ارتباطات و فناوري اطلاعاتامور زیربنایی

تعرفه همتایابی خدمات پایه شبکه ملی اطلاعات تعیین شد

دبیر کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات از تصویب مقررات و کاهش تعرفه همتایابی خدمات پایه کاربردی شبکه ملی اطلاعات خبر داد.

به گزارش آرمان اقتصادی، شورای عالی فضای مجازی در تشریح خدمات پایه کاربردی شبکه ملی اطلاعات، این خدمات را بخش غیر قابل اجتناب از این شبکه دانست که دارای جنبه‌ی راهبردی با مخاطب داخلی بالایی هستند. مرکز داده (میزبانی و ذخیره‌سازی)، خدمات نام و نشان‌گذاری، جویشگر، رایانامه، پیام‌رسان‌های ارتباطی، هاب پیام و مراکز تبادل اطلاعات و نیز اکثر خدمات رایانش ابری، از مهمترین خدمات باکیفیت شبکه ملی اطلاعات اعلام شدند.

مرکز داده مادر شبکه ملی اطلاعات از خدمات پیام‌رسان‌ها، موتورهای جست‌وجو و رایانامه‌های بومی و تولیدکنندگان محتوا پشتیبانی می‌کند. در سال ۱۳۹۹، دو مرکز داده، یکی در تهران و دیگری در تبریز راه‌اندازی شد و شهریورماه نیز بزرگترین مرکز داده شبکه ملی اطلاعات به عنوان مرکز داده مادر به بهره‌برداری رسید.

همچنین بخوانید

با راه‌اندازی مرکز داده مادر شبکه ملی اطلاعات، مقرر شد تا این مرکز از خدمات پیام‌رسان‌ها، موتورهای جست‌وجو و رایانامه های بومی، تولیدکنندگان محتوا و دیگر خدمات زیرساختی پشتیبانی کند و با استفاده از ظرفیت این مرکز، پیام‌رسان‌ها،‌ موتورهای جست‌وجو، تولیدکنندگان محتوا خدمات مناسب‌تر، باکیفیت‌تر و ارزان‌تری ارائه شود.

در این راستا و به نقل از سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی، حسین فلاح جوشقانی از تصویب مقررات و کاهش تعرفه همتایابی(peering) خدمات پایه کاربردی شبکه ملی اطلاعات، در راستای اجرای سند طرح کلان و معماری شبکه ملی اطلاعات خبر داد.

وی با بیان اینکه این مصوبه براساس پیشنهاد رگولاتوری تصویب شده، گفت: بر اساس این مصوبه کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات، دارندگان پروانه ملزم هستند خدمات peering رادر اختیار ارایه دهندگان خدمات پایه کاربردی شبکه ملی اطلاعات قرار دهند. علاوه براین، تعرفه این خدمات برای ارائه‌کنندگان خدمات پایه کاربردی شبکه ملی اطلاعات، ۵۰ درصد پایین‌تر از سطح پهنای باند اینترنت بین‌الملل شرکت ارتباطات زیرساخت تعیین شده است.

رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی عنوان کرد: این مصوبه با هدف مزیت‌بخشی اقتصادی، تعرفه‌گذاری رقابتی در دسترسی به خدمات کاربردی، حمایت از ارائه‌کنندگان خدمات پایه کاربردی شبکه ملی اطلاعات و حمایت از ارائه‌کنندگان این خدمات تصویب شده است.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا