امور زیربناییكشاورزی و دامپروری

دامداران خوزستانی مراقب شیوع تب کریمه کنگو باشند

اهواز- مدیرکل دامپزشکی خوزستان، به افزایش زاد و ولد انگل‌ها در فصل گرما اشاره و در خصوص پیشگیری از شیوع تب کریمه کنگو توصیه‌هایی را به دامداران خوزستانی ارائه کرد.

مصطفی کنار کوهی در گفت‌وگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: در یک سال گذشته و برای مبارزه با انگل‌های خارجی و بسیاری از بیماری‌های دیگر از جمله تب کریمه کنگو، در یک سال گذشته بالغ‌بر یک‌میلیون و ۲۰۰ هزار رأس دام سبک و سنگین در خوزستان علیه انگل‌های خارجی سم‌پاشی شدند و ۳۱۱ هزار مترمربع فضای دامداری نیز سم‌پاشی شد.

وی بیان کرد: همچنین در این راستا بیش از ۱۰۴ دوره آموزشی به منظور بالا بردن سطح آگاهی دامداران و کارکنان مراکز پرخطر از جمله کشتارگاه‌ها که در ارتباط نزدیک با این بیماری‌ها هستند که به صورت چهره به چهره برگزار شد.

مدیرکل دامپزشکی خوزستان تصریح کرد: طبق برنامه‌ریزی‌های انجام شده مقرر شده است که امسال بیشترین تمرکز برای آغاز عملیات ضدعفونی و سم‌پاشی بر مناطقی باشد که از حساسیت بیشتری برخوردار بوده و قبلاً به عنوان کانون بیماری شناخته شدند.

کنار کوهی با اشاره به اینکه تاکنون بیماری تب خونریزی دهنده کریمه کنگو در استان مشاهده نشده است، عنوان کرد: مردم و دامداران استان خوزستان برای حفظ سلامت و جلوگیری از شیوع این بیماری باید توصیه‌ها و هشدارهای لازم را در این زمینه جدی بگیرند و دامداران نیز شرایط قرنطینه دام‌های وارداتی را رعایت کنند.

وی تأکید کرد: اقدام به ضدعفونی از طریق تزریق داروهایی که باعث از بین رفتن انگل‌های خارجی می‌شوند، سم‌پاشی با دستگاه‌های سم‌پاش، حمام ضد کنه، رعایت ضوابط بهداشتی محل نگهداری دام‌ها، ضدعفونی کردن جایگاه دام و کاهش تردد از جمله نکات و مواردی است که دامداران در راستای حفظ سلامت دام و جلوگیری از شیوع بیماری است که باید رعایت کنند.

مدیرکل دامپزشکی استان خوزستان یادآور شد: در بخش مصرف نیز همچون سال‌های گذشته توصیه می‌شود که مردم برای حفظ سلامت خود از دام‌هایی که در گوشه و کنار به صورت غیربهداشتی ذبح می‌شوند، استفاده نکرده و گوشت مورد نیاز خود را از مراکز معتبر و از دام‌هایی که دوره جمود را در کشتارگاه‌های مورد تأیید اداره کل دامپزشکی استان گذرانده‌اند و دارای برچسب و مهر روی لاشه هستند، تهیه کنند.

منبع

مهر

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا