انرژی

۱۵ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری عراق برای کاهش وابستگی به ایران

عراق در تلاش برای کاهش وابستگی به واردات انرژی ایران، به دنبال انجام ۱۵ میلیارد دلار سرمایه گذاری به همراه برخی از شرکای انرژی خود به منظور افزایش تولید داخلی گاز است.

به گزارش آرمان اقتصادی، احسان عبدالجبار اسماعیل، وزیر نفت عراق در کنفرانس مطبوعاتی روز دوشنبه که توسط شبکه قطری الجزیره پخش شد، اظهار کرد: سرمایه‌گذاری در این پروژه‌ها به افزایش تولید گاز به چهار میلیارد فوت مکعب در روز کمک خواهد کرد و اجازه می دهد حداکثر ۱۶ گیگاوات برق تولید شود.

این پروژه‌ها شامل برنامه توسعه سه میلیارد دلاری برای شرکت گاز بصره است که اسماعیل در این کنفرانس مطبوعاتی به آن اشاره کرد.

همچنین بخوانید

به گفته وزیر نفت عراق، شرکت گاز بصره که شرکت‌های شل، میتسوبیشی و شرکت دولتی  گاز جنوب عراق سهامداران آن هستند، با هزینه سه میلیارد دلار تولیدش را از یک میلیارد فوت مکعب در روز فعلی به ۱.۴ میلیارد فوت مکعب در روز تا سال ۲۰۲۵ افزایش خواهد داد. برنامه نهایی برای شرکت گاز بصره رسیدن به تولید ۲.۴ میلیارد فوت مکعب گاز در یک بازه زمانی نامشخص است.

شرکت شل ۴۴ درصد، شرکت گاز جنوب ۵۱ درصد و میتسوبیشی ۵ درصد سهم در گاز بصره دارند که گاز همراه نفت را در میادین جنوبی عراق استخراج کرده و به منظور تولید برق منتقل می‌کند.

مداخله آمریکا

عراق از سوی آمریکا برای کاهش وابستگی به گاز و برق ایران تحت فشار قرار گرفته است. این واردات برای جلوگیری از قطعی متداول برق در این کشور به خصوص در ایام تابستان که دمای هوا به ۵۰ درجه می رسد، ضروری است. عراق از سال ۲۰۱۸ معافیتهای آمریکا را برای ادامه واردات انرژی ایران دریافت کرده که همان سال هدف تحریمهای واشنگتن قرار گرفت.

وزیر نفت عراق ۲۲ آوریل گفته بود عراق انتظار دارد تا سال ۲۰۲۴ تا ۲۰۲۵ با سرعت گرفتن پروژه‌ها برای افزایش تولید داخلی گاز، از وابستگی به صادرات گاز ایران رها شود.

عراق عمدتا به گازی متکی است که به همراه نفت تولید می شود اما تولید نفت این کشور به دلیل مشارکت در توافق کاهش تولید اوپک پلاس محدود شده و در نتیجه توانایی این کشور برای فراهم کردن خوراک برای تولید نیرو نیز کاهش پیدا کرده است.

 گازی که در میادین نفتی تولید می‌شود، عمدتا می‌سوزد و طبق اعلام بانک جهانی، عراق دومین رکورددار مشعل سوزی در جهان پس از روسیه در سال ۲۰۲۰ بوده است.

عراق به منظور افزایش تولید گاز، پروژه‌های مربوط به جمع آوری گاز در میادین نفتی را سرعت بخشیده است.

پروژه‌های توتال

وزارت نفت عراق امسال تفاهم‌نامه‌ای با توتال به منظور توسعه پروژه‌های جمع آوری گاز همراه نفت و نیروی خورشیدی با هزینه هفت میلیارد دلار امضا کرد. این پروژه‌های گازی در دو مرحله توسعه پیدا خواهند کرد و شامل تولید ۶۰۰ میلیون فوت مکعب در روز می‌شوند.

وزارت نفت عراق همچنین در آوریل به شرکت چینی دولتی سینوپک قراردادی را به منظور توسعه میدان گازی منصوریه در استان شرقی دیاله اعطا کرد که به گفته اسماعیل حدود ۲.۱ میلیارد دلار هزینه خواهد داشت. سینوپک ۴۹ درصد در این پروژه سهم دارد که شامل تولید اولیه ۵۰ میلیون فوت مکعب گاز خواهد بود که نهایتا به ۳۰۰ میلیون فوت مکعب در روز افزایش پیدا می کند.

بر اساس گزارش پلاتس، وزارت نفت عراق همچنین سرگرم مذاکره با شرکت‌های آمریکایی و سایر سرمایه‌گذاران به منظور توسعه میدان گازی عکاظ در نزدیکی مرز با سوریه هستند. به گفته وزیر نفت عراق، مذاکرات فنی آهسته بوده اما این پروژه سرمایه‌گذاری سه میلیارد دلار را برای تولید ۳۰۰ میلیون فوت مکعب در روز در نظر گرفته است.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا