صنعت، معدن، تجارت

نوردکاران میلگرد را به مردم گران و به خارجی ها ارزان فروختند

عضو انجمن تولیدکنندگان فولاد گفت: نوردکاران میلگرد را به مردم گران و به خارجی ها ارزان فروختند.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، سید رضا شهرستانی عضو هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد در برنامه روی خط بازار رادیو اقتصاد با بیان اینکه نوردکاران کماکان در حال مغلطه و ایجاد حواشی هستند گفت: وقتی سال گذشته و در روزهایی که نرخ شمش فولاد صادراتی ایران ۵۷۰ دلار بود اما به دلیل اصرار وزارت صمت بر نرخ گذاری دستوری شمش و خرید ارزان نوردکاران، شرکت های این حوزه میلگرد را با نرخ ۵۱۰ دلار صادر کردند که همین اتفاق باعث وضع تعرفه واردات تا ۱۰۰ دلار از سوی برخی کشورها نظیر عراق و افغانستان بر محصولات فولادی ایران شد.

 در شرایطی که طی سال گذشته مدام شاهد گرانی قیمت انواع محصولات فولادی از جمله میلگرد در بازار آزاد بودیم، اما نوردکاران با نرخ های ارزان میلگرد ایران را صادر کردند که همین موضوع باعث وضع عوارض واردات در کشورهای همسایه شد.

شهرستانی در این برنامه رادیویی گفت: فولاد یک کالایی است که قیمت آن براساس نرخ های بین المللی تعیین می شود و در داخل کشور به جهت آنکه تولید بالاتر از میزان مصرف است، مسلما باید درصدی ارزان تر از نرخ های صادراتی به فروش رسانده و به دست مردم برسد.

وی اظهار داشت: سال قبل که قیمت فولاد در بورس به صورت دستوری از سوی وزارت صمت تعیین می شد، نرخ ها حدود ۱۰۰ دلار پایین تر از قیمت های صادراتی بود. در آن برهه نرخ شمش فولاد صادراتی ایران ۵۷۰ دلار بود درحالی که میلگرد صادراتی در آن زمان از سوی نوردکاران به دلیل خرید شمش با نرخ دستوری و ارزان، با قیمت ۵۱۰ دلار صادر شد.

شهرستانی خاطرنشان کرد: این امر سبب وضع تعرفه واردات تا ۱۰۰ دلار از سوی برخی کشورها نظیر عراق و افغانستان بر محصولات فولادی ایران شد. اصولا اختلاف قیمت فولاد خام و محصولات نوردی باید ۸ تا ۱۰ درصد باشد نه ۳۰ تا ۳۵ درصد که ما شاهد آن بودیم. البته ناگفته نماند که در ایران این اختلاف از سوی سیاست گذار ۱۱ درصد برای قیمت پایه تعیین شده و حتی در دوره آقای اسماعیلی معاون معدنی وقت وزیر صمت امکان رقابت تا ۲۰ درصد هم برای آن در نظر گرفته شد.

مشکلی به نام ظرفیت های چند برابری
وی ادامه داد: متاسفانه ظرفیتی که در بخش نورد ایجاد شده ۳ تا ۴ برابر نیاز کشور است. حداکثر نیاز کشور در بخش میلگرد ۸ میلیون تن است و با احتساب ۲ میلیون تن توان صادراتی این محصول، این عدد به ۱۰ میلیون تن می رسد در حالی که ظرفیت سازی صورت گرفته بیش از ۳۰ میلیون تن است؛ از این رو شاهد هستیم که نوردکاران به جهت رقابت سنگینی که میان خودشان دارند هر روز برای رسیدن به سودهای بیشتر بر طبل خرید شمش ارزان قیمت می کوبند.

وی در پایان در خصوص اعلام خبر گم شدن ۳ میلیون تن فولاد گفت: گم شدن ۳ میلیون تن فولاد که از زبان بنده بیان شده شیطنت رسانه ای بود منظور از این صحبت آن است که مصرف ظاهری شمش بالای ۱۴ میلیون تن بود درحالی که نیاز واقعی ۱۱ میلیون تن بوده است و ۳ میلیون تن باقیمانده مازاد نیاز کشور است.

انتهای پیام/

منبع

تسنیم

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا