خودروصنعت، معدن، تجارت

دو میلیون و ۷۰۰ هزار یورو صرفه جویی ارزی در حمل و نقل بین‌المللی قطعات

به گزارش آرمان اقتصادی به نقل از ایکوپرس- مهدی نداف‌زاده افزود: صرفا ۹ درصد از تولید سال ۹۹ به محصولات جدید اختصاص داشت اما در سال جاری، برنامه‌ریزی تامین و تدارک قطعات خودروهای جدید که وارد چرخه تولید می‌شوند، نیازمند عزم جدی زنجیره تأمین و مجموعه ساپکو خواهد بود.
وی از تامین و تدارک ۱۲ هزار شماره فنی قطعه و ۴۷۰ شماره فنی مواد اولیه در حوزه ورق، قراضه، فولاد آلیاژی و مواد شمیایی در سال ۱۳۹۹ خبر داد و گفت: در سال گذشته و در شرایط سخت تحریم، برنامه‌ریزی و تامین و تدارک حجم بالایی از تولید ایران‌خودرو در شرکت ساپکو انجام شد که در حوزه ورق‌های فولادی ۳۶۰ هزار تن، در حوزه قراضه ۱۷۰ هزار تن، آلومینیوم ۳۶ هزار تن و در حوزه فولاد آلیاژی، ۷۲ هزار تن بوده است.
نداف‌زاده به تصمیمات کمیته خودکفایی در زمینه برنامه‌ریزی خرید خارجی و امکان‌سنجی ساخت داخل قطعات، با اشاره به صدور کاردکس گفت: با رصد دقیق درخواست‌ها از مرحله سفارش‌گذاری تا تحویل به موقع از گمرک‌، علاوه بر پیشگیری از توقف خط تولید، در سال گذشته، در مقایسه با سال ۹۸ حدود ۴۱ درصد از هزینه‌های حمل و نقل بین المللی کاسته شده است.
وی خاطرنشان کرد: هزینه‌های حمل در سال ۱۳۹۸ حدود شش میلیون و ۵۰۰ هزار یورو بوده که با برنامه‌ریزی‌های انجام شده این رقم در پایان سال ۹۹ به سه میلیون و هشتصد هزار یورو کاهش یافته و دستاورد دو میلیون و هفتصد هزار یورو صرفه جویی ارزی، حاصل برنامه ریزی دقیق و کنترل آن است.
نداف‌زاده همچنین تامین و تدارک قطعات سایت‌های خارجی عراق و آذربایجان را نیز در راستای سیاست‌های صادراتی گروه در سال ۱۴۰۰ حائز اهمیت دانست و از برنامه‌ریزی تولید ۸۲۰۰ دستگاه خودروی تجاری دیزل در سال ۱۴۰۰ خبر داد که ۴۵۰۰ دستگاه مربوط به واگن هود و هزار دستگاه اتوبوس و ۲۷۰۰ دستگاه مربوط به سایر خودروها است.
وی افزود: در پی تاکید مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو مبنی بر ماموریت تامین و تدارک قطعات محصولات دیزل در سال ۹۹ به شرکت ساپکو، رکورد تولید خودروی دیزل در دهه ۹۰ با تولید ۳۷۰۳ دستگاه در پایان سال ۹۹ شکسته شد؛ این در حالی‌ است که در ابتدای سال ۹۹، تولید محصولات تجاری با پنج دستگاه خودرو آغاز شده بود.
معاون برنامه‌ریزی شرکت ساپکو، از ثبت نام ۶۰ درصد از سازندگان در سامانه بهین‌یاب خبر داد و بر ضرورت مدیریت تخصیص قراضه، آلومینیوم، فولاد و ورق به سازندگان طبق قراردادهای منعقده در سال ۹۹ و رصد بازگشت این مواد در قالب قطعات به چرخه تولید، تاکید کرد و گفت: موضوع کنترل میزان تحویل این مواد به سازندگان در سال ۱۴۰۰ نیز همچنان با نظارت و کنترل دوره‌ای زنجیره تامین توسط ساپکو همراه خواهد بود. 
وی همچنین در پی تصمیم نهادهای نظارتی و وزارت صنعت، معدن و تجارت و در راستای مدیریت مصرف، تولید و تامین ورق‌های فولادی مورد نیاز قطعه‌سازان از طریق ثبت‌نام در سامانه بهین یاب و خرید از بورس، بر ثبت نام  سازندگانی که تاکنون در این سامانه ثبت نام نکرده‌اند تاکید کرد.
 

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا