بین الملل

واردات نفت هند از اوپک به پایین‌ترین رقم طی ۲۰ سال گذشته رسید

سهم واردات نفت هند از اوپک در سال مالی ۲۰۲۰/۲۰۲۱ تا ۷۲ درصد نسبت به ۸۰ درصد سال قبل از آن کاهش یافت که نتیجه تصمیم دولت هند در متنوع کردن منابع عرضه خود به دور از خاورمیانه و عربستان است.

 به گزارش آرمان اقتصادی به نقل از اویل پرایس، سهم واردات نفت هند از اوپک در سال مالی منتهی به مارس ۲۰۲۱ به پایین‌ترین رقم طی ۲۰ سال گذشته رسید. واردات سومین وارد کننده بزرگ نفت دنیا  کاهش یافته و قصد دارد منابع عرضه نفت خود را متنوع‌تر کند.

 آخرین اخبار اقتصادی در توئیتر پایگاه خبری آرمان اقتصادی.

همچنین بخوانید

کل واردات نفت هند در سال مالی ۲۰۲۰/۲۰۲۱ حدود ۱۲ درصد نسبت به سال قبل از آن کاهش یافت و به طور متوسط برابر با ۳.۹۷ میلیون بشکه در روز بود.

سهم اوپک از این رقم تا ۷۲ درصد کاهش یافت در حالی که در سال مالی ۲۰۱۹/۲۰۲۰ برابر با ۸۰ درصد بود. این پایین‌ترین رقم واردات هند از اوپک از سال ۲۰۰۰ است.

 با توجه به کاهش تقاضا برای سوخت و پایین آمدن فعالیت پالایشگاهی در هند و سایر نقاط دنیا در نتیجه بحران کرونا، کاهش واردات نفت خام هند بین آوریل ۲۰۲۰ و مارس ۲۰۲۱ چندان تعجب آور نیست. تقاضای نفت هند در ۲۰۲۰ برای اولین بار طی ۲۰ سال گذشته به خاطر بحران کرونا کاهش یافت.

هند در سال مالی ۲۰۲۰/۲۰۲۱ ، ۶۱.۹ میلیارد دلار برای واردات نفت خام هزینه کرد، در حالیکه واردات نفت خام این کشور در سال مالی ۲۰۱۹/۲۰۲۰ برابر با ۱۰۱.۴ میلیارد دلار بود.

 علاوه بر کاهش میزان واردات، بخشی از کاهش هزینه واردات نفت در هند به خاطر سقوط قیمت نفت در بهار ۲۰۲۰ بود. هند و چین به عنوان بزرگترین وارد کنندگان نفت آسیا، مقادیر بالایی از نفت ارزان‌قیمت را در آن زمان خریداری و ذخیره کردند.

 به دنبال افزایش قیمت نفت در ماه‌های اخیر، هند بارها اعتراض خود را نسبت به سیاست‌های اوپک پلاس اعلام کرده است.

حساسیت هند به قیمت بالای نفت باعث شد دولت این کشور از پالایشگاه‌ها بخواهد منابع عرضه نفت خام خود را از خاورمیانه و عربستان تغییر دهند.

هند در فوریه ۲۰۲۱ واردات نفت خام خود را از آمریکا افزایش داد و در این بین خرید نفت از عربستان را پایین آورد تا حدی که آمریکا توانست جای این کشور را به عنوان دومین عرضه کننده بزرگ نفت به هند بگیرد.

انتهای پیام/۱۰۱

 

منبع

تسنیم

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا