بین الملل

موانع اجرای ۲۸ پروژه مشارکت کشاورزی ایران و چین باید برطرف شود

رییس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی بر رفع موانع همکاری های تحقیقاتی در زمینه ۲۸ پروژه مشترک بخش کشاورزی میان ایران و چین تاکید کرد.

همچنین بخوانید

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی به نقل از وزارت جهاد کشاورزی، کامبیز بازرگان در حاشیه نخستین سمپوزیوم بین‌المللی مشترک میان سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی و آکادمی علوم کشاورزی یانان چین که امروز به صورت مجازی برگزار شد، اظهار داشت: یکی از موانع موجود در اجرای ۲۸ پروژه مشترک کشاورزی بین دو کشور مربوط به جابجایی و تبادل ژرم پلاسم های گیاهی است.

وی افزود: تبادل ژرم پلاسم های گیاهی در پروتکل‌های بین‌المللی شرایط خاصی دارد و بحث‌های مالکیت معنوی در این زمینه مطرح است و با توجه به این که دو کشور قرار است از ژرم پلاسم های گیاهی یکدیگر استفاده کنند، بنابراین می‌توانیم به توافق برسیم.

بازرگان از ورود ۸ رقم جدید چای از کشور چین در قالب این همکاری‌های مشترک تحقیقاتی خبر داد و گفت: ما با محدودیت تنوع ارقام چای مواجه هستیم هر چند که امسال برای نخستین بار دو رقم جدید داخلی معرفی کردیم.

وی با بیان این که چین در حوزه چای کارهای تحقیقاتی زیادی انجام داده و دارای تجارب حائز اهمیتی است، اظهار داشت: با وارد کردن ۸ رقم چای از این کشور و انجام کار تحقیقاتی مشترک بر روی آن می‌توانیم از تجارب چین بهره ببریم.

معاون وزیر جهاد کشاورزی دانه‌های روغنی، گندم، کرم ابریشم، گیاهان زینتی و قارچ‌های خوراکی را از دیگر پروژه‌های مشترک میان این سازمان با آکادمی علوم کشاورزی یانان چین عنوان کرد.

وی افزود: در مورد گندم بر روی عملکرد تولید و مقابله با بیماری‌ها و تنش‌های موجود، در حوزه دانه‌های روغنی نیز در زمینه ارقام جدید و مسائلی همچون غده‌بندی گیاه سویا در برخی مناطق و در مورد کرم ابریشم در خصوص بیماری پبرین و مبارزه بیولوژیک با آفات توت و آفاتی که به کرم ابریشم صدمه می‌زند، کار تحقیقاتی مشترک انجام خواهیم داد.

بازرگان همچنین از اخذ بورسیه برای اعزام پنج محقق و دانشمند ایرانی به چین خبر داد و اذعان داشت: این پنج محقق و دانشمند به مدت یکسال در آکادمی علوم کشاورزی یانان چین مستقر خواهند شد و در حوزه‌هایی همچون گندم، دانه‌های روغنی، گل و گیاهان زینتی، قارچ‌های خوراکی، چای و کرم ابریشم تحقیق خواهند کرد.

وی با بیان این که چین در بخش کشاورزی پیشرفت‌های خوبی داشته و به رغم جمعیت زیاد توانسته است در تولید برخی از محصولات کشاورزی به خودکفایی برسد، گفت: ما ساختار کشاورزی چین را بررسی کردیم و از این رو در سفری که یکسال و نیم گذشته به اتفاق وزیر جهاد کشاورزی از این کشور داشتیم، تفاهم نامه‌ای را با آکادمی علوم کشاورزی یانان چین برای انجام پروژه‌ای تحقیقاتی مشترک در بخش کشاورزی منعقد کردیم و سمپوزیوم امروز نیز در راستای رفع موانع همکاری‌های تحقیقاتی دو کشور برگزار شد.

بازرگان ادامه داد: شیوع ویروس کرونا موجب شد چند ماه در پیشرفت همکاری‌های تحقیقاتی دو کشور تأخیر ایجاد شود، اما امیدواریم با استفاده از واکسن، این بیماری آرام بگیرد و بتوانیم همکاری‌ها را سرعت بدهیم.

وی با اشاره به این که در بخش کشاورزی ایران، چالش‌های متعددی وجود دارد، اظهار داشت: رفع این چالش‌ها از مسیر دانش و دستیابی به یافته‌های نوین می‌گذرد و کشورهایی که پیشرفت‌های کشاورزی داشته اند، بر کسب دانش تمرکز کرده اند.

منبع

مهر

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا