بورسبورس اوراق

بورس تنها عامل تقویت تولید و کنترل تورم است

یک کارشناس بازار سرمایه معتقد است که بازار سرمایه تنها بازار یا عامل کنترل تورم و تقویت تولید در کشور بوده و تورم زا دانستن آن مطلبی کاملا اشتباه است. پشتوانه بازار سرمایه، تولید و خدمات است پس عامل کاهنده تورم بوده و توجه به این بازار به نوعی تلاش در جهت کاهش نرخ تورم است

هومن عمیدی در گفتگو با پایگاه خبری بازار سرمایه(سنا)، تورم زا بودن بازار سرمایه را نظریه ای نادرست عنوان کرد و گفت: متاسفانه دچار پارادوکس بزرگی در بازار سرمایه و اقتصاد هستیم و این موضوع که بازار سرمایه عاملی تورم زا است، غلط مصطلحی که میان برخی  اقتصاددان ها باب شده است.

وی افزود: تمامی نظریه ها و تحقیقات نشان داده که بورس تحت تاثیر تورم است نه برعکس؛ بررسی های نقطه به نقطه نیز حکایت از آن دارد که هر زمان بازار رشد داشته کاهش تورم و هر زمان ریزشی بوده، رشد تورم را شاهد بوده ایم.

همچنین بخوانید

این کارشناس بازار سرمایه اظهار کرد: بورس با جذب نقدینگی مازاد در کشور عاملی برای تامین مالی بخش تولید و کنترل تورم است، در صورتی که در سایر بازارها به علت سوداگری ها و حضور دلالان ارزش افزوده خاصی ایجاد نمی شود.

وی توضیح داد: در بازار سرمایه، سهام شرکت هایی خریداری می شود که قراردادها، میزان تولید و …. در حال تغییر است و باعث نوسان قیمتی سهمشان می شود؛ یعنی در کشور ارزش افزوده و اشتغال ایجاد می کنند.

عمیدی تاکید کرد: پشتوانه بازار سرمایه ، تولید و خدمات است پس عامل کاهنده تورم بوده و توجه به این بازار به نوعی تلاش در جهت کاهش نرخ تورم است.

وی به پیش بینی بورس در سال جاری پرداخت و گفت: امسال در شرایطی فعالیت بازار آغاز شد که چند ماه پیاپی است بازار قرمز پوش مانده، بنابراین مانند کشتی است که از چند جهت در معرض وزش شدید باد قرار گرفته و هدایت آن دشوار است.

عمیدی خاطرنشان کرد: از سال گذشته طرح های حمایت از بازار سرمایه مطرح است ؛  اما هنوز آن چنان که باید عملی نشده است، مصوباتی هم وجود دارد که الزامات اجرایی آن هنوز مشخص نیست، بنابراین ابهامات بازار زیاد است.

این کارشناس بازار سرمایه ادامه داد: البته ابهامات تنها مختص به خود بازار نیست و تحولات سیاسی مانند مذاکرات برجام و انتخابات ریاست جمهوری تاثیر مستقیم در روند بازار دارد، اما به طور کلی قیمت سهام به حدی افت کرده که در ارزنده ترین حالت ممکن قرار گرفته است.

به گفته عمیدی، قیمت های فعلی غالبا جذاب بوده، شاخص در منطقه کم خطری ایستاده و مصوبات حمایتی هم امیدبخش است، پس این بازار آینده روشنی برای سرمایه گذاری دارد.

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا