بانک و بیمهپرداخت الکترونیک

چالش‌ها و تهدیدات رمز ارزها به فرصت بدل می‌شوند

یک کارشناس پولی و بانکی گفت: شناسایی استخراج کنندگان رمز ارزها و کنترل و نظارت بر خرید و فروش و جابه جایی رمز ارزها از مجاری قانونی می‌تواند چالش‌ها و تهدیدات رمز ارزها را به فرصت تبدیل کند.

حسن گلمرادی در گفت و گو با خبرنگار ایبِنا اظهار کرد:‌ امروزه پول و قدرت خرید تبدیل به اطلاعات ذخیره شده ای بر روی تراشه‌ها و پایگاه‌های اطلاعاتی کامپیوتری شده است. این تغییرات بنیادی در مفاهیم نوین پولی نشان می‌دهد که رفتار و برخورد سنتی با مفاهیم نوین پول و رمز ارزها ناکافی و نامناسب است.

وی با بیان اینکه از نظر اقتصادی، ‌افزایش اشکال پول دیجیتال و رمز ارزها امکان نظارت دولت‌ها بر اقتصاد را محدود می‌سازد، ‌تصریح کرد: پول الکترونیکی و رمز ارزها بعضا توسط افراد و موسساتی خلق می‌شود که ممکن است در کنترل و نظارت دولت ها نبوده و با تبدیل، ‌جابه جایی و انتقال این رمز ارزها در بستر اینترنت و فراتر از مرزهای جغرافیای مسائل و مشکلاتی را برای اقتصاد کشور فراهم سازد.

گلمردای ادامه داد: بنابراین اگرچه از ورود رمز ارزها به عنوان یک پدیده نوین بایستی استقبال کرد، اما به دلیل ابهامات و چالش‌هایی که می تواند برای اقتصاد کشور داشته باشد لازم است جانب احتیاط نیز دیده شود

کارشناس ارشد پولی و بانکی عنوان کرد:‌ در این زمینه، ‌بایستی توجه داشت که خلق و ایجاد پول الکترونیکی رمز ارزها که به راحتی از طریق بسترهای اینترنتی نقل و انتقال پیدا می کنند، می تواند پایه پول و نقدینگی را افزایش داده و در صورت عدم کنترل بانک مرکزی سبب خروج سرمایه از کشور شود.

وی ادامه داد: در یک نگاه کوتاه می‌توان گفت که اگرچه تولید و استفاده از رمز ارزها می‌تواند فرصت‌هایی نظیر سهولت در پرداخت‌ها و نقل و انتقالات مالی، ‌راحتی کار، ‌انعطاف پذیری و کاهش هزینه‌های زمان و مکان را در بر داشته باشد که حقیقتا برای اقتصاد و جامعه مفید است، اما در عین حال می‌تواند تهدیدات و چالش‌های‌ اقتصادی، ‌اجتماعی و حقوقی ایجاد کند.

گلمرادی خاطرنشان کرد:‌ از جمله این چالش‌های اقتصادی و اجتماعی می توان به جعل و کلاهبرداری، ‌فرار مالیاتی، ‌پولشویی، خروج ارز و سرمایه از کشور، افزایش حجم اقتصاد زیرزمینی، قدرت گرفتن اقتصاد غیررسمی و عدم شفافیت مالی و فساد اشاره داشت.

وی تاکید کرد: یکی از نگرانی‌های اصلی دولت و بانک مرکزی آن است که گسترش دامنه استفاده بالقوه از رمز ارزها بتواند به عنوان ابزاری برای اهداف مجرمانه و پولشویی، عدم شفافیت مالی و فساد، ‌فرار مالیاتی و  ‌خروج سرمایه ها از کشور عمل کند که در این صورت ثبات و سلامت بخش پولی و مالی اقتصاد را به خطر می اندازد.

کارشناس ارشد پولی و بانکی تصریح کرد: با توجه به نکات فوق، شناسایی استخراج کنندگان رمز ارزها و کنترل و نظارت بر خرید و فروش و جابه جایی رمز ارزها از مجاری قانونی نظیر صرافی‌ها ضمن اینکه امکان سیاستگذاری و نظارت دولت و نهادهای ناظر را فراهم می‌سازد، بلکه می‌تواند چالش‌ها و تهدیدات رمز ارزها را به فرصت تبدیل کند.

منبع

ایبِنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا