امور زیربناییكشاورزی و دامپروری

اقدامات دولت برای کاهش آثار خشکسالی در جامعه عشایری

رئیس سازمان امور عشایر کشور اقدامات دولت را برای مقابله با آثار خشکسالی در جامعه عشایر تشریح کرد و گفت: ذخایر ژنتیکی کشور با کشتار دام های مولد در خطر است.

به گزارش آرمان اقتصادی، شاهپور علایی مقدم امروز در نشستی خبری با اشاره به خشکسالی کشور در سالجاری و تبعات ناشی از آن برای جامعه عشایری کشور گفت: در پی خشکسالی‌های اخیر، یک میلیون و ۶۰۰ هزارتن از ظرفیت علوفه‌ای مراتع کم شده و ما به یک میلیون و ۲۰۰ هزار تن نهاده دستی برای تأمین نیاز تغذیه‌ای دام‌های عشایر نیاز داریم.

وی با بیان اینکه ایران کشور خشکی است و باید برنامه‌های مدون برای مقابله با خشکسالی داشته باشیم، افزود: براساس دستورالعمل وزیر جهاد کشاورزی قرار است برای ماه اردیبهشت ۱۰۰ هزار تن علوفه در جامعه عشایر توزیع شود، افزود: تا آخر اردیبهشت ماه ۷۰ هزار تن از این علوفه‌های دستی توزیع خواهد شد.

رئیس سازمان امور عشایری کشور اظهار داشت: از مجموع ۷۰ هزارتن علوفه دستی، ۳۰ هزارتن جو، ۲۰ هزارتن ذرت و ۲۰ هزارتن کنجاله سویا با ارز ۴۲۰۰ تومانی در اختیار عشایر قرار می‌گیرد.

علایی مقدم افزود: همچنین قرار است یک میلیون تن نهاده با ارز نیمایی برای جامعه عشایر کشور توسط اتحادیه تحت پوشش این سازمان (اتحادیه دامداران متحرک) وارد شود.

وی اضافه کرد: این میزان علوفه دامی با قیمت‌های مشابه تولید داخل در اختیار جامعه عشایری و سایر دامداران و دامپروران قرار می‌گیرد.

به گفته علایی مقدم، اکنون قیمت هر کیلوگرم جو تولید داخل در بازار حدود پنج هزارو ۵۰۰ تومان است.

وی همچنین آب رسانی به عشایر و بحث آب رسانی سیار را مورد اشاره قرار داد و گفت: اگر در بحث آب و علوفه به داد عشایر نرسیم؛ ذخایر و سرمایه‌های ژنتیکی ما در معرض خطر قرار می‌گیرد. چرا که این شرایط موجب می‌شود عشایر دام‌های مولد را عرضه کنند و ذبح این دام‌ها منجر به نابودی ذخایر ژنتیکی می‌شود بنابراین باید از آن جلوگیری کرد.

علایی مقدم تاکید کرد که در راستای این امر، باید منابع و تسهیلات بانکی در اختیار عشایر قرار دهیم و مدت بازپرداخت تسهیلات قبلی را هم تمدید کنیم.

این مقام مسئول تاکید کرد: برای کاهش خسارت ناشی از خشکسالی مصوبه‌ای از سوی شورای قیمت‌گذاری تصویب شد که طبق این مصوبه دام سبک و زنده عشایر به صورت ترکیبی با قیمت، ۴۵ هزار تومان از آن‌ها خریداری خواهد شد.

وی از بنیادهای خیریه از جمله بنیاد علوی، بنیاد مستضعفان، قرارگاه محرومیت سپاه و… خواست که به کمک عشایر کشور در این شرایط سخت بیایند و گفت: جامعه عشایری از مظلوم ترین اقشار جامعه است که هم اکنون به کمک فوری نیاز دارد این قشر از جامعه، مرزبانان بی مزد هستند و نقش تأثیر گذاری در کشور دارند.

این مقام مسئول اضافه کرد که با کمک به عشایر، به افزایش ضریب خوداتکایی گوشت قرمز نیز کمک می‌شود چرا که از ۸۸۰ هزار تن گوشت تولیدی کشور، ۳۵ درصد آن (معادل ۲۰۰ هزار تن) توسط عشایر تولید می‌شود.

به گفته علایی مقدم در سالجاری هشت استان کشور با بیش از ۸۰ درصد کاهش بارندگی مواجه شده اند که از جمله آنها می‌توان به بوشهر، هرمزگان، فارس، خراسان رضوی و سیستان و بلوچستان اشاره کرد که در سیستان و بلوچستان کاهش بارندگی نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۹۲ درصد بوده است.

وی با اشاره به اینکه عشایر کشور وابسته به اقلیم هستند افزود: بنابراین بحث علوفه دامی به خدمات جامعه عشایری از قشلاق به ییلاق مهم است و باید به دقت رصد شود.

رئیس سازمان امور عشایری تصریح کرد: عشایر ۶۶ هزار کیلومتر راه برای کوچ دارند که بخشی از مسیر آنها در پروژه‌های عمرانی قرار گرفته است بنابراین به ناچار برای عبور وارد راه‌ها و جاده‌ها و معابر می‌شوند.

وی اظهار داشت: اعتبار برای کوچ ماشینی برای مسافت‌های بالای ۱۰۰ کیلومتر است و شامل مسافت‌ها زیر ۱۰۰ کیلومتر نمی‌شود.

علایی مقدم، میزان این اعتبار را ۶۰ میلیارد تومان عنوان کرد که هنوز تخصیص نیافته است گفت: کوچ عشایر از امروز ۱۵ اردیبهشت ماه با ۳۰ تا ۳۵ روز تأخیر انجام می‌شود.

رئیس سازمان امور عشایری کشور افزود: با شیوع کرونا در کشور، جمعیت عشایری تنها جامعه‌ای است که کمترین مبتلا و فوتی را دارد به طوری که سال گذشته تنها پنج فوتی داشته است.

وی ضمن قدردانی از زحمات وزارت بهداشت در بخش خدمات رسانی به عشایر گفت: ۷۵۰ هزار عشایر توسط وزارت بهداشت خدمات بهداشتی دریافت کرده اند که در کاهش ابتلاء به این بیماری مؤثر بوده است.

رئیس سازمان امور عشایری کشور گفت: طی سال‌های ۹۸ و ۹۹ به اذن مقام معظم رهبری از صندوق توسعه ملی برای آب شرب عشایر ۳۸۰ میلیارد تومان اختصاص یافت که ۸۰۰ پروژه به بهره برداری رسید که شاخص برخورداری عشایر برای آب عشایر را افزایش داد.

منبع

مهر

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا