اقتصاد کلان

ورود گورخرها بدون ثبت سفارش بود/ با هماهنگی هر ۳ سالم ترخیص شد

به دنبال حواشی ایجاد شده در رابطه با تلف شدن یک راس گورخر آفریقایی در باغ‌وحش صفادشت، معاون فنی گمرک ایران اعلام کرد که برای ورود این سه راس گورخر، ثبت سفارش انجام نشده بود و امکان اظهار به گمرک جهت انجام تشریفات برای ترخیص را نداشت، اما با این حال طی هماهنگی‌های صورت گرفته مجوز خروج داده شده و هر سه گورخر در هنگام ترخیص سالم بوده‌اند.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، طی روزهای اخیر تصاویری در فضای مجازی منتشر شد که نشان داد گورخرهای وارد شده به گمرک بازرگان سرگردان بوده و حتی از سوی برخی مورد آزار قرار گرفتند که بعد از آن با ورود گورخرها به حیات وحش صفادشت در استان تهران، یک راس گورخر نر  تلف شده است.

* سازمان محیط زیست: مجوز ما و دامپزشکی صادر شده بود

همچنین بخوانید

در این رابطه واکنش  سازمان حفاظت محیط زیست از این حکایت داشت که برای واردات این سه راس گورخر آفریقایی که از هلند به ایران آمده بودند، مجوز سازمان حفاظت محیط زیست و دامپزشکی کشور صادر شده بود و اکنون سازمان دامپزشکی در حال بررسی علت تلف شدن گورخر نر باغ وحش صفادشت است.

* گمرک: این واردات ثبت سفارش نداشت

اما اینکه چه اتفاقی در گمرک بازرگان افتاده و آیا ورود گورخرها براساس دریافت مجوز قبل از اقدام به آن بوده است، موضوعی است که پیگیری آن با توضیح ارونقی -معاون فنی گمرک ایران- همراه بود.

وی در این رابطه توضیح داد که ظاهرا سه راس گورخر وارد شده به گمرک بازرگان فاقد ثبت سفارش بوده و امکان اظهار به گمرک جهت انجام تشریفات گمرکی را نداشته‌اند.

*گورخر ها سالم ترخیص شد

ارونقی افزود: تصاویر دردناکی که از آزار این حیوان در اثر رها شدن در محوطه گمرک دیده می‌شود و حتی در یکی از فیلم‌ها ایراد جراحت به یک راس از گورخرها مشهود است، این در حالی است که سرانجام ضمن هماهنگی گمرک بازرگان با گمرک تهران نسبت به ترانزیت این سه راس گورخر اقدام و در گمرک تهران اجازه خروج داده شده و هر سه راس گورخر در هنگام ترخیص سالم بوده‌اند.

* هر کسی در جریان است مستندات را برای بررسی به گمرک اعلام کند

این مقام مسئول در گمرک ایران با اشاره به اینکه، اینکه گورخرها چه مدت‌زمانی در گمرک بازرگان معطل مانده‌اند و در طول این مدت آیا نمایندگان ترخیص گورخرها به گمرک مربوطه مراجعه و درخواست مکتوبی ارائه داده‌اند یا خیر؟  و اینکه پیگیری گمرک مربوطه با توجه به فوریت امر به چه صورت بوده مورد توجه است افزود: تعلل و قصور احتمالی متصدیان گمرک مربوطه را نشان خواهد داد که این موضوع تحت بررسی است و امیدواریم ضمن شناسایی کلیه عوامل دخیل در این موضوع با تمامی مقصرین این حادثه برخورد لازم انجام شود.

معاون فنی گمرک ایران یادآور شد: از تمامی افرادی که به نحوی در جریان این اتفاق هستند درخواست می‌کنم اگر مستنداتی مبنی بر کوتاهی هر یک از عوامل مرتبط از ابتدا تا انتهای ورود و ترخیص این سه راس حیوان دارند به معاونت فنی گمرک ایران ارائه دهند تا تحت بررسی قرار گیرد.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، این اولین بار نیست که کالا و یا حیوانی به گمرک و بنادر وارد می شود آنهم قبل از اینکه تشریفات قانونی جهت واردات کالا که از اهم آن ثبت سفارش و دریافت کد رهگیری بانک است را طی کرده باشد.

 این در حالی است که امکان اظهار و ترخیص کالا و یا حیوان و یا هر مورد وارداتی دیگر بدون انجام ثبت سفارش و صدور کد رهگیری بانک برای تامین ارز وجود ندارد که دلیل ماندگاری چند روز گورخرها در گمرک نیز ظاهرا به همین جریان بر می گردد.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا