ارتباطات و فناوري اطلاعاتامور زیربنایی

شناسایی عامل مخرب جاسوسی در کارزار TunnelSnake

گروهی از مهاجمان سایبری از سال ۲۰۱۹ در کارزاری بنام TunnelSnake با به‌کارگیری حداقل یک روت‌کیت اختصاصی، به آلوده‌سازی سامانه‌های با سیستم‌عامل Windows اقدام ‌کرده‌اند و جاسوسی و سرقت اطلاعات از آنها را همچنان ادامه می‌دهند.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، روت‌کیت‌ها (Rootkit) ابزارهای مخربی هستند که با اجرا شدن در سطح سیستم‌عامل، ضمن در اختیار گرفتن کنترل دستگاه، خود را از دید محصولات امنیتی مخفی نگاه می‌دارند. این روت‌کیت که کسپرسکی آن را Moriya نام‌گذاری کرده یک درب پشتی (Backdoor) منفعل است که مهاجمان را به جاسوسی از ترافیک شبکه‌ای قربانی و ارسال فرمان‌های موردنظرآنان قادر می‌کند.

به طور خلاصه Moriya به گردانندگان TunnelSnake اجازه می‌دهد تا ترافیک ورودی را در سطح هسته (Kernel Space)  رصد و تحلیل کنند. سطح هسته یا همان  Kernel Space جایی است که هسته سیستم‌عامل در آن قرار دارد و به طور معمول تنها کدهای مورد تأیید و دارای سطح دسترسی ویژه، اجازه اجرا شدن را در آن دارند.

همچنین بخوانید

روت‌کیت Moriya فرمان‌های مهاجمان را از طریق بسته‌های دست‌کاری شده خاصی دریافت می‌کند که در نتیجه آن نیازی به برقراری ارتباط با یک سرور فرماندهی وجود ندارد.

این ترفندها محدود به Moriya نیست و روند رو به افزایش تعداد مهاجمان نشان می‌دهد که آنان تلاش می‌کنند در مجموعه ابزارهای خود (با متفاوت و پیچیده ساختن تکنیک‌ها) برای مدت‌ها بدون جلب‌توجه در شبکه قربانی ماندگار بمانند.

در کارزار TunnelSnake، برای ازکار انداختن و متوقف کردن اجرای پروسه‌های ضدویروس، از بدافزاری با عنوان ProcessKiller  بهره گرفته و همچنین برای گسترش دامنه آلودگی و شناسایی دستگاه‌های آسیب‌پذیر، از ۴ ابزار دیگر کمک ‌گرفته‌ شده است. ‌تعداد سازمان‌هایی که کسپرسکی، Moriya را در شبکه آنها شناسایی کرده است کمتر از ۱۰ مورد هستند و همه آنها سازمان‌های مطرحی چون نهادهای دیپلماتیک در آسیا و آفریقا بوده‌اند.

نشانه‌های آلودگی، لینک مشروح گزارش کسپرسکی و همچنین منابع آشنایی با کارزار TunnelSnake در پایگاه اینترنتی مرکز مدیریت راهبردی افتا قابل دریافت و مطالعه است.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا