اقتصاد کلان

افزایش واردات دارو/ معافیت از نوسان نرخ ارز

روند واردات دارو در ابتدای امسال افزایش داشته و بیش از ۱۱۱ میلیون دلار از مجموع واردات کالای اساسی را به خود اختصاص داده است.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، حدود ۲۵ قلم کالا در محدوده کالاهای اساسی وارداتی قرار می گیرند که از بین آنها پنج قلم در کنار  «دارو، تجهیزات و ملزومات پزشکی» مشمول دریافت ارز ۴۲۰۰ تومانی است و مابقی اقلام با ارز سامانه نیما که نرخی نزدیک به بازار آزاد است وارد می شود.

افزایش واردات دارو ، تجهیزات و ملزومات پزشکی 

همچنین بخوانید

بررسی وضعیت واردات دارو در آمار گمرک ایران در فروردین ماه سال جاری نشان می دهد که از مجموع ۱.۳ میلیون تن کالای اساسی در ۲۵ قلم که به ارزش ۸۵۶.۶ میلیون دلار وارد شده است، ۱۱۱۰ تن به ارزش ۱۱۱.۹ میلیون دلار سهم دارو، تجهیزات و ملزومات پزشکی بوده است.

این در حالی است که در فروردین ماه پارسال ۱۰۰۰ تن از این اقلام به ارزش ۷۷.۵ میلیون دلار وارد شده بود.

بر این اساس واردات دارو، تجهیزات و ملزومات پزشکی در ابتدای سال جاری نسبت به مدت مشابه سال قبل چهار درصد از نظر وزنی و ۴۴ درصد ارزشی افزایش داشته است. 

در کل سال گذشته از مجموع ۲۳ میلیون تن به ارزش ۱۲ میلیارد دلار کالای اساسی وارد شده در ۲۵ قلم، سهم دارو، تجهیزات و ملزومات پزشکی ۱۴.۷ هزار تن به ارزش ۱.۶ میلیارد دلار بوده است. 

وضعیت واردات داروهای دامی

در کنار مصارف انسانی بخشی از داروهای ضروری دامی نیز واردات دارد که آمار نشان می دهد در فروردین امسال ۳۲.۳ تن به ارزش پنج میلیون دلار از این اقلام واردات صورت گرفته در حالی در مدت مشابه سال قبل۲۲.۱ تن به ارزش۲.۸ میلیون دلار بوده است.

همچنین از مجموع واردات اقلام اساسی در سال گذشته ۴۵ تن به ارزش ۶۴ میلیون دلار به داروهای دامی ضروری اختصاص دارد.

معافیت گروه دارویی از نوسان ارز و حقوق ورودی
 
اما جریان واردات دارو ، تجهیزات و ملزومات پزشکی در سال جاری به نوعی مانند گذشته ادامه داشته و تامین ارز آن همچنان با نرخ ۴۲۰۰ صورت می گیرد و محاسبه حقوق ورودی نیز بر مبنای همین نرخ ترجیحی خواهد بود. 

این در شرایطی است که طبق تبصره ۷ قانون بودجه امسال،نرخ ارز محاسبه ارزش گمرکی کالاهای وارداتی به استثنای کالاهای اساسی، دارو و تجهیزات مصرفی پزشکی در سال ۱۴۰۰ در همه موارد از جمله محاسبه حقوق ورودی، براساس برابری نرخ سامانه آی.تی.اس بانک مرکزی در روز اظهار (نرخ حاشیه بازار)است. 

همچنین بر اساس این تبصره نرخ چهار درصد حقوق گمرکی برای کالاهای اساسی، دارو، تجهیزات و ملزومات مصرفی پزشکی و همچنین نهاده‌های کشاورزی و دامی به یک درصد و برای سایر کالاها به دو درصد ارزش گمرکی کالا کاهش پیدا کرد و در جزئی دیگر تاکید شد مبلغ ریالی حقوق ورودی کالاهای اساسی، دارو، تجهیزات و ملزومات مصرفی پزشکی و نهاده های کشاورزی و دامی نسبت به سال قبل (۱۳۹۹) نباید افزایش یابد.

اما با توجه به تبعات حاصل از اجرای این قانون که افزایش قیمت واردات در سایر اقلام را به همراه داشته و به ویژه تولید را تحت تاثیر قرار می دهد فعلا با مصوبه هیات وزیران محاسبه حقوق ورودی کالا به روال سال قبل و با نرخ ۴۲۰۰ تومان برای تمامی اقلام صورت می گیرد.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا