انرژی

تلاش برای کاهش وابستگی سیستان به رود هیرمند

معاون وزیر نیرو در امور آب و آبفا از برگزاری کنفرانس ملی روئین‌تن‌سازی سیستان با محوریت دانشگاه زابل و همکاری وزارت نیرو خبر داد و گفت: تلاش برای کاهش وابستگی این منطقه به رودهیرمند از برنامه های این کنفرانس خواهد بود.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، قاسم تقی‌زاده خامسی در جلسه شورای سیاست‌گذاری این کنفرانس با اعلام این خبر اظهار کرد: با توجه به واقعیت‌ھای اقلیمی منطقه سیستان ضروری است تا با انجام برنامه‌ریزی صحیح و با استفاده از ظرفیت‌ها و قابلیت‌های موجود از آسیب‌پذیری سیستان و وابستگی این ناحیه از کشور به رودخانه هیرمند بکاهیم.

بر اساس تصمیمات چهاردهمین و پانزدهمین جلسه کمیسون دائمی رودخانه‌های مرزی و منابع آب مشترک هیأت محترم وزیران، طرح “روئین‌تن‌سازی سیستان” در سال ۱۳۹۹ تصویب‌ و از سوی دولت به دستگاه‌های اجرایی ذی‌ربط ابلاغ شد.

همچنین بخوانید

طبق اعلام وزارت نیرو، در اولین جلسه شورای سیاست‌گذاری کنفرانس ملی روئین‌تن‌سازی سیستان که با حضور اعضای شورا برگزار شد، نمایندگان دستگاه‌ها تاکید کردند: با توجه به اتفاقات اخیر صورت گرفته در حوضه هیرمند، انتظار بر این است که آینده‌ای روشن و پررونق با رویکرد توسعه پایدار و طرح‌ریزی درون‌نگر برای سیستان ترسیم شود، همچنین به دلیل ظرفیت‌های مناسب استان سیستان و بلوچستان از جمله وجود قطب پویای علمی در سیستان، تصمیم بر این گرفته شد اولین کنفرانس ملی روئین‌تن‌سازی سیستان که نشان از اراده و عزم ملی تمامی دستگاه‌های اجرایی و علمی کشور برای پرداختن به مشکلات سیستان دارند، با مشارکت فعال و محوری جامعه سیستانی در دانشگاه زابل برگزار شود.

فراهم ساختن بستری مناسب برای ارائه طرح‌ها و ایده‌های نوین کاربردی توسط کارشناسان و نخبگان علمی کشور برای کاستن از آسیب‌پذیری منطقه سیستان از جمله هدف‌های این رویداد علمی – منطقه‌ای است.

پیش‌بینی شده است اولین کنفرانس ملی روئین‌تن‌سازی سیستان طی دو روز در پنج محور و نشست‌ تخصصی شامل هامون‌ها، گردوغبار و محیط‌زیست منطقه سیستان، بهبود کشاورزی در منطقه سیستان، اصلاح الگوی توسعه منطقه سیستان، پایداری اجتماعی منطقه سیستان و توان‌افزایی اقتصادی منطقه سیستان در دانشگاه زابل ‌برگزار شود.

این گزارش حاکی است، شورای سیاست‌گذاری این کنفرانس ملی را وزارت نیرو، وزارت امور خارجه، سازمان برنامه و بودجه کشور، سازمان حفاظت محیط زیست کشور، استانداری سیستان و بلوچستان، دانشگاه زابل، فرمانداری ویژه زابل، و انجمن هیدروپولتیک ایران تشکیل می‌دهد.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا