بگذاریم. با ما همراه باشید.

شیشه های رنگی در گذشته

در گذشته های دور، طراحان و معماران از درب و پنجره های مشبک همراه با شیشه های رنگی در ساخت بناهای خود استفاده می کردند که علاوه بر حفاظت از محیط داخلی بنا، با انعکاس نور های رنگارنگ و چشم نواز در محیط خانه، جلوه ای بی نظیری به آن می دادند. البته جالب است بدانید که کویر نشینان ایرانی معتقد بودند که شیشه های رنگی، خزندگان را فراری می دهد.

شیشه در طراحی امروزه

نسبت به گذشته، امروزه شیشه های رنگی در طراحی دکوراسیون خارجی و داخلی کمتر مورد استفاده قرار می گیرد؛ این در حالی است که شیشه های رنگی علاوه بر زیبایی بی نظیری که به فضا می دهند، اثرات روانشناختی قابل ملاحظه ای نیز دارند. رفع تنش های محیطی و ایجاد آرامش، از دیگر فواید و اثرات مثبت شیشه های رنگی هستند. جالب است بدانید که امروزه در برخی از دکوراسیون های مدرن نیز از شیشه های دکوراتیو رنگی استفاده می شود.

ورودی های حیرت انگیز

با به کارگیری شیشه های دکوراتیو طرح دار رنگی در ساختار درب ورودی می توانید، یک ورودی تحسین برانگیزی را خلق کنید. رنگ آبی یکی از رنگ های پر مصرفی است که با آرامشی که به فضا می دهد، می تواند ورودی چشم نوازی را برایتان رقم بزند. فراموش نکنید که هماهنگی رنگ می تواند میان عناصر مختلف تعادل ایجاد کرده و با قرار دادن رنگ های مکمل در کنار یکدیگر، هارمونی جذابی در فضا نقش ببندد.

فضای سالن خود را متحول کنید

با بکارگیری شیشه های رنگی در دکوراسیون داخلی، ۱۸۰ درجه فضا و جو خانه خود را تغییر دهید. اگر تمایل دارید تا از نور طبیعی استفاده کنید، اما زرد ی نور خورشید چندان برایتان جالب نیست، می توانید از شیشه های رنگی کمک بگیرید. انعکاس نور در شیشه های رنگی، صحنه ای فریبنده و چشم نوازی را خلق می کند.

سرویس بهداشتی و جذابیت آن با شیشه رنگی

امروزه برخلاف گذشته که سرویس بهداشتی جزو دور انداز های یک خانه حساب میشد، بخش مهمی از خانه را به خود اختصاص داده که دکوراسیون و طراحی داخلی آن از اهمیت بسزایی برخوردار است. پنجره ای با شیشه های رنگی ایده ای نوین و منحصر به فرد در سرویس بهداشتی است؛ چرا که در عین حفظ حریم شخصی، نور را در حد کفایت عبور می دهد.

شیشه های رنگی در اکسسوری

تنوع در طرح و شکل اکسسوری ها این فرصت را در اختیار طراحان داخلی قرار می دهد که از شیشه های رنگی در کوچکترین ابعاد دکوراسیون نیز بهره ببرند. به طور مثال آباژور هایی از جنس شیشه رنگی به وفور یافت می شوند که با برخورد نور مصنوعی به آن ها، فضایی آرام و دل انگیز در محیط به وجود می آورند.

ویژگی شیشه های رنگی

شیشه های رنگی علاوه بر جذابیتی که در طرح و نقش دارند، ویژگی های منحصر به فردی را نیز با خود به همراه دارند که در محبوبیت هر چه بیشتر آن ها بی تاثیر نبوده است؛ از جمله:

  • دور کردن حشرات
  • حفظ حریم داخلی
  • کاهش شدت نور و گرما از طریق خلق رنگ های گوناگون
  • خواص آکوستیک و صوتی
  • خواص روانشناختی
  • افزایش آرامش و کاهش تنش ها از طریق نور های منعکس شده

ویژگی های زیبا شناختی شیشه های دکوراتیو رنگی

شیشه های رنگی به دلیل تناسب بین طرح ها و رنگ ها، با بکار گیری اشکال اسلیمی و هندسی، زیبایی محصور کننده ای را بوجود می آورند؛ در واقع می توان گفت که این زیبایی، محصول تعادل بین طرح ها رنگ های ایجاد شده است. در شیشه های ارسی، رنگ هایی مثل سبز، زرد، آبی، قرمز و همچنین رنگ های ترکیبی به وفور یافت می شود. پیش از این اشاره کردیم که رنگ ها تاثیرات بسزایی بر سلامت روان انسان دارند. جال است بدانید که رنگ آبی و توناژ های آن آرامش بخش، زرد روحیه ی بشاش و مثبت، قرمز افزایش فعالیت و همچنین سبز شادی آور است.

جمع بندی

شیشه های رنگی در معماری های سنتی و مدرن و همچنین در دکوراسیون داخلی و نمای خارجی ساختمان ها و برج ها، مورد استفاده قرار می گیرند. شیشه های رنگی در دکوراسیون داخلی، دیوار پوش، فضای بین کابینتی و غیره بکار می رود. در مقاله های قبلی به اهمیت جنس شیشه های رنگی اشاره کردیم. از این رو با مراجعه به سایت نیازیتو به آدرس niazito.com که مرجع کاملی در این زمینه بوده و تمامی فروشگاه های معتبر در حیطه شیشه رنگی را در بر می گیرد، می توانید بهترین انتخاب را داشته باشید.

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا