صنعت، معدن، تجارت

تورم آهن و میلگرد در سال ۹۹ رکورد تاریخی ۱۱۹ درصد را ثبت کرد

طبق اعلام مرکز آمار، در بین نهاده‌های ساختمانی، آهن­‌آلات، میلگرد، پروفیل درب و پنجره، سنگ و تاسیسات مکانیکی و انواع عایق حرارتی با ١١٩,۶، ٩۴.٧ و ٩٢.٨ درصد بیشترین تورم را در سال ۹۹ داشتند.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی به نقل از مرکز آمار ایران، شاخص قیمت نهاده‌های ساختمان‌های مسکونی شهر تهران در سال ١٣٩٩ با ٧۶, ۴ درصد افزایش نسبت به سال قبل (١٣٩٨)، به عدد ٧۴۶.٩ رسید، در حالیکه این شاخص در سال ١٣٩٨ معادل ۴٢٣.۴ بوده که نسبت به سال ١٣٩٧، ٣۵.١ درصد افزایش یافته بود.

روند شاخص مذکور در تمامی فصل‌های‌سال مورد بررسی (١٣٩٩) افزایشی بوده، به طوری که بیشترین افزایش فصلی این شاخص، در فصل تابستان با ٣٠.٣ درصد و کمترین افزایش فصلی آن در فصل زمستان با ۶.١ درصد افزایش همراه بوده است.

همچنین سال ١٣٩٩ در میان گروه‌های اجرایی گروه‌های آهن‌آلات، میلگرد، پروفیل درب و پنجره، سنگ و تأسیسات مکانیکی و انواع عایق حرارتی به ترتیب با ١١٩, ۶، ٩۴.٧ و ٩٢.٨ درصد دارای بیشترین تورم سالانه بوده‌اند.

گروه‌های خدمات، شیشه و نقاشی ساختمان نیز به ترتیب با ٣۵.٢، ۴٣.۴ و ۵٣.۵ درصد افزایش، کمترین تورم سالانه را به خود اختصاص داده‌اند.

گروه‌های آهن‌آلات، میلگرد، پروفیل درب و پنجره، سیمان، بتن، شن، ماسه و سنگ به ترتیب با ١١٩, ۶، ٨٠.٣ و ٩۴.٧ درصد تورم بیشترین تأثیر را در تورم کل سال ١٣٩٩ نهاده‌های ساختمانی شهر تهران داشته‌اند.

شاخص گروه‌های گچ و گچ‌کاری، شیشه و شیرآلات بهداشتی نیز به ترتیب با ۶١.٩، ۴٣.۴ و ۶٠.١ درصد تورم، کمترین تأثیرگذاری را در تورم سالانه نهاده‌های ساختمانی شهر تهران داشته‌اند.

در این تأثیرگذاری علاوه‌بر تغییرات قیمت، ضریب اهمیت گروه مورد نظر در کل گروه‌های نهاده‌های ساختمانی نیز مؤثر است.

منبع

مهر

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا